عرفان ناب اسلامی را از بطن قرآن و حدیث به مردم عرضه کنیم
کد خبر: 2615251
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
حجت‌الاسلام عابدی:

عرفان ناب اسلامی را از بطن قرآن و حدیث به مردم عرضه کنیم

گروه فعالیتهای قرآنی: رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآنی کشور با بیان اینکه جریان عرفان‌های نوظهور در کشور در حال گسترش بوده و به یغمای دین و ایمان جوانان می‌پردازد، تأکید کرد: باید عرفان ناب اسلامی را ازبطن قرآن و حدیث به مردم عرضه کنیم.

حجت‌الاسلام احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآنی کشور امروز، 14 آذر در حاشیه افتتاح دومین دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم قرآنی کشور در تبریز، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی پتانسیل شهر تبریز را برای تأسیس دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم قرآنی بسیار مناسب و درخور توجه دانست و اظهار کرد: زیرساخت‌های بسیاری در آذربایجان شرقی و تبریز وجود دارد که این شهر را برای راه‌اندازی چنین فضایی فراهم می‌سازد؛ چراکه دانشجو و علاقمند به فراگیری علوم قرآنی در این منطقه زیاد است، همچنین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها نیز درصورت وجود چنین دانشگاه‌هایی راغب به ثبت‌نام و تحصیل هستند. چنانچه سابقه نیز نشان داده که دانشجویان رشته‌های پزشکی، مهندسی و... نیز بنابر روحیات و اعتقادات خود علاوه بر رشته تحصیلی خویش، در دانشکده قرآن نیز ثبت‌نام کرده و مشغول به تحصیل معارف والای علوم قرآنی شده‌اند.

وی بابیان اینکه درحال حاضر در شهرستان‌های مراغه و خوی دانشکده قرآنی درمقطع کارشناسی وجود دارد، افزود: درصدد هستیم به حول و قوه الهی مجوز راه‌اندازی دانشکده علوم قرآنی تبریز را از وزارت علوم اخذ کرده و بتوانیم پاسخگوی نیاز علاقمندان به معارف اسلامی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باشیم.

حجت‌الاسلام عابدی خاطرنشان کرد: در تبریز به علت دارا بودن اساتید و علمای فرهیخته و وارسته مشکل استاد متبحر و کارآزموده نداریم، از لحاظ پذیرش اجتماعی نیز، فرهنگ آذربایجان از دیرباز پذیرای معارف قرآنی و تعالیم اسلامی بوده است؛ لذا آینده روشنی برای این دانشکده و رونق و پویایی آن قابل تصور است.

وی با اشاره به اینکه پذیرش دانشجو در این دانشکده ازطریق کنکور سراسری انجام خواهد گرفت، ادامه داد: نحوه تدریس درمقطع کارشناسی برمبنای اصول سقراطی و افلاطونی، یعنی مباحثه بین دانشجو و استاد صورت می‌پذیرد اما درمقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری شیوه ارسطویی که دانشجومحور است، در دستور کار قرار می‌گیرد و دانشجو خود به تحقیق و ژرف‌اندیشی در علوم قرآنی و معارف اسلامی می‌پردازد؛ لذا ظرفیت و حجم کلاس‌ها محدود خواهد بود تا بازدهی و نتیجه عملکرد بیشتر و کیفیت آن قابل استنادتر باشد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآنی کشور اضافه کرد: غیراز رشته‌های مصوب وزارت علوم برای دانشکده‌های قرآنی که شامل علوم تفسیر قرآن و حدیث است، در رشته‌های کاربردی که به شدت موردنیاز امروز کشور نیز هست، ازجمله: مدیریت درقرآن، سیاست درقرآن، علوم بین‌رشته‌ای قرآن و... پذیرش دانشجو به‌عمل خواهد آمد.

حجت‌الاسلام عابدی با اشاره به تهاجم گسترده فرهنگی ازسوی بیگانگان، بسط و گسترش مراکزی که به تحقیق و تفحص در علوم ناب اسلامی می‌پردازد را امری لازم و اجتناب‌ناپذیر برشمرد و گفت: جریان عرفان‌های نوظهور در کشور درحال گسترش بوده و به یغمای دین و ایمان جوانان می‌پردازد؛ لذا باید عرفان ناب اسلامی را ازبطن قرآن و حدیث به مردم عرضه کنیم.

captcha