مؤلفه‌های موفقیت در مسیر طلبگی/ تزکیه، پیش‌نیاز یک تبلیغ تأثیرگذار است
کد خبر: 3331884
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶

مؤلفه‌های موفقیت در مسیر طلبگی/ تزکیه، پیش‌نیاز یک تبلیغ تأثیرگذار است

گروه اجتماعی: مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی با بیان اینکه طلبه نباید گوشه‌ای بنشیند و صرفاً مردم را تشویق به حرکت به سمت قله کند گفت: تزکیه و پاک کردن روح از آلودگی‌ها پیش‌نیاز یک تبلیغ موفق است.


حجت‌الاسلام مهدی اسدالهی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: طلبه‌ای که در آغاز راه تحصیل در حوزه است برای رسیدن به قله‌های موفقیت مؤلفه‌هایی را باید مدنظر قرار دهد. اولین مؤلفه برای موفقیت در مسیر طلبگی تزکیه نفس است چرا که اگر یک طلبه و روحانی خود به آنچه می‌گوید عمل نکند به لحاظ روحی و روانی نخواهد توانست بر مخاطب تأثیر گذاشته و با او ارتباط برقرار کند.



مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی اظهار کرد: گاه برای ما به عنوان مخاطب نیز پیش آمده که یک جمله استاد یا خطیب بر ما تأثیر می‌گذارد ولی همان جمله و یا مفهوم مشابه‌اش از زبان دیگری اینگونه نیست که این حالت علاوه بر آمادگی روحی خود ما به عمل‌گرا بودن و تزکیه نفس آن خطیب نیز برمی‌گردد.



اسدالهی ادامه داد: اساتید ما همواره مطرح می‌کردند طلبه نباید گوشه‌ای بنشیند و صرفاً مردم را تشویق به حرکت به سمت قله کند بلکه یک روحانی موفق مردم را تا بالای قله همراهی و جلوداری می‌کند.



تمرین رفتار متواضعانه با مردم؛ دومین مؤلفه موفقیت در طلبگی



وی افزود: دومین مؤلفه مهم در مسیر طلبگی این است که یک عالم دین خود را جدای از مردم ندادند بلکه بر اساس سیره اهل بیت(ع) طلبه باید در شادی و غم جامعه شریک بوده و در حقیقت رفتار متواضعانه را در خود تقویت کند.



مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی گفت: اگر خدای نکرده ذره‌ای غرور و تکبر در رفتار یک مبلغ و طلبه پدید آید و در زبان عامیانه خود را تافته جدابافته از مردم بداند بی‌شک نخواهد توانست در راه تبلیغ مؤثر باشد.



اسدالهی بیان کرد: رفتار متواضعانه با مردم و شریک شادی غم بودن جامعه را طلبه‌ها از همان ابتدای تحصیل در حوزه باید در خود تقویت کنند تا برای آنان تبدیل به یک ملکه رفتاری شود چنانچه بزرگان دین نیز همین‌گونه بودند.



مجهز بودن به علم روز؛ شرط سوم رسیدن به قله‌های موفقیت در تبلیغ



وی اظهار کرد: ما در عصری زندگی می‌کنیم که میزان دانایی و سواد مردم بالارفته و شبهات مطرح شده نیز پیچیده‌تر است که در این شرایط منطقی است که یک مبلغ و طلبه باید مجهز به علم روز باشد تا بتواند بر دیگران تأثیرگذار شود.



مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی ادامه داد: به‌عنوان مثال در زمینه فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه برخی از کارشناسان به آسیب‌زا بودن آن اشاره دارد اما به نظر من یک مبلغ موفق باید در این شبکه‌ها حضور داشته باشد تا دریابد که چه خوراکی فکری در این شبکه‌ها توزیع می‌شود. اگر افراد مذهبی و متدین عرصه‌هایی چون فضای مجازی را خالی کند فرصت برای جولان افرادی که پایبندی به ارزش‌ها ندارند فراهم خواهد شد که پسندیده نیست.

captcha