آستان مقدس امامزاده سلطان محمود شاه(ع) را بیشتر بشناسیم
کد خبر: 2913112
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲

آستان مقدس امامزاده سلطان محمود شاه(ع) را بیشتر بشناسیم

گروه اچتماعی: آستانه امامزاده سلطان محمود شاه(ع) در دامنه کوهستانی «کل گپ» و تنگ عظیم بیدک در قبرستان عمومی روستای بیدک علیا، دهستان کوه مره خامی ۲۴ کیلومتری شمال شرقی شهر باشت و ۷۵ کیلومتری شهر گچساران و تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، سیدحمید موسوی اصل، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد امروز، 10 اسفند در معرفی بقعه متبرکه  امامزاده سلطان محمود شاه(ع)، اظهار کرد: بقعه این امامزاده دردامنه کوهستانی «کل گپ» و تنگ عظیم بیدک در قبرستان عمومی روستای بیدک علیا، دهستان کوه مره خامی 24 کیلومتری شمال شرقی شهر باشت و 75 کیلومتری شهرگچساران و تا مرکز استان حدود 125 کیلومتر فاصله دارد.

بنای ساختمان بقعه

وی با بیان اینکه بنای ساختمان بقعه در ظاهر هشت ضلعی است که گنبد خانه آن به کمک چهار فیلپوش و چند طاقنمای میانی با قوس جناغی و سقف ضربی برپا شده، افزود: در داخل بقعه  محراب قدیمی زیبائی وجود دارد که سطح دیواره‌های آن تا قسمت پایین گنبدگچبری و با نقش و نگاره‌های گیاهی تزیین شده که بخش عمده آن در مرمت‌های بعدی لطمه دیده است. بر فراز این گنبد خانه گنبد مخروطی باریکی ایجاد شده که مربوط به افزوده‌های سال‌های اخیر است، طرح جامع عمرانی بنای بقعه درحال مطالعه و تدوین است که هم‌اکنون مراحل مقدماتی آن آغاز شده است. بقعه مزبور دارای امکانات رفاهی مناسب برای استفاده زائران است.


زیارت‌نامه بقعه متبرکه

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به زیارت‌نامه بقعه متبرکه، بیان کرد: السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه. سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجت‌های خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.


انساب این امامزاده

موسوی‌اصل نسب آن امام بزرگوار را بنا به واسطه به امام هفتم – امام موسی کاظم (ع) دانست و عنوان کرد: سادت این امام‌زاده همیشه مورد احترام مردم منطقه بوده و هست . طبق مدارک موجود دارای سه اولاد و سه برادر می باشد و تعداد نزاعات او را با دشمن پنج  جنگ  تا زمان شهادت بر شمرده‌اند.

شناسایی امامزادگان شهرستان باشت

وی با اشاره به وجود امامزادگانی دراین شهرستان، اضافه کرد: امامزاده محمود در گویش لری حبه معمین، امامزاده سیدمحمد در روستای سراب‌ بیز، امامزاده سیدنورالدین سراب بیز، امامزاده امام ضامن جاده پل بریم، امامزاده عبدالله شوش، امامزاده سیدشمس‌الدین شوش، امامزاده زاد احمد عنا، امامزاده سیدفخرالدین احمد عنا، امامزاده یوسف روستای پزین، امامزاده علاءالدین روستای بیدک، امامزاده سلطان محمودشاه بیدک، امامزاده شاهزینعلی باشت، امامزاده پیرعبدالله آبدهگاه، امامزاده امیرطاهر بوسنگان، امامزاده بی‌بی فاطمه خاتون باشت (روبروی امامزاده سید محمد سراب بیز)، امامزاده شهدا در ارتفاعات خامین در جوار ده په زیر شهر باشت دارای امامزادگانی است که در دشت باشت مدفون شده‌اند و هرساله پذیرای زوار هستند.

معرفی شهرستان گردشگرپذیر باشت

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به  معرفی شهرستان گردشگرپذیر باشت، یادآور شد: شهر باشت شهری زیبا و با مردمی خونگرم که در جنوب شرقی استان کهگیلویه وبویر احمد واقع شده و یکی از شهرهای سرسبز که به دلیل داشتن آب وهوای معتدل در اکثر مواقع سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. موقعیت آب و هوایی، وجود منابع غنی آب زیرزمینی، وجود دو رودخانه پر آب زهره و شاه‌بهرام از دو طرف این منطقه، جنگل‌های بلوط و دشت‌های وسیع و حاصلخیز و کوهستان‌های زیبا و سر به فلک کشیده این منطقه را به یکی از مناطق مستعد ، زیبا و منحصر به فرد در جنوب کشور تبدیل کرده است.

آثار تاریخی چون دوگوردوپا، سنگ فرش گردنه الله اکبر، اشکفت شاه پیچاب ، پل برین (بریم)، مجموعه خان احمد، رودخانه سادات، باغات روستای فتح و نیمدور، شالی‌زارهای شاه بهرام، آبشار گله شادگان، چشمه سرآبیز، چالموره زیبا تا دره باشت، کوههای خامی (که رود رونه ، بازگه و آب کم و سنگ نمازگاه (بردنمازگه) به عنوان یک استراحت‌گاه یا زیارتگاه در این کوه واقع شده است)، مورد، رزک و کلک،  الورز، لار، دلو (ابشار دلو) و عنا، منطقه زیبای پیچاب، بی رهکون، ، خونی خش، مرزنگان، نارستان(نارسون)‌، سردو و چشمه ریز، ده ورک، میر جابر، چنار، پیکل و سر قلات و سایر مناطق دیدنی این منطقه را به یک منطقه مستعد گردشگری در جنوب کشور تبدیل کرده است.

اقدامات عمرانی ـ فرهنگی امامزاده سلطان محمود شاه(ع)

موسوی‌اصل طرح آرامش بهاری، یاس نبوی، طرح نشاط معنوی، ضیافت الهی، بصیرت عاشورایی و دیگر برنامه‌های فرهنگی وساخت  ضریح بقعه این امامزاده با اعتبار450 میلیون ریالی و ... را از جمله برنامه‌های عمرانی ـ فرهنگی در این بقعه اعلام کرد. 

captcha