توقفی در مسیر توسعه حرم شاهچراغ(ع) نخواهیم داشت/ اعلام آمادگی جهت مرمت مسجد عتیق
کد خبر: 1466784
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
دستغیب:

توقفی در مسیر توسعه حرم شاهچراغ(ع) نخواهیم داشت/ اعلام آمادگی جهت مرمت مسجد عتیق

گروه اجتماعی: دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی در خصوص طرح توسعه این آستان گفت: طبق این مصوبه ما هیچ توقفی در مسیر طرح توسعه نداریم و نخواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، احمدرضا دستغیب، منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز، 11 آبان در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با طرح این سؤال که چرا استان فارس به لحاظ توسعه عقب‌افتاده است، با وجود اینکه 30 سال در بخش رسانه‌ها و نشریات پیشگام بود؟ گفت:  با وجود این همه رسانه‌های قوی در حوزه توسعه شهری و استان عقب هستیم در صورتی که جامعه رشد کافی پیدا کرده است.
وی افزود: معمولاً ارتباط مستقیمی میان تعداد و فعالیت‌ رسانه‌ها با توسعه و پیشرفت وجود دارد اما متأسفانه احساس می‌شود قدری این مشکل باقی است و باید فکری برای این قضیه کرد.
دستغیب ادامه داد: اکنون یکی از نمونه‌های این مسئله، اتفاق مهمی است که در یک قسمتی از شهر که به تعبیر مقام معظم رهبری باید کانون توجه باشد، رخ داده است و قرار است در این منطقه از شهر که در بافت فرسوده شهر شیراز قرار دارد، یکسری اقداماتی برای توسعه و حل مشکلات مردم صورت گیرد.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: در این زمینه کارهای خوبی آغاز شده است که به یاری خدا به نتایج خوبی هم خواهد رسید  اما مشاهده می‌کنیم هم فضای رسانه‌ای خاصی شکل می‌گیرد و هم اینکه به نظر می‌رسد توسعه این شهر و پیشرفت مردم شیراز، برخی از افراد را آزار می‌دهد و خصومتی توسط برخی از مدیران از مرکز وجود دارد که نسبت به توسعه این شهر نگران هستند.

انتقاد از برخی تیترهای رسانه‌ها در خصوص طرح توسعه آستان شاهچراغ(ع)
وی با انتقاد از برخی تیترهای رسانه‌ها در خصوص طرح توسعه آستان شاهچراغ(ع) و بافت قدیمی شیراز گفت: برخی از تیترها در رسانه‌های ملی زده شده بود و در رسانه‌های استان نیز انعکاس پیدا کرده بود که جای تأسف دارد و باید بیشتر در مورد آن صحبت کنیم و قدری بیشتر با واقعیت‌های منطقه بافت فرسوده شیراز آشنا شویم.
دستغیب با تأکید بر اینکه برخی تیترها اجحاف و بی‌انصافی در حق مردم این شهر و بافت فرسوده شیراز است، گفت: شیراز بافت فرسوده و قدیمی دارد که کسی نیست از مشکلات آن اطلاع نداشته باشد و سال‌هاست تمام مسئولان در این زمینه شعار می‌دهند و حالا که قرار است در قسمتی از این بافت کار توسعه و آبادانی آغاز شود به نظر می‌رسد، خیلی‌ها مایل نیستند این اتفاق رخ دهد.

