توطئه اسیدپاشی برای جلوگیری از امر به معروف است/ لزوم صدور اشد مجازات برای عاملان
کد خبر: 1465579
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

توطئه اسیدپاشی برای جلوگیری از امر به معروف است/ لزوم صدور اشد مجازات برای عاملان

گروه اندیشه: مرجع تقلید شیعیان توطئه اسیدپاشی اصفهان را برای جلوگیری از امر به معروف و نهی از منکر دانست و بر لزوم در نظر گرفتن اشد مجازات برای عاملان آن تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر شیعیان شب گذشته، 7 آبان در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و سوگواری حسینی در این آستان مقدس با بیان اینکه عاشورا امام حسین(ع) پیام‌های زیادی دارد، گفت: یکی از این پیام‌ها همان پیامی است که در زیارت وارث می‌خوانیم «أشهد أنک قد اقمت الصلوة و اتیت الزکاة و امرة بالمعروف و نهیت عن المنکر» هنگامی که امام حسین(ع) می‌خواست از مکه و مدینه حرکت کند، چند کلام کوتاه بیان فرمود که مجموعه پیام‌های کربلا در آن است.
وی با اشاره به انگیزه امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) افزود: امروزه درباره امر به معروف و نهی از منکر سخنان بسیاری مطرح است و اصل هشتم قانون اساسی صریحاً به این امر اختصاص دارد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مشغول بررسی موارد اجرایی آن هستند.

اشاره به شرایط زمان امام حسین(ع)
آیتالله‌العظمی مکارم شیرازی ابراز کرد: در زمان امام حسین(ع) منکر و معروف جابجا شده بود و کسی بر جای پیامبر اکرم(ص) تکیه زده بود که علناً شراب می‌نوشید و به این مسئله افتخار می‌کرد حتی یزید اصول اسلام را زیر سؤال برده و بر زمین مانده بود.
مرجع عالیقدر شیعیان عنوان کرد: اینکه پیامبر(ص) نیز فرمود «حسین منی و أنا من حسین» نیز به همین دلیل بود که امام حسین(ع) زمانی که احساس کرد دین جدش در خطر است قیام کرد و اگر واقعاً قیام آن امام نبود، حکومت یزید ادامه می‌یافت و دیگر چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند.
وی با اشاره به اینکه پیرامون امر به معروف و نهی از منکر چندین بار در قرآن کریم بیان شده است، گفت: خداوند در آیات 110 و 114 آل عمران نیز به بیان نکاتی درباره این فریضه‌های الهی می‌پردازد پس امر به معروف و نهی از منکر نص صریح قرآن مجید است و نمی‌توان آن را تغییر داد.

اجماع علمای اسلام بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر است
آیتالله‌العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه اجماع علمای اسلام، حتی ضرورت دین بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو دستور مهم اسلامی است و روایات نیز فوق‌العاده این مطلب را بیان کرده است، گفت: امام علی(ع) فرمود اگر تمام اعمال نیک در یک کفه ترازو قرار دهیم حتی جهاد فی سبیل‌الله در مقابل امر به معروف مانند یک قطره است در مقابل دریا؛ این امام همام مبالغه نمی‌کند بلکه بیان واقعیت است.
این مرجع عالیقدر شیعیان ادامه داد: امام باقر(ع) نیز فرموده است این دو فریضه بزرگ امنیت در جامعه اسلامی را به ارمغان می‌آورد و کسب و کارهای مردم را نگه می‌دارد پس جامعه اسلامی و مسائل اخلاقی در پرتو امر به معروف و نهی از منکر جان می‌گیرد و قابل قبول می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تمام احکام اسلامی عمل کردن به این دو وظیفه بزرگ است، به تبیین دلایل عقلی این فریضه‌های الهی پرداخت و گفت: ما همه در یک جامعه زندگی می‌کنیم و کسانی که در یک جامعه زندگی می‌کنند، سرنوشت مشترک دارند و تعبیر خوبی در روایات اسلامی آمده است که می‌فرمایند کسانی که در یک جامعه زندگی می‌کنند مانند کاسب‌هایی هستند که در یک بازار هستند و اگر یک مغازه در یک بازار آتش بگیرد همه دست به دست هم می‌دهند تا آن آتش را مهار کنند لذا مفاسد اخلاقی و اجتماعی مانند آتشی هستند که در بازار جامعه پیدا شده‌اند.

اشاره به موضع‌گیری‌های اشتباه پیرامون امر به معروف
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه این مسئله یک دلیل عقلی روشن بر وجود امر به معروف و نهی از منکر است، افزود:  در زمینه امر به معروف و نهی از منکر دو گروه پیدا شدند که هر دو اشتباه هستند گروه اول کسانی هستند که سعی می‌کنند آن را کم رنگ کنند.
این مرجع عالیقدر شیعیان اظهار کرد: تعجب می‌کنیم از برخی که ادعای دین می‌کنند، اکنون که در مجلس مسئله امر به معروف مطرح است و برای آن ماده قانون اساسی برنامه اجرایی می‌نویسند، برخی‌ها ناراحت شدند که چرا مجلس وارد این مسئله شده است اگر شخصی مسلمان باشد و قرآن و امام حسین(ع) و پیام عاشورا را قبول دارد، نباید از این مسئله ناراحت شود.
وی خاطرنشان کرد: گروهی ناراحت می‌شوند که اگر امر به معروف و نهی از منکر همگانی و ریشه‌دار شود دیگر زمینه بسیاری از مفاسد برچیده می‌شود، رشوه‌خواری‌ها، کم‌فروشی‌ها، رباخواری‌ها، مواد مخدر، پولشویی‌ها و غیره برچیده می‌شوند لذا اگر همه احساس مسئولیت کنند و به موقع خبر دهند و امر به معروف انجام دهند، جلوی بسیاری از هزینه‌ها گرفته می‌شود.

