گزارش ایکنا از جاذبه‌های گردشگری و زیارتی شهرستان‌های فارس
کد خبر: 3038081
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

گزارش ایکنا از جاذبه‌های گردشگری و زیارتی شهرستان‌های فارس

گروه اجتماعی: استان فارس در تقسیمات کشوری هم‌اکنون دارای ۲۹ شهرستان است که در این گزارش به سراغ برخی از شهرستان‌های این استان رفته و جاذبه‌های گردشگری و مذهبی آن‌ها را بر می‌شماریم.

جهت مشاهده بخش اول معرفی جاذبه‌های گردشگری و زیارتی فارس اینجا کلیک کنید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، استان فارس در تقسیمات کشوری هم‌اکنون دارای 29 شهرستان است که هر کدام از این شهرستان‌ها نیز خود دارای بخش‌های متعدد، شهرها و روستاهای فراوانی هستند.
در گزارش پیشین خود اشاره‌ای به سابقه درخشان این استان در طول تاریخ قبل و بعد از اسلام داشتیم که هر کدام از این سابقه‌ها هم‌اکنون بعضا تبدیل به جاذبه‌های گردشگری و زیارتی شده‌اند که همه ساله گردشگران و زائران فراوانی از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می‌کنند.
در این گزارش به سراغ سایر شهرستان‌های استان فارس می‌رویم و نگاهی به جاذبه‌های گردشگری و زیارتی آن‌ها می‌اندازیم.

خرم‌بید
آب و هوای شهرستان خرم‌بید معتدل و سرد است. شهر صفاشهر مرکز این شهرستان است. مهم‌ترین جاذبه‌های زیارتی و گردشگری شهرستان خرم‌بید امامزاده شهدا، کاروانسرای صفاشهر، کاروانسرای شهیدآباد، گردشگاه قصر یعقوب، گردشگاه بیدستان، گردشگاه چشمه بنا به شمار می‌آیند.

خنج
واژه خنج به معنی جشن، شادی و نشاط است. شهرستان خنج از آب و هوای معتدل در زمستان و گرم در تابستان برخوردار است. شهر خنج در فاصله 265 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد. گفته می‌شود قریب 60 درصد جمعیت این شهرستان را مسلمانان اهل تسنن تشکیل می‌دهند.


بقعه شیخ دانیال، سردر مسجد جامع خنج، آرامگاه قاضی حسن، قلعه گبری محله، آرامگاه شیخ محمد ابونجم، آرامگاه کاکا فخر‌الدین، برج و برکه ناله گبری، آرامگاه شاه عبدالسلام، آب انبارهای میرشریف، بی بی شاهزاده، آرامگاه امرای میرشریف، مسجد جامع فیشور، تپه توانگران و قلعه‌های خنج از جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان خنج هستند.

داراب
شهرستان داراب یکی از مناطق باستانی استان فارس است و نام آن در گذشته «دارابگرد» بوده است و ویرانه‌های آن شهر در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر داراب کنونی موجود است. این شهرستان دارای آب و هوای معتدل مایل به گرم و خشک است.  شهر داراب در فاصله 275 کیلومتری جنوب شرقی شیراز جای دارد.


از جاذبه‌های زیارتی، گردشگری و دیدنی‌های شهرستان داراب می‌توان به ویرانه‌های شهر باستانی دارابگرد، آتشکده آذرخش، مسجد سنگی، آسیاب سنگی، سنگ نگاره شاپور، آتشکده آذرجو، مسجد جامع داراب، امامزاده پیرمراد(ع)، مدرسه علمیه، مسجد خواجه، مسجد مروی، مجموعه آتشکده و قصر آیینه، قلعه بهمن، تنگه چک چک، آبشار فدامی، تنگ رمبه و آرامگاه دحیه کلبی اشاره کرد.

رستم
آب و هوای معتدل شهرستان رستم معتدل است و شهر مصیری مرکز آن است. از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رستم می‌توان سنگ نبشته‌های گورانگون، دخمه سنگی داوود دختر، قلعه طوس، قلعه مورد و آتشگاه را نام برد.

زرین‌دشت
شهرستان زرین‌دشت از آب و هوای گرم برخوردار است. شهر حاجی آباد که مرکز آن است،‌ در فاصله 337 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.


دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری و زیارتی شهرستان زرین‌دشت شامل تل سفیدک، برکه سفید، میل نقاره‌خانه، آثار تاریخی مزایجان شامل چهارتاقی، قلعه مزایجان و آب انبار، امامزاده  شاه فرج‌الله(ع)، امامزاده شاه حبیب‌الله(ع)، امامزاده محمد حسن(ع) و امامزاده شیخ جابر(ع) هستند.

