شادابی وقف و موقوفات باید حفظ شود
کد خبر: 2625333
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
آیت‌الله معلمی:

شادابی وقف و موقوفات باید حفظ شود

گروه اجتماعی: نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان اینکه شادابی وقف و موقوفات باید حفظ شود، اظهار کرد: در هر پست و مقامی هستیم باید برای موقوفات و بقاع متبرکه وقت بگذاریم تا این حسنه جاریه، ماندگار بماند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، آیت‌الله علی معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری صبح امروز، سوم دی‌ماه در همایش یاوران وقف که در امامزاده ابراهیم(ع) بابلسر برگزار شد، گفت: هفته وقف هر ساله  فرصتی است که از وقف، موقوفه، واقفان، خیّران، متولیان، دست‌اندرکاران و ... سخنی به میان بیایید و تجلیل شود.

وی افزود: در این سال‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه با مدیریت جدید، رویکردی برای تقدیر از واقفان و خیّران در کل کشور پیدا کرده و این امر جای تشکر دارد و در استان هم به همین شکل در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه در حال کار است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان اینکه وقف و موقوفات خیر و برکات آن همچنان آبشاری جریان دارد و زیبا است و شادابی آن باید حفظ شود، اظهارکرد: امام علی(ع) می‌فرمودند وقتی انسان می‌میرد، فرشتگان می‌پرسند و می‌بینند که این فرد چه چیزی را پیش فرستاده است ولی مردم می‌گویند چه چیزی از او باقیماند، امام در این موقع تأکید دارد، از دسترنج خودتان، خود و خانواده شما بهره گیرند و از مابقی آن را برای مردم فضل داشته و برای باقیات و صالحات خود قرار دهید، چرا که مالی که از انسان می‌ماند، گاهی به جای تبدیل به خیر و نیکی موجب دعوا و نزاع بین ورثه را به‌وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه متولیان وقف و هیئت‌امنا بقاع متبرکه امانت‌دار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند، افزود: امام صادق(ع) می‌فرمودند که سه نفر عطا کننده در درجه اول خداوند، در درجه دوم صاحبان مال و کسی که مال خود را در راه نشر دین خدا، ترویج معارف الهی و ... اهدا و وقف می‌کند و در درجه سوم کسی که این حسنه و موقوفه به دست وی جریان دارد، هستند.

معلمی ضمن بیان اینکه متولی امین، شریک اجر و پاداش واقف است، تصریح کرد: اکر درست به نیت واقف عمل کنیم به اندازه صاحب مال بهره‌مند از ثواب و خیرات آن خواهیم شد.

وی افزود: اگر موقوفه‌ای به 80 دست و فرد بگردد و بچرخد، همه این صاحبان و متولیان داری اجر و ثواب خواهند بود، کسی که واقف است کل ثواب را می‌برد ولی به متولیان و افرادی که از ان حفظ و حراست می‌کنند، همانند واقف اجر و پاداش می‌دهد.

امام جمعه قائم‌شهر با اشاره به اینکه بعد از مرگ دفتر اعمال انسان بسته می‌شود ولی برای چند طائفه این دفتر باز می‌ماند، عنوان کرد: کسی که در حال زنده بودن صدقه جاریه مانند وقف داشته باشد، شیوه و روش نوعی را که موجب خیر و برکت است را ایجاد و اجرا کند و یا فرزند صالحی را تربیت کند، پرونده اعمال او باز بوده و برای این فرد حتی بعد از مرگ خیر و نیکی می‌نویسند.

وی افزود: یکی از برکات نظام احیا موقوفات است لذا در هر پست و مقامی هستیم باید برای موقوفات و بقاع متبرکه وقت بگذاریم تا این حسنه جاریه، ماندگار شود.

معلمی اذعان کرد: در حفظ وقف باید کوشید و در عمل به نیت واقف باید مستحکم بود، نگه‌داری وقف افتخار است چراکه امانت‌داری از مال اهل بیت(ع) است.

captcha