شب قدر حلقه اتصال اهل زمین با افلاکیان است
کد خبر: 3324108
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
حجت‌الاسلام چمانی:

شب قدر حلقه اتصال اهل زمین با افلاکیان است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: احیاء حیات معنوی از فضائل شب قدر است و این شب به عنوان حلقه اتصال بین اهل زمین و افلاکیان به شمار می‌آید؛ ملائکه از آسمان به سمت زمین روانه می‌شوند تا جایی که روایت است زمین تنگ می‌شود.

حجت‌الاسلام داوود چمانی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: خداوند در آیات متعددی به فضیلت شب قدراشاره کرده که همگی آنها در سوره مبارکه«قدر» تبلور پیدا می‌کند و مهم‌ترین ویژگی این شب نیز نزول قرآن کریم است.

وی با اشاره به اینکه هر انسانی به اندازه ظرفیت باطنی خود از این شب معنوی استفاده می‌کند، افزود: از دیگر فضیلت‌های شب قدر اینکه، منتسب به امام معصوم(ع) و شهادت مظلومانه اولین سپهر تابناک امامت و ولایت در این شب‌های معنوی اتفاق افتاده که لازم است جوانان با حضور در این فضاهای معنوی فطرت خفته خود را بیدار کنند و در مسیر سعادت گام بردارند.

حجت‌الاسلام چمانی شب قدر را شب جبران مافات و بازگشت به سمت خداوند دانست و افزود: استغفار در این شب معنوی یکی از آداب مهم به شمار می‌رود و راه توبه برای هر انسان گنهکاری باز است و با ذکر نام خدا می‌تواند خط قرمزی بر تمامی گناهان گذشته بکشد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خویش از شب قدر به عنوان شب عروج انسان کامل یاد کرد و گفت: این شب، شب عروج بندگان به سمت مقام قرب الهی، سعادت و کمال است؛ بنابراین اگر انسان لیاقت و آمادگی داشته باشد یک شبه این عروج برای او محقق می‌شود و خداوند متعال در این شب‌ها سرمایه‌های معنوی خویش را جمع کرده و در اختیار بشر قرار داده است.

وی احیاء حیات معنوی را از دیگر فضائل شب قدر برشمرد و از این شب به عنوان حلقه اتصال بین اهل زمین و افلاکیان نام برد و گفت: در این شب ملائکه از آسمان به سمت زمین روانه می‌شوند تا جایی که روایت است زمین تنگ می‌شود، همچنین غسل شب قدر، قرائت دعای جوشن کبیر و ابوحمزه ثمالی و  قرآن سر گرفتن از آداب این شب معنوی به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در پایان، قرآن به سر گرفتن را تجلی پیوند و اجتماع قرآن و عترت خواند و گفت: مردم مؤمن و متعهد به اسلام ناب باید بدانند این دو گوهر ارزشمند از یکدیگر جدا شدنی نیستند و همواره در کنار یکدیگر قرار دارند.

captcha