تبیین وقف به‌عنوان اساس تعدیل ثروت در جامعه اسلامی ضروری است
کد خبر: 3122379
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳

تبیین وقف به‌عنوان اساس تعدیل ثروت در جامعه اسلامی ضروری است

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف نهبندان با اشاره به اینکه تبیین وقف به‌عنوان اساس تعدیل ثروت در جامعه اسلامی ضروری است، گفت: انجام وقف و تلاش برای گسترش آن در جامعه امری مهم و ضروری برای بقای اسلام و مسلمانان است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام اسماعیل مختاری، رئیس اداره اوقاف نهبندان گفت: وقف احسانى عارى از منت و اقدامى است که ضمن داشتن اجر و ثواب برای واقف، تعدیل‌کننده ثروت در جامعه است،‌ چرا که در بسیارى از موارد استفاده‌کننده از منافع وقف، واقف را مطلع نکرده، ولى از نتیجه لطف او بهره‌مند می‌شود.



وی ثمرات وقف را بسیار زیاد برشمرد و ادامه داد: ثمرات وقف بر هیچ‌کس و به‌ویژه بر واقف پوشیده نیست چرا که این اقدام مهم و مثمرثمر ضمن اینکه موجب مقدرات رضایت الهی و شادی مؤمنان در هر دو دنیا می‌شود فواید بی‌شماری برای فرد واقف برجای می‌گذارد.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان با اشاره به اینکه اجتماع بشر مانند یک پیکر است که با اختلال یک عضو، سلامتى و نظمش از بین می‌رود و براى برگشت دوباره نیاز به همکارى و هماهنگى دیگر اعضا دارد، بیان کرد: وجود افراد نیازمند و درمانده، سلامتى روحى و روانى جامعه را خدشه‌دار می‌‏کند که در این صورت و برای رفع این مشکل باید همه توانمندان در راستای انجام اقدامی مناسب چون وقف در رفع این مشکلات بکوشند.



مختاری درباره سخن پیامبر اسلام(ص) ‌که دنبال سرور و شادى یک مسلمان بودن از طریق سیر کردن شکم او، رفع غم و اندوه و پرداخت بدهی‌هایش از محبوبترین کارها نزد پروردگار است، گفت: وقف یکی از بهترین و مؤثرترین شیوه‌های تکافل اجتماعی، بذل و بخشش، انفاق در راه خداوند متعال و کمک به هم‌نوعان است.



وی با تأکید بر اهمیت مسئله وقف و اینکه چرا کارنامه اعمال ما نیازمند انجام عملی چون وقف است، عنوان کرد: پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) ضمن انجام این امر مهم و تشویق این کار در جامعه خواستار ترویج هر چه بیشتر فرهنگ وقف در جامعه بودند چرا که به گفته امام علی(ع) وقف نه تنها موجبات سعادت فرد در دنیا را فراهم می‌کند بلکه دور کننده او از آتش قیامت است.



رئیس اداره اوقاف و امر خیریه نهبندان وقف را رفتار ثابت ائمه(ع) عنوان و با اشاره به سخن رسول خدا(ص) ادامه داد: «با مردن انسان، طومار زندگی او پیچیده شده و برای همیشه ارتباط او با دنیا قطع می‌گردد، مگر سه گروه؛ که یکی از این سه گروه واقفان و خیرینی هستند که همواره به مردم سود می‌رسانند».



مختاری با اشاره به اینکه امام علی(ع) نخستین و بزرگترین واقف جهان است، یادآور شد: انجام وقف و تلاش برای گسترش آن در جامعه امری مهم و ضروری برای بقای اسلام و مسلمانان است.

captcha