ضرورت پرورش و حفظ استعدادهای ابتهال خوزستان
کد خبر: 2818014
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
برترین‌های مسابقات ابتهال خوزستان/

ضرورت پرورش و حفظ استعدادهای ابتهال خوزستان

گروه فعالیت‌های قرآنی: برترین‌های مسابقات ابتهال خوزستان با اشاره به توجه ویژه به استعداد‌های خوزستان در این رشته تعیین زمان مشخص برای هر شرکت‌کننده را امری لازم عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مرحله استانی مسابقات ابتهال و تواشیح خوزستان، در 2 روز گذشته با شرکت 60 مبتهل و 27 گروه تواشیح در حسینه امام رضا(ع) اهواز برگزار شد که با معرفی نفرات برتر به پایان رسید.

نصرالله بریچی نفر اول مسابقات رشته ابتهال خوزستان در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان گفت: معمولاً سالانه بر کیفیت مسابقات ابتهال خوزستان افزوده می‌شود و این نشان از قدرت تواشیح و ابتهال در خوزستان دارد.

امتیازدهی داوران با دقت بسیار بالا

وی با بیان اینکه کسب امتیاز در استان خوزستان با توجه به کیفیت موجود، بسیار دشوار بوده است، گفت: حضور بهترین داوران کشور که همگی سابقه درخشانی در زمینه ابتهال و تواشیح دارند، سطح کیفی این مسابقات را افزایش داده بود که با دقت بسیار بالایی به مبتهلین و گروه‌های تواشیح امتیاز می‌دادند.

نفر اول مسابقات ابتهال خوزستان با بیان اینکه محل برگزاری این مسابقات نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده است، گفت: سال‌های گذشته این مسابقات در سالن یا آمفی‌تئاتر برگزار می‌شد که امسال با برگزاری آن در حسینیه امام رضا(ع) بر معنویت این مسابقات افزوده شد.

دارنده رتبه چهارم کشور در مسابقات ابتهال سال 92، تصریح کرد: امسال سعی می‌کنم با تمرین بیشتر و کمک مربیان خبره بتوانم رتبه بهتری نسبت به سال گذشته را برای خوزستان در مسابقات کشوری کسب کنم.

ماجد نصری نفر دوم مسابقات ابتهال استان خوزستان در سال 93 نیز به ایکنای خوزستان گفت: مسابقات امسال در بخش ابتهال شاهد حضور تعداد کم شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات بود و این نشان‌دهنده کم کاری در این رشته بوده است.

ابتهال؛ احیاکننده اشعاز مذهبی و مناجات

وی با بیان اینکه برای برترین‌های رشته تواشیح جوایز نفیسی، اختصاص یافته است که این خود انگیزه‌سازی می‌کند، گفت: اما متأسفانه در رشته ابتهال نسبت به اهدا جوایز تا حدودی کم‌توجهی شده است.

نفر دوم این مسابقات با تصریح بر اینکه از طریق ابتهال می‌توانیم بسیاری از اشعار مذهبی و مناجات را احیا کنیم، گفت: کیفیت این مسابقات نسبت به شرکت‌کنندگان آن خوب بوده است زیرا افراد نخبه و باتجربه‌ایی در این مسابقات حضور داشتند.

نصری با بیان اینکه در روز اول این مسابقات شاهد حضور نوجوانان مستعد در زمینه ابتهال با صداهای زیبا بودیم، گفت: مسئولان با توجه به وجود این استعدادهای ناب که کمتر در دیگر استان‌ها مشخص می‌شوند می‌توانند سرمایه خوبی برای ابتهال خوزستان ذخیره کنند.

وی با اشاره این مسابقات از تیم داوری خبره‌ای بهره‌مند بود، اظهار کرد: حضور داوران سرشناس و باتجربه در امر ابتهال و تواشیح باعث افزایش کیفیت این مسابقات شده است.

نفر دوم این مسابقات با اشاره به مناسب بودن محل برگزاری این مسابقات گفت: سیستم صوتی این مسابقات از لحاظ شدت صوت تا حدودی ضعیف بود که انتظار می‌رفت کارشناس این موضوع هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنند، اما در کل شاهد برگزاری مسابقات خوب و با کیفیت بودیم.

بهبود کیفی مسابقات ابتهال

احمد حسن راهی مالکی نفر سوم رشته ابتهال مرحله استانی مسابقات تواشیح و ابتهال خوزستان نیز به ایکنای خوزستان گفت: سطح این مسابقات در خوزستان سال به سال با لطف خداوند بیشتر می‌شود و گروه‌های تواشیح و مبتهلین بیشتری در این مسابقات شرکت می‌کنند.

وی با تصریح بر اینکه خوزستان مهد تواشیح و ابتهال کشور است و اولین گروه تواشیح کشور از خوزستان به جهان معرفی شد، گفت: در این دوره از مسابقات الحان بسیار خوب و اشعار بسیار جذابی توسط گروه‌ها و مبتهلین استفاده شده است که این موضوع بر کیفیت این مسابقات افزود.

سید جاسم موسوی شرکت‌کننده و نفر چهارم مسابقات ابتهال مرحله استانی خوزستان در گفت‌گو با خوزستان با بیان اینکه کیفیت مسابقات بسیار بالا بوده است و باید از تلاش‌های دبیر برگزاری این مسابقات تقدیر کرد، گفت: محل برگزاری این مسابقات و با توجه به دو رشته ابتهال و تواشیح تا حدودی متناسب با این فضا بوده است که وجود داوران بسیار خبره و باتجربه بر کیفیت این مسابقات افزود.

لزوم برگزاری قرعه کشی برای مسابقات

وی در ادامه به برگزاری خوب مسابقات تواشیح که همراه با قرعه‌کشی بود، اشاره کرد و گفت: اگر در مسابقات سال‌های آینده برای هر شرکت‌کننده زمان مشخصی در هر دو رشته ابتهال و تواشیح تعیین شود شاهد افزایش چشمگیر کیفیت خواهیم بود.

نفر چهارم این مسابقات گفت: مسابقات در سال‌های گذشته دارای نقاط قوت بسیاری بود اما در این دوره از مسابقات شاهد افزایش کیفیت این مسابقات بودیم و این کیفیت در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

موسوی گفت: برگزاری مسابقات ابتهال و تواشیح خوزستان هم‌سطح با مسابقات کشوری است. امیدواریم تعداد سهمیه‌های گروه‌های تواشیح خوزستان از دو گروه به 3 الی 5 گروه افزایش یابد که حقیقتاً این حق خوزستان بوده است.

کم بودن سهمیه گروه‌های تواشیح خوزستان بی‌عدالتی است

وی در پایان کم بودن سهمیه گروه‌های تواشیح خوزستان را بی‌عدالتی عنوان کرد و گفت: می‌توان با نامه‌نگاری با استاندار خوزستان افزایش تعداد گروه‌های خوزستان در مسابقات کشوری را دغدغه قرآنیان خوزستان عنوان کرد.

captcha