فضای آزاداندیشی در فرهنگ عمومی و تخصصی دانشگاه‌ها تحقق یابد
کد خبر: 2695280
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
زاهد زاهدانی:

فضای آزاداندیشی در فرهنگ عمومی و تخصصی دانشگاه‌ها تحقق یابد

گروه اندیشه: مسئول هم‌اندیشی اساتید دانشگاه شیراز با تأکید بر لزوم حاکمیت فضای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: این آزاداندیشی باید در فرهنگ عمومی دانشگاه تقویت شده و در لایه فرهنگ تخصصی دانشگاه نیز درنظر گرفته شود.

سعید زاهد زاهدانی، مسئول راه‌اندازی پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با تأکید بر لزوم توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: به‌طور کلی دانشگاه محل تولید و پرورش فکر و اندیشه است بنابراین آنچه که ضروری است چنین داشتن فضای آزاداندیشی در دانشگاه‌هاست.

بدون حاکمیت فضای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، تولید فکر منتفی می‌شود

وی افزود: اگر بنا باشد در دانشگاه که باید تولید و پرورش فکر رخ دهد، آزاداندیشی وجود نداشته باشد، می‌توان گفت تولید فکر منتفی می‌شود و طبیعتاً پرورش فکر خلاق و رشدافزا هم از این جهت تعطیل می‌ماند لذا آزاد اندیشی به‌‌ویژه در محیط‌های دانشگاهی و فکری ضروری است.

جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، حاکمیت فضای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها ضروری است

زاهد زاهدانی با اشاره به اینکه آنچه در کشور ما ضرورت اصلی است بحث فکر پیرامون مسائل اجتماعی و انسانی جامعه است، گفت: به دلیل اینکه ما در حال ساختن تمدن نوین اسلامی هستیم و این تمدن یک تمدن رقیب تجربه شده با حدود 500 سال سابقه و عقبه دارد و این رقیب قدر می‌طلبد که  افکار بیشتری را در زمینه علوم اسلامی و تولید تمدن جدید داشته باشیم. بنابراین آزاداندیشی‌ها پیرامون علوم انسانی اسلامی و تمدن اسلامی از ضرورت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌شود.

مسئول هم‌اندیشی اساتید دانشگاه شیراز ادامه داد: غیر از اینکه باید این آزاداندیشی به‌صورت عمومی و یا در فرهنگ عمومی دانشگاه تقویت کنیم، لازم است که در لایه فرهنگ تخصصی دانشگاه  نیز این اقدام صورت گیرد  و به‌ویژه اساتید علاقه‌مند و صاحب‌نظر با وقت گذاشتن و نظم سازمان یافته‌تری به این مهم بپردازند.

وی با اشاره به راه‌اندازی پژوهشکده تحول علوم انسانی در دانشگاه شیراز اظهار کرد: به‌همین مناسبت است که این پژوهشکده در دانشگاه شیراز پیش بینی شده و حدود سه سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده است و هم‌اکنون بر روی مباحث زیربنایی که یکی از مباحث زیربنایی روش تحقیق است، فعالیت می‌کند.

جمع‌آوری خطوط اصلی روش‌های تحقیق در علوم انسانی اسلامی در دانشگاه شیراز

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اظهار کرد: چون این فعالیت، کار سنگین و فرهنگی است انتظار نتیجه زود به‌هنگام را نمی‌توان از آن داشت ولی به هر صورت پیگیری خوبی در این زمینه در حال انجام است و بحمد الهی مراحل مهمی از کار طی شده و امیدوار هستیم که تا آخر سال 93 بتوانیم خطوط اساسی روش‌های تحقیق در علوم انسانی اسلامی را جمع‌بندی کنیم و از این مسیر امکانی را در اختیار اساتید قرار دهیم که بتوانند به فضل الهی راه را برای تولید علوم انسانی اسلامی باز کنند.

نتیجه تحول در دانشگاه‌ها، به سمت جامعه می‌آید

وی در ادامه با اشاره به تأثیرگذاری فرهنگ دانشگاه‌ها بر روی جامعه گفت: هر تحولی که در دانشگاه رخ دهد طبیعتاً نتیجه‌اش به سمت جامعه می‌آید زیرا در دانشگاه نخبگان جامعه حضور دارند و مردم عمدتاً چشمشان به رفتار، کردار و گفتار نخبگان اجتماعی است.

عضو اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی فارس اضافه کرد: بنابراین وقتی که بتوانیم در فرهنگ تخصصی دانشگاه کارهای زیربنایی علمی را انجام دهیم و بعد در فرهنگ عمومی دانشگاه آن دستاوردها را به بحث و گفت‌وگو بگذاریم و به یک توافق عمومی در سطح دانشگاه دست پیدا کنیم، این جو عمومی مورد توافق به جامعه سرایت می‌کند و می‌تواند معضلات فکری جامعه ما را برطرف کرده و گره‌های فکری که در ذهن مردم است و حتی مسئولان را باز کند بنابراین این مسئله برای فرهنگ عمومی مردم راهگشاست.

captcha