گشايش دو نمايشگاه علوم قرآنی در شيراز
کد خبر: 1583728
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۵

گشايش دو نمايشگاه علوم قرآنی در شيراز

گروه فعاليت‌های قرآنی: نخستين نمايشگاه ترجمه تصويری قرآن كريم و هفتمين نمايشگاه رمضانيه شامل آثار قرآنی، روزگذشته 29 شهريورماه در شيراز گشايش يافت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه فارس، در اين نمايشگاه، ‪ ۴۵‬تابلو قرآنی، ‪۴۵‬ مثل و تشبيه قرآنی به همراه ‪ ۵۰‬تفسير و شرح معتبر شيعی و نيز نرم‌افزار قرآنی به نمايش گذاشته شده است.
مطالب و هر مثل با تفسير الميزان تأليف علامه‌طباطبايی مطابقت داده شده و توضيحاتی برای آن ارائه شده است، كه ‌اين مطالب برای تهيه تابلوهای نقاشی برای هر مثل، در اختيار هنرمندان و تهيه‌كنندگان مربوطه قرار گرفت و در نهايت در قالب تابلوهای راهنما در كنار هر تابلوی نقاشی نصب شده است.
همه مراحل تهيه تابلوها، گردآوری مطالب و توليد نرم‌افزار در مركز تحقيقات رايانه‌ای حوزه علميه اصفهان انجام شده است.
در قسمت نرم‌افزاری علوم اسلامی اين نمايشگاه، ‪۲۰‬ نرم‌افزار قرآنی موجود است كه ‪ ۱۳‬نرم‌افزار آن به عنوان نرم‌افزار برتر كشور در آخرين جشنواره علوم اسلامی، موفق به دريافت لوح تقدير و مقام خادم‌القرآن در سطح كشور شده است.
شماری‌ از اين ‌لوح‌های فشرده و نرم‌افزارها شامل دانشنامه جامع صحيفه سجاديه، مدينةالعلم، باب‌العلم، ريحانه، موعود، طنين وحی، امثال، فيض تمام، دانشنامه جامع نهج‌البلاغه، صفای دل شامل دو دفتر و ياد ياران است.
محتويات لوح‌های فشرده نام‌برده شامل متن صحيفه سجاديه همراه با تلاوت كامل و ترجمه گويا، متن كتب و مقاله‌هايی كه پيرامون پيامبر اعظم (ص)، حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، حضرت مهدی(عج)، متن كامل قرآن كريم با هفت ترجمه ‌فارسی و انگليسی، ترجمه برخی از آيات قرآن كريم به وسيله تصاوير ثابت و متحرك، متن كامل نهج‌البلاغه به همراه ‪ ۴۰‬ترجمه و ‪ ۲۵‬شرح است.
اين نمايشگاه پيش از اين در آستان قدس رضوی، قم و اصفهان دائر شده است و نمايشگاه شيراز به مدت دو هفته برای بازديد و خريد علاقه‌مندان برپا است.
هفتمين نمايشگاه «رمضانيه» نيز شامل قرآن‌های نفيس خطی، چاپ سنگی و دستی همراه با تفاسير كهن و جديد در تالار حافظ شيراز آغاز به كار كرد.
در اين نمايشگاه، ‪۷۰۰‬ نمونه قرآن شامل قرآن‌های خطی در رنگ‌ها و ابعاد مختلف، ‪ ۵۰۰‬عنوان كتاب علوم قرآنی، افزون بر ‪ ۱۵۰‬تابلو نفيس قرآنی و ‪ ۱۰۰‬تفسير قرآنی، به نمايش گذاشته شده است.
قديمی‌ترين تفسير قرآنی كه در اين نمايشگاه وجود دارد، متعلق به تفسير صفی علی‌شاه است و كتابت و قدمت برخی از قرآن‌های موجود در اين نمايشگاه به ‪ ۸۰۰‬سال می‌رسد.
كتاب‌های قرآنی كه در اين نمايشگاه عرضه شده، حاصل ‪ ۴۰‬سال تلاش است و برخی از اين كتاب‌های قرآنی نيز نسخه‌های منحصر بفردی است كه از سوی مردم ارائه شده و محل نگهداری آن كتابخانه ميرزای شيرازی است.
بسياری از تابلوهايی كه در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته ‌شده است، به صورت نسخه‌های‌ اصلی شامل خوشنويسی و با خط‌های كوفی، ثلث و نستعليق است كه بسياری از آنها بر روی الياف چوبی نوشته شده و كار هنرمندان مصری، سوری و ايرانی است.
آثار تذهيب و تشريح اين نمايشگاه نيز كار هنرمندان ايرانی و آثار خوشنويسی و قطعه‌نويسی نيز اثر طبع هنرمندان شيرازی و استان فارس است.
در بخشی از اين نمايشگاه، كتب مربوط به زندگی و سيره پيامبر اكرم (ص) وائمه اطهار (ع) از جمله حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و حضرت مهدی (عج) به نمايش گذاشته شده است.
اين نمايشگاه‌ها تا پايان ماه رمضان امسال، دائر است.
captcha