دهمین دوره همایش «جاده ولایت» کاربردی‌تر برگزار می‌شود
کد خبر: 3332334
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹

دهمین دوره همایش «جاده ولایت» کاربردی‌تر برگزار می‌شود

گروه هنر: دبیر اجرایی همایش علمی جاده ولایت، با اشاره به اینکه امسال همایش کاربردی‌تر از سالهای گذشته برگزار خواهد شد، اظهار کرد: بانک اطلاعات جغرافیایی از مسیرهایی که امام رضا(ع) پیموده‌اند تهیه کردیم.

محمدرضا پهلوان، دبیر اجرایی همایش علمی جاده ولایت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه  افراد شرکت‌کننده در این همایش بیشتر متخصصان و پژوهشگران هستند، اظهار کرد: سعی کردیم امسال بیشتر از هر سال دیگری شرکت‌کننده داشته باشیم و افراد شرکت کننده در این همایش از متخصصان و پژوهشگرانی هستند که در زمینه امام رضا(ع) و قدمگاه‌های منتصب به نام ایشان فعالیت دارند.

پهلوان با اشاره به اینکه کتابی مشتمل بر 6 مقاله از همایش‌های دوره‌های قبل به چاپ رسیده است، افزود: این جشنواره  از دوره هفتم تا نهم، با هدف استمرار و اشاعه فرهنگ رضوی، ارائه مباحث مرتبط با هجرت امام رضا(ع) از دیدگاه صاحبان اندیشه و قلم و کاربردی نمودن این رویداد مهم، متناسب با مقتضیات ایران اسلامی، همزمان با جشنواره رضوی بوده است.

وی ادامه داد: کتابی از مقالات ارائه شده در همایش‌های سال قبل آماده شده است، امسال هم قرار بر این شد که این مقالات توسط بنیاد امام رضا(ع) چاپ شود و اگر این کار توسط آنها انجام نگیرد میراث فرهنگی چاپ این مقالات را انجام خواهد داد.

دبیر اجرایی همایش علمی جاده ولایت با بیان اینکه در این 9 دوره حداقل یک سوم مقالات از خراسان بوده است، عنوان کرد: این همایش یک سال به صورت بین‌المللی آن هم با مقالاتی از کشور افغانستان برگزار شد اما بعد به دلایل گردشگری مذهبی جشنواره را دیگر به صورت بین‌المللی برگزار نکردیم.

پهلوان با اشاره به اینکه امسال همایش کاربردی‌تر از سالهای گذشته خواهد بود، اظهار کرد: از ده ‌سرخ تا تخت سلیمان و مشهد مسیرهای پیموده شده توسط امام رضا(ع) است که می‌خواهیم از نظر جغرافیایی این مسافت‌ها را بررسی کنیم و احتمال  زیاد شریف‌آباد هم یکی از مناطقی است که بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی با همکاری دفاتر خدمات مسافربری تورهایی گردشگری برای رفت و آمد به این مسیرها در نظر گرفته است، ادامه داد: خدمات رفاهی و بهداشتی برای زائران و گردشگران در طول این مسیر از دیگر برنامه‌های انجام گرفته است.

تهیه بانک اطلاعاتی از برگزیدگان همایش

پهلوان با بیان اینکه بانک اطلاعات جغرافیایی از مسیرهایی که امام رضا(ع) پیموده‌اند تهیه کردیم، عنوان کرد: هر ساله در همایش بین 200 تا 300 نفر شرکت می‌کنند و پذیرفته‌شدگان در همایش جذب شورای سیاست‌گذاری و عضو کمیته علمی خواهند شد.

دبیر اجرایی همایش علمی جاده از برگزاری مسابقات رالی توسط اداره ورزش و جوانان در مسیرهایی جاده ولایت خبر داد و افزود: راهپیمایی پیاده در مسیر جاده ولایت از برنامه‌های سپاه است.

سهم عمده امام رضا(ع) در تمدن‌سازی جاده ولایت

وی جاده ولایت را جاده گردشگری دانست که امام رضا(ع) سهم بسزایی در نقش تمدن‌ساز این جاده دارند و افزود: امام رضا(ع) بعد از ورود به ایران باعث بوجود آمدن مذهب شیعه شدند و به همین خاطر ایشان نقش بسزایی در تمدن‌سازی مذهب شیعه دارند.

پهلوان استان‌های خوزستان، کهکلویه و بویراحمد، فارس، یزد، خراسان شمالی و خراسان رضوی  را جزو جاده‌‌هایی دانست که امام رضا(ع) پیمودند و ادامه داد: بررسی دقیق این راه‌ها نقش بسیاری در گسترش فرهنگ و مذهب ایرانی و اسلامی خواهد داشت و می‌تواند موجب رونق گردشگری شود.

دبیر اجرایی همایش علمی جاده ولایت با بیان اینک جاده ولایت هیچ تفاوتی با جاده بین‌المللی ابریشم ندارد، اظهار کرد: امسال دهمین همایش برگزار می‌شود و ده شهریور ماه این همایش در موزه بزرگ خاورمیانه در کوهسنگی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مسیر هجرت امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) را می توان به عنوان مهم‌ترین رویداد مذهبی و تاریخی بعد از اسلام در کشور ایران برشمرد، عنوان کرد:  مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه و مرو از شلمچه به ایران شروع شد تا ترکمنستان و در مشهد که به شهادت رسیدند، این مسیرها با محوریت جغرافیایی توسط محققین، مورخان، باستان‌شناسان پژوهش می‌شود.

پهلوان ادامه داد: تأثیر این هجرت بزرگ قرن‌ها بر  فرهنگ، مذهب، تمدن و اقتصاد مردمان فلات ایران سایه گستر بود که منشأ رویدادها و اتفاقات عظیم سیاسی و اجتماعی شده است.

captcha