نشست «بررسی جنبه فقهی و حقوقی ارتداد» در دانشگاه شيراز برگزار می‌شود
کد خبر: 2508675
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۸

نشست «بررسی جنبه فقهی و حقوقی ارتداد» در دانشگاه شيراز برگزار می‌شود

گروه اجتماعی: دبير كانون قرآن و عترت دانشگاه شيراز از برگزاری نشست ‌بررسی جنبه فقهی و حقوقی ارتداد به ‌همت اين كانون در دانشگاه شيراز خبر داد.

محمد‌باقر دهقانی، دبير كانون قرآن و عترت دانشگاه شيراز در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، از برگزاری نشست ‌بررسی جنبه فقهی و حقوقی ارتداد‌ در اين دانشگاه خبر داد و گفت: به‌ همت اين كانون نشست مذكور در روز دوشنبه، 21 اسفندماه جاری ساعت 18:30 در تالار فجر دانشگاه شيراز برگزار می‌شود.
وی افزود: در اين مراسم محمدجواد سلمان‌پور، رئيس دانشكده علوم قرآنی شيراز و حجت‌الاسلام محمدمهدی اسماعيل‌پور، پژوهشگر به سخنرانی می‌پردازند.
دهقانی با يادآوری اینکه اين نشست همراه با پرسش و پاسخ است، گفت: ارتداد‌ به بازگشت از مسلمانی به دينی غير از اسلام گويند، بنابراين مرتد را كسی گويند كه پس از اسلام آوردن از آيين اسلام برگردد‌(مسلمانی كه‌ از دين اسلام برائت بجويد)، البته عقل، بلوغ‌، اختيار و قصد‌ از اركان اصلی ‌ارتداد محسوب می‌شود و به صرف فقدان يكی از اين عناصر مجازات از شخص برداشته می‌شود.
اين فعال قرآنی‌ ادامه داد:‌ برای مثال ممكن است شخصی مسلمان باشد‌ و پس از چند سال به مسيحيت گرايش پيدا كند يا مثلاً ممكن است به پيامبر اكرم(ص) يا يكی از ائمه معصوم(ع) توهين كند.
وی خاطرنشان كرد: ارتداد آثاری را به‌دنبال دارد از جمله اینکه در بعضی از تقسيمات آن بنا بر ديدگاه فقها‌، شخص در حكم مرده، محسوب شده و اموالش تقسيم می‌شود، همسرش برای او عده وفات می‌گيرد و در نوعی ديگر شخص اعدام می‌شود و از او سلب حيات می‌گردد.
دهقانی اضافه كرد: از سوی ديگر در اسلام، حرمت جان انسان بسيار بالا است همچنان‌كه اگر شخص مظلوم كشته شود، همانا همه مردم را كشته است و از سوی ديگر برخورد امام علی(ع) با خوارج، كه تا آخرين لحظه از هدايت آنان دست برنداشت و... ، نشان می‌دهد كه شارع مقدس در اسلام تا چه اندازه روی اين مسئله حساس بوده است.
دبير كانون قرآن و عترت دانشگاه شيراز اظهار كرد: به‌نظر می‌رسد، انزوا و قطع روابط با شخص مرتد يكی از راهكارهای برخورد با اوست و‌ از سوی ديگر، ‌اذن شرعی در قتل و گرفتن جان افراد، نظم عمومی را به هم زده افراد سودجو به جان افراد، تعرض می‌كنند بنابراين به‌نظر می‌رسد كه ارتداد ‌بايد از طريق اينكه عموم افراد ‌به آن يقين پيدا كنند يا شخص علناً آن را اظهار كند يا بايد از طريق دادگاه صالحه اثبات شود و راه ديگری ندارد.
وی در پايان خاطرنشان كرد:‌ يكی از سؤالات اصلی در مقوله ارتداد اين است كه آيا صادر كردن حكم ارتداد كه امروزه توسط فقهای معاصر انجام می‌شود و موجب اباحه جان اشخاص می‌شود، در دوران پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) وجود داشته است، كه در اين نشست سعی بر پاسخ‌گويی چنين سؤالاتی دارد.
captcha