‌قوت و امانت، مهم‌ترين مؤلفه‌های مديران اسلامی از منظر قرآن است
کد خبر: 2595015
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
مؤلفه‌های مديريت اسلامی//14

‌قوت و امانت، مهم‌ترين مؤلفه‌های مديران اسلامی از منظر قرآن است

گروه اجتماعی: نماينده ولی ‌فقيه در استان كهگيلويه‌ و بويراحمد با اشاره به مؤلفه‌های مديران اسلامی گفت: طبق آيات قرآن، قوت و امانت مهم‌ترين ويژگی‌های مديران اسلامی است.

آيت‌الله سيد شرف‌‌الدين ملك‌حسينی، نماينده ولی ‌فقيه در استان كهگيلويه‌ و بويراحمد در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه فارس، با بيان ويژگی‌های يك مدير اسلامی، عنوان كرد: اگر داستان انبيا‌ و مردان بزرگی كه در قرآن از آن‌ها ياد شده دنبال كنيم در‌می‌يابيم كه قرآن قوت و امانت را ويژگی‌های يك مدير بيان می‌كند و اين بسيار كامل‌تر و جامع‌تر از تعهد و تخصص بوده و اين‌ها را نيز شامل می‌شود.
وی تصريح كرد: با توجه به آيات قرآن درمی‌يابيم كه امانت ناظر به تعهد است و از زيرشاخه‌های تعهد، در مرحله اول تعهد به خداوند است كه از نشانه‌های آن پايبندی به دين و اصول دينی بوده و در مرحله دوم تعهد به جامعه كه نشانه آن رعايت اصول اجتماعی و در مرحله سوم پايبندی به شرافت و انسانيت است كه در داشتن مروت می‌توان آن را پيدا كرد.
آيت‌الله ملك‌حسينی گفت: يك مدير خوب اگر می‌خواهد متعهد باشد بايد ديندار بوده و اصول عرفی، اخلاقی، اجتماعی، قانونی و انسانی را رعايت كرده و انسان بامروتی باشد كه موقعيت انسانی خود را درك می‌كند.
نماينده مردم كهگيلويه و بويراحمد در مجلس خبرگان ابراز كرد: در تعبيری كه قرآن استفاده می‌كند قوت فقط به‌معنای آگاهی و علم نيست، بلكه مفهوم آن بسيار جامع و كامل‌تر است و يك مدير بايد علاوه بر داشتن علم و آگاهی نسبت به عرصه‌ای كه مديريت به وی سپرده شده بايد با روش‌های اجرا هم آشنا باشد.
وی اظهار كرد: يك مدير خوب اسلامی با تشخيص درست و به‌موقع آسيب‌های انسانی و طبيعی و موانعی كه سر راه قرار دارد و كارشكنی كه دشمنان در كار وی و سازمانش دارند، با آگاهی از روش‌های مقابله با هر كدام از اين مشكلات، به زيبايی از مانع‌ها را عبور كند.
رئيس مدرسه علميه خان شيراز خاطرنشان كرد: در هر كدام از عبارات و كلماتی كه قرآن استفاده می‌كند دريايی از مفاهيم را پوشش می‌دهد و يك مدير و انسان شايسته بايد امانت‌دار اين مفاهيم باشد و از آن‌ها در راستای شكوفا كردن آنچه در اختيارش گذاشته شده استفاده كند.
آيت‌الله ملك‌حسينی بيان كرد: تعبيری كه علم روز از مدير لايق، كارآمد و فعال دارد كسی است كه با استفاده از ظرفيت‌های موجود و توان و نيروی انسانی و مالی باعث رشد همه‌ جانبه سازمان خود شده و از همه جهت باعث شكوفايی شود.
نماينده ولی ‌فقيه در استان كهگيلويه‌ و بويراحمد تصريح كرد: يك مدير اسلامی بايد با در‌نظر گرفتن فرهنگ دينی، قانون، عرف، زمان‌شناسی، آسيب‌شناسی در راه اعتلای اهداف مجموعه تحت مديريتی خود گام برداشته و با بهره‌گيری از جربزه اخلاقی كه يك مدير بايد داشته باشد و حفظ رعايت و اعتدال از توان مجموعه خود نهايت استفاده را برای رسيدن به مطلوب ببرد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه ويژگی‌های ذكر شده بايد در مديران بالادستی و پايين‌دستی وجود داشته باشد، خاطرنشان كرد: تفاوت جايگاه مديران نبايد تفاوتی در نوع عملكرد آنان بگذارد؛ هر كس در هر جايگاهی كه حضور دارد بايد وظيفه خود را به‌نحو احسن انجام دهد و نتها تفاوتی كه در عملكرد مديران باتوجه به جايگاه آنان دارد، تفاوت در شرح وظايف است نه ويژگی‌های مهم.
آيت‌الله ملك‌حسينی در پايان گفت: هركس در هر موقعيتی بايد با درك درست از جايگاه خود و با رعايت امانتی كه دين از او انتظار دارد در راه خدمت به اسلام و امت اسلامی تلاش كند.
captcha