سپیدان
این شهرستان به دلیل داشتن آبشارها و چشمه‌سارهای فراوان از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری در استان برخوردر است. پیشینه شهر اردکان که مرکز شهرستان سپیدان است، به دوران صفویه باز می‌گردد. شهرستان سپیدان آب و هوای معتدل و متمایل به سرد دارد. شهر اردکان در فاصله 90 کیلومتری شمال غربی شیراز قرار گرفته است.


آبشار مارگون، برم فیروز، گردشگاه تنگ تیزاب، گردشگاه چله‌گاه، رودخانه و چشمه شش پیر، پیست اسکی، روستای هدف گردشگری مارگون و امامزاده سیدنورالدین(ع) از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های شهرستان سپیدان به شمار می‌روند.

سروستان
این شهرستان افزون بر داشتن آثار تاریخی ارزشمند، دارای چشم‌اندازهای طبیعی زیبا با دشت‌های گسترده و باغ‌های فراوان میوه است. شهرستان سروستان دارای آب و هوای گرم و معتدل است. شهر سروستان در فاصله 80 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.


دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان سروستان کاخ سروستان، بقعه شیخ یوسف سروستانی، قلعه گبری، قلعه برزو، روستای هدف گردشگری مهارلو و روستای کوهنجان به شمار می‌آیند.

فراشبند
این شهرستان یکی از مناطق کهن استان فارس است و آب و هوای آن گرم و معتدل است. شهر فراشبند در فاصله 172 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.


جاذبه‌های گردشگری شهرستان فراشبند شامل امامزاده شهید، چهارتاقی رهنی، چهار تاقی نقاره خانه، چهار تاقی تل جنگی، حمام قدیمی فراشبند، بنای تاریخی قلات زرگران، آسیاب بادی و گردشگاه خوشاب هستند.

فسا
شهر فسا از شهرهای قدیمی سرزمین پارس به شمار میآید و پیشنیه‌اش به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. در لوح‌های گللی که در تخت جمشید یافت شده،‌از این شهر به عنوان شهری باشکوه و بزرگ یاد شده است. شهرستان فسا دارای آب و هوای معتدل و گرم است. شهر فسا در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.


از جاذبه‌های زیارتی و گردشگری شهرستان فسا می‌توان تل ضحاک، قمپ آتشکده، امامزاده اسماعیل(ع)، امامزاده زاهد، چهل چشمه، سنگ قبر سلمان، تل سیاه، تنگ کرم، آثار منطقه جلیان، گردشگاه میان جنگل و غار گبری را نام برد.

فیروزآباد
فیروزآباد کنونی را در دوران باستان «اردشیر خوره» یا «شهر گور» می‌نامیدند. این شهر در دوران ساسانیان و در سده‌های نخستین اسلام، یکی از پنج ناحیه معروف در پارس بوده است. بنای این شهر را به اردشیر ـ بنیانگذار سلسله ساسانی ـ نسبت داده‌اند و بیشتر آثار بر جای مانده در این شهرستان نیز مربوط به دوران ساسانیان است.


شهرستان فیروزآباد از آب و هوای معتدل و خشک برخوردار است. شهر فیروزآباد در 120 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان، کاخ اردشیر بابکان، قلعه دختر، بقایای آثار باستانی شهر گور و منار، تخت نشین، پل مهر نرسه نقش پیروزی ارشد بر اردوان پنجم، نقش تاجگذاری اردشیر بابکان و جاده دوران ساسانی هستند.

قیر و کارزین
شهرستان قیروکارزین دارای آب و هوای گرم است. شهر قیر در 170 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد.


سنگ نگاه پارتی، پل عروسی، قلعه گبری، قلعه شاه بربر، مسجد و حمام قدیمی کارزین، مسجد جامع کردشول و قلعه پرگان، امامزاده سیدتاج‌الدین محمد(ع)، امامزاده پیر نو، امامزاده میرشهدا(ع) و نخلستان‌های قیروکارزین از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شهرستان قیروکارزین هستند.

کازرون
شهر کازرون یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایران و استان فارس به شمار می‌رود و در فاصله 147 کیلومتری غرب شیراز جای گرفته است. آب و هوای شهرستان کازرون معتدل است.


یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان کازرون، شهر باستانی بیشابور است که در 25 کیلومتری کازرون جای دارد. این شهر به دستور شاپور اول ساسانی ساخته شده است و در برگیرنده 3 بخش است. بخش اصلی این مجموعه دربرگیرنده بناهای حکومتی و مذهبی بوده است. بخش دوم آن شامل قلعه دختر بوده که نقش نگهبانی شهر را بر عهده داشته است و بخش سوم نیز که خارج از حصار قرار دارد، بیشتر بناهای آن مربوط به دوران اسلامی است.
سنگ نگاره‌های تنگ چوگان یکی دیگر از دیدنی‌های شهرستان کازرون است. این سنگ نگاره‌ها در نزدیکی شهر بیشابور جای دارند و دربرگیرنده 6 نقش از دوران ساسانی هستند که بیشتر پیروزی‌های امپراتوران ساسانی را نشان می‌دهند.
غار شاپور و تندیس شاپور، دریاچه پریشان، آتشکده بزرگ جره، سنگ نگاره بهرام دوم و سنگ نبشه بزرگ ساسانی، نقش قندیل، گور دختر، خانقا علیا، آرامگاه شیخ ابواسحاق کازرونی، موزه ساسانی و نرگس‌زارهای کازرون از دیگر جاذبه‌های دیدنی شهرستان کازرون به شمار می‌روند.

کوار
شهر کوار در سال ۵۰۰ میلادی توسط قباد اول ساسانی بنیان گذاشته شد. البته آثار کاخی هخامنشی به جا مانده در این شهرستان و تپه های باستانی پیش از تاریخ و همچنین بنای سد تاریخی بند بهمن، نشان می‌دهد که بسیار بیشتر از زمان قباد ساسانی، منطقه کوار سکونتگاه و البته ناحیه‌ای آبادان و حاصلخیز بوده است، که از منابع مهم تامین غلات و میوه جات در ایران در بوده است والبته به دلیل هم‌جواری با شهر گور، خاستگاه و نخستین پایتخت ساسانیان و قرار گرفتن در مسیر بندر سیراف به شمال از راه‌های اصلی ارتباطی ایران از لحاظ نظامی و اقتصادی بوده است.


تپه‌های تاریخی دوران هخامنشیان، تل هکوان، سد تاریخی بند بهمن، پل تاریخی رودخانه قره‌آغاج مربوط به دوران ساسانیان، کاخ هخامنشی و بقعه امامزاده ابوالقاسم(ع) از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و زیارتی این شهرستان محسوب می‌شوند.

گراش
پیش از این، این شهرستان بخشی از شهرستان لارستان محسوب می‌شد اما در تقسیمات جدید کشوری این شهرستان به همراه بخش‌های ارد، اوز، بیرم و مرکزی به‌صورت یک شهرستان جداگانه درآمده است.


مسجد جامع گراش،‌ آب انبار کل، حسینیه سنگ آوای گراش، هفت برکه، کاروانسرای برمیر، قلعه گراش، بقعه شیخ عبدالله، امامزاده چاه گلابی و امامزاده سبزپوش از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و زیارتی این شهرستان محسوب می‌شوند.

لارستان
آثار برجای مانده و نوشته‌های جهانگردان، به همراه سبک معماری بناهای شهرستان لار نشان می‌دهند که در این منطقه از دوران ساسانیان سکونت وجود داشته و مورد توجه آن دوران بوده است. شهرستان لارستان آب و هوای نسبتاً گرم و خشکی دارد. شهر لار در فاصله 394 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار گرفته است.


آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان لار شامل بازار قیصریه، کاروانسرای گلشن، باغ و حمام نشاط، قلعه اژدها پیکر، قبر مادر نادرشاه، قلعه قدمگاه، امامزاده میرعلی‌بن الحسین(ع)، پیر سرخ، آتشکده آذر فرنبغ، آب انبار سید جعفری، آب انبار معتمد، کاروانسرای معتمد، گردشگاه امامزاده بریز، مسجد جامع جویم، کاروانسرای خواجه ابوالحسن، کاروانسرای رضاقلی خان، حمام خضر، کاروانسرای شترخانه، آبشار رحمت آباد، دریاچه هرم روستای هدف گردشگری کریشکی و نخلستان‌های لار است.

لامرد
این شهرستان در جنوبی‌ترین بخش استان فارس قرار گرفته است. برپایه شواهد موجود، منطقه لامرد از مناطق مورد توجه پادشاهان هخامنشی برای ایجاد ضراب خانه حکومتی بوده است. این شهرستان از آب وهوای گرم برخوردار است. شهر لامرد در فاصله 450 کیلومتری جنوب شرقی شیراز جای دارد.


دیدنی‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان لامرد، مسجد و حمام علی‌خان، قلعه اشکنان، مسجد جامع اشکنان، امامزاده شاه فرج‌الله(ع)، روستای شاه بران، روستای ترمان، تنگ آورخشت و تنگ فاریاب به شمار می‌آیند.

