ترویج وقف‌های مشارکتی، راه‌حلی برای حضور مردم در عرصه وقف‌های قرآنی
کد خبر: 2626709
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
آخوندی بیان کرد:

ترویج وقف‌های مشارکتی، راه‌حلی برای حضور مردم در عرصه وقف‌های قرآنی

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به ضرورت ترویج وقف‌های مشارکتی، به عنوان راه‌حلی برای حضور همه مردم در عرصه وقف‌های قرآنی، ابراز کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی موجود در کشور افراد و گروه‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر وقف‌های مشارکتی را انجام دهند.

حجت‌الاسلام سعید آخوندی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که در پشتیبانی تبلیغ و ترویج معارف اسلامی به کمک دین اسلام آمده است بحث وقف است، گفت: ترویج معارف اهل بیت(ع) نیازمند بودجه است و این بودجه خود باید متکی به کمک‌های مردمی باشد.

حجت‌الاسلام آخوندی با بیان اینکه بحث دوم در این زمینه ماندگاری بودجه ماندگاری است، افزود: بسیاری از کمک‌هایی که مردم در زمان‌های مختلف با نیّت خیرات و مبّرات انجام می‌دهند، آنی است و در فرایند زمان ممکن است، ادامه پیدا نکند، اما وقف مصداق پشتیبانی اقتصادی با نگاه ماندگاری است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در موضوع پشتیبانی اقتصادی در بخش‌های قرآنی، موقوفات بسیار اندکی در استان خراسان رضوی داریم، ابراز کرد: از همین رو برای تبلیغ، ترویج و گسترش فعالیت‌های قرآنی نیازمند پشتوانه مالی هستیم.

پشتوانه مالی وقف، باید فرادستگاهی و متکی به مردم باشد

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی افزود: از طرفی این پشتوانه مالی باید متکی به مردم، یعنی فرایندی فرادستگاهی باشد، زیرا شرایط کشور به سمتی می‌رود که دولت‌مردان امکان کمک به فعالیت‌های قرآنی را گاهی کم و گاهی بیشتر دارند.

وی عنوان کرد: اما وقتی این مباحث متکی به مردم شود، چون کمک‌های مردم همیشگی است، کمتر دچار کمبود می‌شویم، البته به شرطی که با همان سبقه ماندگاری باشد، زیرا در حال حاضر در بحث وقف و موقوفات به دنبال وقف‌های متکی به مردم به جهت ماندگاری آن‌ها هستیم.

حجت‌الاسلام آخوندی اظهار کرد: لذا اگر بخواهیم فعالیت‌های قرآنی کشور را گسترش دهیم، نیازمند ایجاد موقوفاتی هستیم که بتواند ما را نسبت به پشتوانه مالی، برنامه‌ریزی مدون و درازمدت در طول زمان‌های مختلف بی‌نیاز کند.

حفظ پیشتازی خراسان در فعالیت‌های قرآنی، نیازمند مشارکت مردم در عرصه وقف‌های قرآنی

وی استان خراسان رضوی را مهد قرآن دانست و عنوان کرد: دقت در پیشینه استان خراسان حاکی از آن است که در دوران‌های متفاوت و عرصه‌های مختلف این استان پیشتاز و جلودار مباحث قرآنی بوده است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی ادامه داد: حفظ این پیشتازی در کنار گسترش فعالیت‌های قرآنی در روستاها و شهرهای مختلف استان نیازمند آن است که این سقف وقفی را از بین برده و با کمک مردم گسترش فعالیت‌های قرآنی را بیشتر کنیم تا شاهد این ماندگاری و پیشتازی همیشگی باشیم.

راهکارهای تشویق مردم به وقف‌های قرآنی

وی با اشاره به راهکارهای تشویق مردم به موضوع وقف‌های قرآنی، ابراز کرد: مردم همیشه در کارهای خیر پیشتاز بودند و اشکال از نحوه اطلاع‌رسانی ماست، لذا اوقاف می‌تواند با برپایی همایش‌ها و جلسات مختلف در فرصت‌های تبلیغی متفاوت مردم را به امر مهم و بزرگ وقف تشویق و آگاه‌سازی نسبت به نیازهای این حوزه انجام دهد.

حجت‌الاسلام آخوندی گفت: علاوه بر این انجام تبلیغات گسترده با همراهی اصحاب رسانه سبب تشویق و ترغیب اقشار مختلف مردم به مسائل قرآنی شده تا به سمتی برویم که مردم با آگاهی مانند همیشه نسبت به این موضوعات پیش‌قدم باشند.

ترویج وقف‌های مشارکتی، راه‌حلی برای حضور همه مردم در عرصه وقف‌های قرآنی

وی با بیان اینکه پیشنهاد ما در موضوع موقوفات قرآنی توجه به وقف‌های مشارکتی است، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی موجود در کشور، ممکن است برای افراد امکان انجام وقف بزرگ نباشد، اگر چه خیران بسیار زیادی هستند که برای وقف‌های آنی باید آگاه شوند.

حجت‌الاسلام آخوندی ادامه داد: اما برخی افراد هم، با بضاعت مالی کم تمایل به ماندگاری نام خودشان در تاریخ و امور خیر مانند همه واقفان و خیراندیشان دارند که به آن‌ها وقف‌های مشارکتی پیشنهاد می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی اضافه کرد: در حرکت وقف‌های مشارکتی تعدادی از افراد که می‌توانند اقوام، اقشار، همسایگان و هر جمع دیگری باشند و با یکدیگر وقفی را انجام دهند تا مثلا عایدات حاصل از آن را برای تبلیغ و ترویج قرآن استفاده کنیم.

captcha