نگاهی به آستان مقدس امامزاده مختار(ع) یاسوج‌
کد خبر: 3000045
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰

نگاهی به آستان مقدس امامزاده مختار(ع) یاسوج‌

گروه اجتماعی: امامزاده مختار در روستای مختار از توابع بخش مرکزی بویراحمد در سه کیلومتری غرب یاسوج قرار گرفته، ارتفاع روستای مختار از سطح دریا ۱۷۶۰ متر است و آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان بسیار دلپذیر و مطبوع و در زمستان سرد است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، امامزاده مختار در روستای مختار از توابع بخش مرکزی بویراحمد در سه کیلومتری غرب یاسوج قرار گرفته، ارتفاع روستای مختار از سطح دریا ۱۷۶۰ متر است و آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان بسیار دلپذیر و مطبوع و در زمستان سرد است.
استقرار روستا در ناحیه تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد و وجود امامزاده مختار(ع) از قدمت روستا حکایت دارد، مردم روستای مختار به زبان لری سخن می‌گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۷۵، روستای مختار در حدود ۱۶۰۰ نفر جمعیت داشته است که در سال ۱۳۸۵ به1800 نفر افزایش یافته است.

درآمد مردم روستای مختار

درآمد بیشتر مردم روستای مختار از فعالیت‌های زراعی، دامداری، باغداری و پرورش زنبورعسل تأمین می‌شود، گروهی از مردم در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند و مهم‌ترین صنایع دستی این روستا گلیم است که زنان و دختران روستا در تولید آن نقش مهمی دارند، انگور،برنج، روغن حیوانی، کشک و گلیم سوغات روستای مختار هستند.


بقعه متبرکه امامزاده مختار(ع) مشهور به شاه مختار از امامزاده‌های شاخص شهرستان بویراحمد است که در مدخل ورودی تپه دو گر روستای مختار در شمال غربی یاسوج واقع شده است.
مقدمات لازم ساخت و ساز اصلی حرم از سال 79 شروع و تاکنون ادامه دارد که پیشرفت بسیار خوبی نیز داشته است.

کارهای عمرانی انجام شده در بقعه امامزاده مختار

انجام کارهایی چون سفت‌کاری حرم و شبستان‌ها، ساخت 16 رواق در حرم مطهر برای اسکان زائران، محوطه‌سازی و خرید املاک و منازل اطراف حرم برای توسعه و گسترش حرم مطهر از جمله برنامه‌های عمرانی این بقعه است.
احداث یک قطعه باغ تفریحی ـ ورزشی به میزان 5/4 هکتار و انجام عملیات خاکبرداری موانع طبیعی اطراف امامزاده به میزان 2000 متر مربع و ساخت جاده‌ای برای دسترسی آسان‌تر زائران که حدود هفت کیلومتر این مسیر را نزدیک‌تر کرده، از جمله برنامه‌هایی است که از سوی هیئت‌امنا این امامزاده برای رفاه حال زائران و مجاوران حرم صورت گرفته است.

کارهای فرهنگی صورت پذیرفته در این بقعه

مهم‌ترین اقدامات فرهنگی صورت گرفته این بقعه شامل ساخت و تجهیز کتابخانه حرم مطهر جهت استفاده مجاوران و زائران حرم مطهر به استعداد 10 هزار جلد کتاب، احداث کتابخانه دیجیتالی در این امامزاده با داشتن شش دستگاه رایانه در آبان‌ماه سال1389 به عنوان اولین بقعه متبرکه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، راه‌اندازی ایستگاه بلوتوث برای ترویج ارزش‌های دینی و مذهبی در راستای مقابله با جنگ نرم، برگزاری کلاس‌های طرح اوقاف قراغت تابستان با عنوان طرح نشاط معنوی، برگزاری مراسم ملی، مذهبی در طول سال برای مناسبت‌های مختلف که با استقبال و حضور پرشور امت شهید‌پرور همراه بوده است، برگزاری طرح حرم به حرم به مناسبت سالروز شهادت ام‌ابیها(س) که از امامزاده عبدالله‌(ع) شهر یاسوج به مقصد امامزاده مختار(ع) به‌صورت پیاده‌روی با حضور هزاران تن مردم عاشق مکتب فاطمی هرساله برگزار می‌شود که در پایان مراسم به صرف ناهار از این بزرگواران پذیرایی صورت می‌پذیرد. همکاری با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه برگزاری همایش عاشوراپژوهی و میزبانی این همایش در امامزاده و راه‌اندازی ایستگاه نان صلواتی به مناسبت‌های مختلف و ... است.
روشنایی اطراف حرم، جدول کشی جهت جلوگیری از نفوذ آب‌های سطحی به محوطه حرم، ایجاد راه ارتباطی رفت وبرگشت با توجه به کم عرض بودن جاده فعلی وخرید زمین‌های اطراف جهت گسترش فضای خدمت رسانی به زائران از مهمترین مشکلات این امام زاده است.


زائر پذیر بودن این امامزاده با توجه به موقعیت خاص آن در جاده کمربندی یاسوج اصفهان شیراز و دیگر استان‌های جنوبی در کنار ساحل زیبای رودخانه بشار زبانزد است.
قدمت بقعه متبرکه امامزاده مختار
این مقبره در سال 1375 (ه.ش) توسعه و طرح آن در زمینی به مساحت 2000 متر توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان با مشارکت اولاد و احفاد زیر نظر هیئت امنا اجرا شد.


با توجه به نزدیکی این امامزاده به مرکز استان واعتقاد  خاص مردم به آن وهجوم گردشگران استان‌های مختلف بالاخص در تعطیلات وفصل‌های بهار وتابستان ضرورت دارد امکانات مناسب برای گردشگران زائر فراهم شود.

captcha