مرودشت
شهرستان مرودشت یکی از باستانی‌ترین مناطق ایران است که با پیشینه خود در طول تاریخ بسیاری از باستان‌شناسان و دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی را به خود جلب کرده است. آب و هوای شهرستان مرودشت معتدل است. شهر مرودشت در فاصله 45 کیلومتری شمال شرقی شیراز جای گرفته است.
تخت جمشید یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان مرودشت است. بنای باشکوه تخت جمشید به تنهایی، گویای تاریخ شکوهمند تمدن ایران زمین است. تخت جمشید با گستره‌ای در حدود 125000 متر مربع، به فرمان داریوش در سال 518 پیش از میلاد در دامنه کوه مهر (رحمت) بنیان نهاده شد. تخت جمشید به عنوان پایتخت آیینی هخامنشیان و محل برگزاری جشن‌های ملی ایرانیان ساخته شد و ساخت کاخ‌های آن، نزدیک به 120 سال به درازا کشید.


این مجموعه شامل 6 کاخ آپادانا، صد ستون، مرکزی، هدیش، تچر و ملکه، سنگ‌ نبشته‌های گوناگون، پلکان‌ها و آرامگاه سنگی است. این بنای تاریخی در 53 کیلومتری شیراز قرار دارد.
نقش رجب

سنگ نگاره‌های نقش رجب، چند نقش برجسته کنده کاری شده مربوط به پادشاهان ساسانی است که در داخل شکافی در دامنه کوه مهر، در 2 کیلومتری شمال تخت جمشید و در 56 کیلومتری شیراز قرار گرفته است. این کنده‌کاری‌ها، نقش‌هایی از شاپور اول و خانواده‌اش، کرتیر موبد موبدان، تاجگذاری اردشیر بابکان و تاجگذاری شاپور اول و... هستند.


نقش رستم

مجموعه‌ای از آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، به ویژه آرامگاه داریوش بزرگ و 9 سنگ نگاره مربوط به دوران‌های ایلامی و ساسانی و کعبه زرتشت است که در فاصله 3 کیلومتری تخت جمشید و 59 کیلومتری شیراز جای گرفته است.


از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان مرودشت می‌توان شهر باستانی استخر، پل خان، سنگ نبشته‌های حاجی آباد، سیر آسیاب سیدان، پل تاریخی ابرج، دریاچه سد درودزن، آرامگاه ایوب نبی، بنا فراتا دارا، تنگ خشک، بهشت گمشده، بند امیر، روستای هدف گردشگری بند امیر، روستای هدف گردشگری جیدرزار، تیره باغ، تخت گوهر، بند فیض‌آباد، روستای سلطان ولایت، قلعه استخر و آب انبار کوه قلعه استخر را نام برد.

مهر
شهرستان مهر از آب و هوای گرم برخوردار است. شهر مهر مرکز آن  است. حمام وراوی، استودان‌های خوزی، آسیاب آبی تنگ خوزی، گورستان تاریخی فال، آثار شلدان، تخت پرس، آب انبارهای مهر و تنگ خوزی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان مهر به شمار می‌روند.

نورآباد ممسنی
شهرستان نورآ‌باد ممسنی افزون بر جاذبه‌های تاریخی و مذهبی، دارای چشم‌اندازهای طبیعی بسیاری است. این شهرستان از آب و هوای معتدل برخوردار است. شهر نورآباد در 158 کیلومتری شمال غربی شهرستان شیراز قرار گرفته است.


از جاذبه‌های گردشگری شهرستان نورآباد می‌توان به سنگ نگاره بهرام، امامزاده درب آهنین،‌ دیمه میل، پل تاریخی فهلیان، قلعه سفید، آثار شهر هخامنشی سراوان ـ فهلیان و دهکده جین جین اشاره کرد.

نی‌ریز
شهر نی‌ریز در زمان داریوش اول، از شهرهای آباد و پرجمعیت فارس بوده و آثار به دست آمده از غارهای پیرامون دریاچه بختگان، نشانگر پیشینه تمدن در این ناحیه است. شهرستان نی‌ریز دارای آب و هوای معتدل است. شهر نی‌ریز در فاصله 120 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز قرار گرفته است.


دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان نی‌ریز مسجد جامع نی‌ریز، قلعه اس. پی. آر، آرامگاه شیخ احمدنی‌ریزی، کاروانسرای نی‌ریز، تنگ و چشمه پلنگان، آبشار طارم، منطقه حفاظت شده بهرام گور، منطقه حفاظت شده بختگان، جزیره نرگس، دریاچه بختگان و دریاچه طشک به شمار می‌آیند.

captcha