مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله حاج غلامرضا دهشت در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3303924
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
با حضور آیت‌الله امامی کاشانی؛

مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله حاج غلامرضا دهشت در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله حاج غلامرضا دهشت، صبح امروز با حضور آیت‌الله امامی کاشانی، در مهدیه مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از خراسان رضوی، مراسم اولین سالگرد ارتحال مبلغ مجاهد، آیت‌الله حاج غلامرضا دهشت صبح امروز، 25 اردیبهشت‌ماه با حضور آیت الله امامی کاشانی و عموم مردم در مهدیه مشهد برگزار شد.

آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد حوزه علمیه خراسان در این مراسم گفت: زندگی در دنیا گذرا و موقت است و هر انسانی باید باید بهترین محصول را در این دوران کوتاه به دست آورد.

وی با اشاره به آیۀ 33 سوره فصلت «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ، و کیست‏ خوش گفتارتر از آن کس که به سوى خدا دعوت نماید و کار نیک کند و گوید من [در برابر خدا] از تسلیم‏ شدگانم»، گفت: مهم ترین محصول در زندگی انسان هدایت شدن، هدایت گری و خدمت به خلق بر اساس موازین عقلانی و وحیانی است که آیت الله دهشت به این دو حریص بودند.

وی با بیان اینکه شناخت صحیح و کارگشایی هم مورد تأیید عقل است و هم مدارک وحیانی مربوط به این دو بسیارند، گفت: مسئله هدایت شدن و هدایت کردن در سطحی است که روایت داریم «هر کس براى خدا دانش بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به بزرگى یاد شود».

آیت‌الله سیدان اضافه کرد: اهمیت هدایت شدن و هدایت گری تا جایی است که حضرت رضا(ع) سورۀ حمد را مهم‌ترین گوهر در گنجینۀ عرش الهی می‌دانند.

وی با بیان اینکه از امتیازات آیت‌الله دهشت این بود که در شناخت حقایق دین و نشر آن‌ها حریص بود، به نقل خاطره ای از وی پرداخت و گفت: ایشان گاهی در مسائل اعتقادی و معارف جمله‌ای از فرد مشهوری می دید که با مکتب اهل بیت(ع) فاصله دارد، با بنده تماس می‌گرفت و می‌گفت چطور این نکته را به او برسانیم و مطلب حق را نشر بدهیم.

این استاد حوزه به راه‌اندازی جریان تبلیغ توسط آیت‌الله دهشت در مشهد، ابراز کرد: امیدواریم در موسسه‌ای که به نام بنیاد دهشت تأسیس شده است، فعالیت‌های ایشان در مباحث علمی، تبلیغ و کارگشایی برای مردم ادامه پیدا کند و آثارشان در این شهر مقدس محفوظ بماند، همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز به این نکته تأکید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه خدمت به خلق و کارگشایی هم در زندگی آیت‌الله دهشت بسیار محسوس بود، گفت: مهم‌ترین کار بعد از مسئلۀ هدایت‌گری، حل مشکل و کارگشایی است همانگونه که امام مجتبی(ع) وقتی در اعتکاف بودند و برای وساطت شخص بدهکاری در نزد طلبکار از مسجد بیرون رفته بودند، شخصی از ایشان پرسید: آیا شما اعتکاف را فراموش کرده‌اید؟ امام پاسخ دادند: «اعتکاف را فراموش نکرده‌ام اما شنیدم که جدم رسول خدا(ص) فرمود: کسی که در راه برآوردن نیاز برادرم ؤمن خود بکوشد، گویی 9 هزار سال با روزه گرفتن و شب زنده‌داری کردن، خدا را عبادت کرده باشد» لذا تلاش برای مشکل‌گشایی از کار مسلمان چنین پاداشی دارد حتی اگر به نتیجه نرسد.

آیت‌الله سیدان ابراز کرد: آیت‌الله دهشت در بسیاری از موسسات خیریۀ مشهد عضو بودند و مؤسسات بسیاری را هم خود راه‌اندازی کرده‌اند.

captcha