برخی خانه‌های میراثی در اختیار برخی خبرگزاری‌هاست
منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی از این مسئله به رسانه‌های خودمان باز می‌گردد و بخشی از امکانات دولتی و بیت‌المال در اختیار برخی رسانه‌ها قرار می‌گیرد به‌عنوان مثال برخی خانه‌های میراثی در اختیار برخی خبرگزاری‌هاست در صورتی که باید برای سایر رسانه‌ها نیز این مهم انجام شود.
وی تأکید کرد: میراث فرهنگی موظف است اگر قرار است رانت دولتی به یک خبرگزاری اعطا کند، در اختیار تمام رسانه‌ها قرار دهد؛ بنابراین اگر منزلی را در اختیار یک رسانه قرار می‌دهد این رانت دولتی را نباید تنها در اختیار یک خبرگزاری قرار دهد و این مسئله مقدمه‌ای شود برای اینکه خصومت خاصی بین آن مجموعه و توسعه و آبادانی بافت فرسوده قرار گیرد.
دستغیب ابراز کرد: همچنین اگر خانه‌ای در اختیار یک انجمن یا NGO قرار می‌گیرد، NGO های زیادی در شیراز وجود دارند که دلسوزانه علاقه‌مند هستند از امکانات میراث فرهنگی استفاده کنند و میراث فرهنگی باید این امکان را برای تمام آنها فراهم کند و این خلاف قانون است که از امکانات دولتی فقط در اختیار یک سازمان مردم‌نهاد قرار گیرد؛ بنابراین باید توزیع عادلانه در امکانات دولتی صورت گیرد و این رانتی است که در بافت قدیم وجود دارد؛ لذا اولین موضوعی که مرتبط با خانواده رسانه است، این است که باید هر آنچه از امکانات دولتی در منطفه بافت فرسوده است، در اختیار تمام رسانه‌ها قرار گیرد.

از امکانات دولتی به نفع یک گروه و فرد استفاده نشود
رئیس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر می‌رسد به دلیل به خطر افتادن منافع شخصی برخی افراد که منازل میراثی را تبدیل به دفتر خبری کرده‌اند موج منفی علیه طرح توسعه حرم مطهر ایجاد شده؛ البته دستگاه‌های نظارتی در این رابطه ورود پیدا خواهند کرد و اجازه نخواهد داد که از امکانات دولتی به نفع یک گروه و فرد استفاده شود.
وی اظهار کرد: در ارتباط با مجموعه توسعه حرم و اقداماتی که در بافت فرسوده انجام می‌شود، 11 سال است که مشاور طرح انتخاب شده است ولی متأسفانه تمام طرح‌ها را به‌صورت نقطه‌ای و جزیره‌ای می‌بینند و در واقع یک برش از بافت فرسوده را مورد توجه قرار داده است و یک نگاه جامع به شهر شیراز نیست.
دستغیب ادامه داد:‌ در این راستا در یک برش پروژه بین‌الحرمین ایجاد شده که یک بن‌بست میان حرم‌های مطهر ایجاد کرده است و یا پروژه نیکان گرچه کار خوبی است ضمن حفظ بناها و میراث فرهنگی اما متأسفانه پیش‌بینی لازم برای پارکینگ‌ها و راه‌های دسترسی حرم صورت نمی‌گیرد، پس نشان می‌دهد یک نگاه کامل و جامع در بافت فرسوده وجود ندارد.
دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه در بافت فرسوده منازل فراوانی است که می‌توان از آنها یاد کرد، گفت: برخی از خانه‌های ثبتی در بافت فرسوده ارزش خود را از دست داده است، خانه‌ای که سقف، کف و پنجره ندارد، چگونه ارزش دارد؛ لذا باید میراث فرهنگی، در مسیر قانونی بازنگری لازم را در ارتباط با خانه‌های فرسوده انجام دهد.
