مسائل فقهی مربوط به محیط زیست در کرسی‌‌های علمی حوزه بررسی شود
کد خبر: 3190828
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
امام جمعه درمیان:

مسائل فقهی مربوط به محیط زیست در کرسی‌‌های علمی حوزه بررسی شود

گروه اجتماعی: بررسی مسائل فقهی مربوط به محیط زیست در کرسی‌های علمی حوزه مغفول مانده است که توجه به آن می‌توانند موجب شود مردم نیز با نگاه اخلاقی و دینی به محیط زیست پیرامونشان نگاه کنند.


حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به جایگاه محیط زیست در سیره بزرگان دین اظهار کرد: حضرت محمد(ص) حتی در زمان اضطراری مانند جنگ نیز به مردم درباره محیط زیست توصیه می‌کردند و سفارش داشتند که به درختان آسیب نزده و بوته‌ها و اشجار را آتش نزنند.



وی اظهار کرد: قرآن کریم نیز در آیات متعددی نشانه‌های الهی در طبیعت را به‌عنوان جلوه‌ای از خلاقیت خداوند به رخ کشیده است و تا آنجایی این نشانه‌ها دارای اهمیت است که نام برخی از سوره‌های قرآن همین تجلی قدرت خداوند در طبیعت است.



امام جمعه درمیان عنوان کرد: خداوند در آیه 28 سوره فاطر می‌فرماید: «إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ ... از میان بندگان خداوند فقط دانشوران از او خوف و خشیت دارند، بى‏گمان خداوند پیروزمند آمرزگار است‏» که بعد از آیاتی که درباره طبیعت و خلقت خداوندی است مطرح شده است.



حسینی افزود: وقتی که خداوند بعد از آیاتی که که سخن از محیط زیست و نشانه‌های الهی در طبیعت است این‌گونه بیان می‌کند که تنها علما و دانایان در برابر خدا خاشع‌اند نشان می‌دهد که آگاهی و علم از محیط زیست اطرافمان زمینه خشوع انسان در برابر معبود را فراهم می‌سازد.



وی بیان کرد: علاوه بر نقل‌هایی که از قرآن و ائمه(ع) به ما رسیده است عقل انسان به‌عنوان پیامبر درونی نیز حجت را در زمینه حفظ محیط زیست و به ویژه پاکیزگی آن بر ما تمام می‌کند.



امام جمعه درمیان ادامه داد: بررسی مسائل فقهی مربوط به محیط زیست در کرسی‌های علمی حوزه مغفول مانده است که توجه به آن می‌توانند موجب شود مردم نیز با نگاه اخلاقی و دینی به محیط زیست پیرامونشان نگاه کنند.



حسینی یادآور شد: تجربه ثابت کرده موضوعات نوینی که در کرسی‌های خارج فقه حوزه مورد توجه قرار گرفته برکات زیادی برای جامعه داشته است و بی‌شک اگر فقه محیط زیست نیز مورد توجه قرار گیرد، همین‌گونه خواهد بود.

captcha