وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ حيات طيبه شهداست
کد خبر: 2478538
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۶

وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ حيات طيبه شهداست

گروه اجتماعی: رئيس قرارگاه راهبری عمار با اشاره به آيه 169 سوره آل‌عمران گفت: شهدا پس از مرگ دارای حيات طيبه‌ای می‌شوند كه خداوند به آن‌ها وعده داده است و ارتباط آن‌ها با محيط بيرون از بين نمی‌رود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، حجت‌الاسلام مهدی طائب، رئيس قرارگاه راهبردی عمار پنج‌شنبه، 21 دی‌ماه در نخستين يادواره شهدای اطلاعات فارس كه تحت عنوان «شهدای عرصه گمنامی» در شيراز برگزار شده بود، با بيان اينكه هرچه خداوند در اين دنيا خلق كرده، برای انسان خلق كرده است، گفت: ارزش اين عالم به انسان است و اگر انسان را از عالم حذف كنند، هيچ ارزشی ندارد.
وی با برشمردن نعمات دنيوی و از جمله نعمت حيات در اين دنيا، افزود: در هر نفسی از انسان، نعمتی است و بر هر كدام از آن شكری واجب است.
حجت‌الاسلام طائب با تأكيد بر اينكه بايد از نعمات خدادادی عمر استفاده كرد، ويژگی‌ها و صفات پاداش دنيوی و اخروی را برشمرد و با يكديگر مقايسه كرد.
رئيس قرارگاه راهبردی عمار تصريح كرد: ويژگی پاداش دنيوی آن كم و بخيل بودن آن است و نعمات اين دنيا دارای محدوديت زمانی و مكانی هستند در صورتی كه پاداش اخروی دارای محدوديت زمان و مكان نيست.
وی با اشاره به آيه 169 سوره آل‌عمران «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده مپندار بلكه زنده‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند» افزود: خداوند در اين آيه می‌فرمايد كه شهدا زنده هستند يعنی آنان چه به روح چه به جسم زنده هستند.
حجت‌اسلام طائب ادامه داد: سئوالی كه در اين‌جا مطرح می‌شود اين است كه منظور خداوند از اين‌كه می‌فرمايد شهدا زنده هستند و دارای حيات طيبه هستند چيست، چرا كه اگر منظور به جسم باشد كه بسياری از شهدا از جسمشان چيزی نمانده و اگر منظور زنده بودن روح است، كه روح همه انسان‌ها زنده است، پس منظور خداوند از اين واژه حيات طيبه شهدا چيست؟
اين استاد حوزه و دانشگاه اظهار كرد: فرق مرده و زنده در اين عالم اين است كه زنده می‌تواند در اين عالم اثر بدهد و بگيرد و ابزار ارتباط انسان با محيط بيرون، جسم او است، اما وقتی انسان می‌ميرد اين جسم از بين می‌رود و ارتباط او با بيرون قطع می‌شود، اما خداوند می‌فرمايد كسانی كه شهيد می‌شوند و جسمشان از بين‌ می‌رود، ارتباطش با محيط بيرون قطع نمی‌شود و يك رزق جديد به او عطا می‌شود و در واقع خداوند وقتی رزق می‌دهد، فقط حيات طيبه است.
وی خاطرنشان كرد: تمامی ائمه معصومين ما همگی شهيد شدند،‌ در صورتی كه همه آن‌ها زنده هستند و برای شيعيان خود كار می‌كنند و آنان را ياری می‌دهند.
حجت‌الاسلام طائب در ادامه سخنان خود به وضعيت كنونی اشاره كرد و گفت:‌ اوضاع استكبار جهانی اين‌روزها در هم پيچيده است و طرح موفقيت‌های امروز ما با شهداست.
رئيس قرارگاه راهبردی عمار با اشاره به شرايط تحريم اقتصادی حاكم بر كشورمان،‌ اظهار كرد: مشكلات و سختی‌ها هميشه در زندگی انسان وجود دارد، چنان‌كه خداوند در آيه 6 سوره شرح «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا؛ آرى با دشوارى آسانى است» و نفرموده با آسانی دشواری است و اين بيانگر همين است كه زندگی با سختی‌ها توأم است.
captcha