وی ادامه داد: اینگونه نیست که منطقه‌ای را به‌صورت منطقه ممنوع تلقی کنیم و هیچ اقدامی انجام ندهیم؛ لذا وظیفه میراث فرهنگی است که متناسب با روز و زمان خانه‌های میراثی را بررسی کرده و ارزش‌گذاری کند و آن خانه‌هایی که ارزشمند است و می‌تواند مورد بازدید عموم قرار گیرد و یا در اختیار کاربری‌های جدید فرهنگی قرار گیرد را احیا کند.
دستغیب با بیان اینکه انسان‌هایی که در بافت قدیم شیراز زندگی می‌کنند، محترم هستند، گفت: چگونه است که انسان‌ها را نادیده می‌گیریم و توجه خود را معطوف به سازه‌ها می‌کنیم، این سازه‌ها برای تعالی و رشد انسان است و میراث باید به سرعت تعیین تکلیف کند و خانه‌هایی که واجد شرایط نیست را مشخص کند اما ما نیز همه تلاش خود را می‌کنیم آنچه از میراث فرهنگی ما است و در محدوده بافت فرسوده است، حفظ شود.
منتخب مردم شیراز در مجلس اظهار کرد: آنچه مشاهده می‌شود این است که از تخریب تمام نقاط بافت فرسوده ممانعت می‌شود و مانع از آزادسازی معابر و خدمات می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود که مردم بیشتری از این منطقه خارج شوند و منطقه حالت مسکونی خود را در بافت فرسوده از دست دهد در صورتی که اگر راه‌های دسترسی اصلاح و مسیرها گشایش شود و امکانات مناسبی در اختیار این بافت قرار گیرد مجدداً سکنه اصیل این قسمت به این مناطق باز می‌گردند.
وی با اشاره به محوطه اطراف حرم شاهچراغ(ع) گفت: حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در این منطقه قرار گرفته است و رفت و آمد بسیار زیادی نیز در این منطقه صورت می‌گیرد و این منطقه یکی از نقاط بسیار مهم در حوزه گردشگری زیارتی محسوب می‌شود و زائران زیادی از کشورها و استان‌های مختلف می‌آیند اما همواره گلایه دارند که برای زیارت پارکینگ برای خودرو وجود ندارد و این تعداد پارکینگ‌ها در اطراف حرم پاسخگو نیست و یا  سایر خدماتی که باید این حرم همانند حرم مشهد ارائه کند؛ لذا طبیعتاً نیازمند یک طرح جامع برای توسعه و آبادانی این منطقه هستیم که به توسعه بخشی از بافت فرسوده شیراز کمک می‌کند.
دستغیب با بیان اینکه برخی از طرح‌ها و اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است،‌ گفت: رویکرد حرم در بسیاری از موقعیت‌ها میراثی است که در دل خود حرم مطهر قرار دارد و آن منازل و بافتی که خیلی‌ها از آن دم می‌زنند مورد بازدید حتی یک توریست هم قرار نمی‌گیرد و گردشگر جرئت نمی‌کند به منطقه فرسود پا گذارد در حالی که روزانه 200 الی 300 نفر از حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) بازدید می‌کنند.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در محیط های اطراف حرم مطهر برخی حوزه‌های علمیه و منازل ارزشمند است که در تملک حرم هستند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است مانند مدرسه حکیم دارالهدایه که قریب 2 میلیارد و نیم جهت مرمت این مدرسه هزینه خواهیم کرد و قطعاً میزان هزینه‌کرد حرم مطهر در حفظ و احیای میراث فرهنگی بیشتر از اقدامات یکساله میراث فرهنگی در این استان خواهد بود و آمار آن به‌زودی اعلام می‌شود.

هنوز خاطره تلخ گزارش سرقت از تخت جمشید در اذهان عمومی مانده است
وی با تأکید بر اینکه کسانی که دم از میراث فرهنگی می‌زنند همت خود را برای مجموعه‌های 2500 ساله میراثی فارس بگذارند که هنوز خاطره تلخ گزارش سرقت از تخت جمشید در اذهان عمومی مانده است، گفت:‌ به‌زودی نسبت به کم‌کاری در حفاظت و حراست از میراث ما در نقاط مختلف فارس حتماً پیگیری و شکایت لازم را انجام خواهیم داد.
رئیس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه وظایف اصلی توسط برخی سازمان‌ها نادیده گرفته می‌شود، افزود: به نظر می‌رسد بخشی از فضاسازی رسانه‌ای میراث فرهنگی در بافت فرسوده برای جبران کم‌کاری‌هاست که در ارتباط با مجموعه‌های دیگری در استان فارس وجود دارد.
دستغیب گفت: در مجلس طرحی در این رابطه وجود دارد و این امکان است که مجدداً به جهت نظارت‌ناپذیری و ناگریزی میراث فرهنگی مجددا طرح‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

لغو طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) مصوبه سال 89
وی همچنین به خبر شورای عالی معماری و شهرسازی درباره لغو طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) مصوبه سال 89 اشاره کرد و گفت: روز گذشته و در تاریخ 10 آبان در خبرگزاری‌ها مصوبه‌ای منتشر شد که شورای عالی معماری و شهرسازی طرح توسعه حرم شاهچراغ را لغو کرد و به سرعت در خبرگزاری‌های کشوری به سفارش یکی از وزارتخانه‌ها و یکی از سازمان‌ها در تهران منتشر می‌شود.
دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه سه بند در این مصوبه وجود دارد، گفت: متن اصلی و تحریف شده این مصوبه را به وزیر راه و شهرسازی نشان دادیم و ایشان این مسئله را پذیرفتند و دستورات لازم برای لغو مصوبه تحریف شده شورای عالی شهرسازی صادر کردند و تذکر دادند و مقرر شد وزارت راه نیز هم این خبر را تکذیب و هم اینکه لغو مصوبه هفته آینده رسماً ابلاغ شود و اگر این مطلب محقق نشد هم فایل صوتی در اختیار خبرگزاری‌ها قرار خواهد گرفت و هم پیگیری‌های قضایی انجام می‌دهیم.
دستغیب ابراز کرد: طبق صحبت‌های مختلف با وزیر راه بنا بر این شد که تصمیم عجولانه و سریعی در این زمینه نخواهد گرفت و هیچ طرحی نه متوقف و نه تصویب خواهد شد و در کمیسیون ماده پنج استان اگر تغییرات در بافت 57 هکتاری می‌خواهد صورت گیرد، با توجه به نیازها در استان بررسی شود و اگر مغایرت اساسی با طرح 57 هکتاری دارد مغایرت اساسی به شورای عالی برود و اگر نداشت در استان تصویب شود.
وی با بیان اینکه به‌زودی مصوبه تحریف شده لغو خواهد شد، گفت: جمع‌بندی وزیر در جلسه مربوطه صورت خواهد گرفت اما در این میان به نظر می‌رسد برخی از افراد در مرکز به‌دنبال مقاصد خود هستند و به توسعه شیراز توجهی ندارند در حالی که جلسه کمیسیون ماده 5 باید در قلب بافت فرسوده شیراز برگزار شود.
دبیر هیئت امنای آستان شاهچراغ(ع) گفت: در مسیر توسعه حرم برخی از خانه‌ها را شناسایی کردیم و برخی از آنها ارزشمند و دارای قدمت تاریخی است و قابلیت استفاده دارد و خود میراث فرهنگی نیز می‌تواند داوطلبانه کار بازنگری خانه‌ها را انجام دهد و کار مردم را راه اندازد.

زائرسرای ارزان قیمت باید مکان‌یابی شود
دستغیب اظهار کرد: طبق مصوبه‌ای که وجود دارد و اگر استنادی به شورای عالی شهرسازی می‌شود ما هیچ توقفی در مسیر طرح توسعه نداریم و نخواهیم داشت و مصوبه‌ای در این رابطه نیست و این طرح نیز، طرح ارزشمندی است گرچه ایراداتی دارد و یکسری نیازها در محدوده دیده نشده است اما در طرح به یاری خدا مشاور بومی انتخاب می‌شود و نیازسنجی صورت خواهد گرفت مثلاً یکی از نیازهای لازم زائرسرای ارزان قیمت است که باید مکان‌یابی شود و در این راستا نیز وزیر راه و شهرسازی قول مساعد دادند تا لغو مصوبه تحریف شده را اعلام کنند.
منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی رسیدگی به مسجد عتیق شیراز که یکی از درب‌های ورودی این حرم مطهر محسوب می‌شود، گفت: درب ضلع شمالی حرم مطهر به دلیل مشکلات مرمتی این مسجد مسدود شده است؛ لذا حرم شاهچراغ(ع) آمادگی این را دارد تا برای بازسازی مسجد جامع عتیق شیراز کمک کند و این مسئله را در هیئت امنای آستان تصویب کند.
وی در ادامه همچنین به احداث قبرهایی در این آستان مقدس و درج آن در یکی از خبرگزاری‌ها اشاره کرد و گفت: در تمام حرم‌های مطهر قبرستان‌هایی وجود دارد که در حرم شاهچراغ(ع) نیز مطابق آئین‌نامه و ضوابط واگذاری این قبرها صورت می‌گیرد و بخشی از این قبرها برای دفن علما، بزرگان و شخصیت‌هاست و بخشی دیگر نیز در اختیار خیران استان قرار خواهد گرفت.
دستغیب با بیان اینکه متأسفانه نوع انعکاس اخبار به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود که ذهنیت‌هایی برای مردم ایجاد می‌شود، گفت: در این راستا نیز معاونت حقوقی حرم از یکی از خبرگزاری‌هایی که خبری همراه با دروغ‌پراکنی منتشر کرده بود، شکایت کرده و مراجع قضایی دنبال خواهند کرد.

captcha