خشونتی در زمینه امر به معروف وجود نداشته باشد

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه گروهی دیگر گمان می‌کنند که امر به معروف و نهی از منکر یعنی خشونت در صورتی که اصلاً نباید خشونتی در این زمینه وجود داشته باشد، گفت: این بازی توطئه اسیدپاشی اصفهان برای جلوگیری از امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته است زیرا مشاهده می‌کنند که این مسئله در مجلس مطرح است و تمام افراد متوجه آن هستند لذا در یک جا سنگ می‌اندازند تا بگویند که اگر امر به معروف و نهی از منکر در مجلس تصویب شد، مردم به صورت دختران مردم اسید می‌پاشند پس باید جلوی این طرح گرفته شود.
این مرجع تقلید شیعیان اظهار کرد: این یک توطئه است و یک انسان مزدور و بدون ذره‌ای انسانیت چنین کاری کرده است چنانچه مشاهده می‌کنیم شخصیت‌های سیاسی آمریکا این اقدامات را مدرک خود برای اسلام‌ستیزی قرار داده‌اند.

اسیدپاشی حرام و جنایت است
وی با طرح این سئوال که آیا مراجع و علما باید اسلام را به مردم معرفی کنند یا یک دیوانه مزدور بی‌دین که چنین جنایتی را مرتکب شده است، گفت: اسیدپاشی حرام و جنایت است و هرکسی این کار را کرده است باید به اشد مجازات گرفتار شود البته کار دشمن این است که از هر مسئله‌ای سؤاستفاده کرده و برای آن برنامه‌ریزی کند تا به هدف خود برسد لذا مردم باید هوشیار و بیدار باشند و توطئه‌ها را بشناسند.
آیتالله‌العظمی مکارم شیرازی با اشاره به آیه 110 سوره آل عمران «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتَابِ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ؛ شما بهترین امتى هستید که براى مردم پدیدار شده‏اید به کار پسندیده فرمان مى‏دهید و از کار ناپسند بازمى‏دارید و به خدا ایمان دارید و اگر اهل کتاب ایمان آورده بودند قطعا برایشان بهتر بود برخى از آنان مؤمنند و[لى] بیشترشان نافرمانند»، گفت: خداوند در این آیه امر به معروف را وظیفه عامه مردم برمی‌شمارد که مردم باید با زبان انجام دهند و جنبه فیزیکی و عملی ندارد آن هم با زبان مؤدبانه.
این مرجع عالیقدر شیعیان ادامه داد: آیه 114 سوره آل عمران « یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَأُوْلَئِکَ مِنَ الصَّالِحِینَ؛ به خدا و روز قیامت ایمان دارند و به کار پسندیده فرمان مى‏دهند و از کار ناپسند باز مى‏دارند و در کارهاى نیک شتاب مى‏کنند و آنان از شایستگانند» نیز بیانگر این است که گروهی باید باشند تا امر به معروف و نهی از منکر کنند و این گروه همان حکومت اسلامی و مأموران حکومت هستند و در جایی که لازم است برخورد می‌کنند.

امر به معروف مؤدبان و محترمانه از سوی مردم انجام شود
وی ادامه داد: برخورد با مفاسدی چون رباخواری، زمین خواری، قاچاق مواد مخدر و غیره مربوط به حکومت اسلامی است و ربطی به آحاد مردم ندارد زیرا وظیفه مردم امر به معروف و نهی از منکر به وسیله زبان آن هم محترمانه و مودبانه است.
آیتالله‌العظمی مکارم شیرازی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) گفت: آن حضرت فرمود با قلب خود امر به معروف و نهی از منکر کنید که این حدیث دو تفسیر دارد، تفسیر اول این است که در دل از منکر بیزار باشیم و دوم در چهره نیز آثار این منکر نمایان شود و اینها اینها مراحل امر به معروف و نهی از منکر است که در اختیار عموم است.
این مرجع عالیقدر شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه فارس و شیراز اشاره کرد و گفت: شیراز و فارس یک مرکز مهم در طول تاریخ بوده است و علما، فقها، مورخان و فیلسوفان بزرگ از این سرزمین برخاسته‌اند و باید کاری کنیم که نام مقدس شیراز و علمای فارس بدرخشد.
وی بر لزوم توجه به استعدادهای درخشان استان فارس تأکید کرد و گفت: باید مراقب بود که این استعدادها آلوده مفاسد اخلاقی نشوند و باید در مسیر صحیح قرار گیرند.
آیتالله‌العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه فارس در چند مدت اخیر جهش پیدا کردند و وظایف خود را انجام می‌دهند، گفت: رسانه‌ها باید در این مسائل دقت کنند و فرهنگ غربی نباید بر رسانه‌های ما حاکم باشد بلکه توجه به فرهنگ اسلام باید در رسانه‌ها در نظر گرفته شود زیرا ما داری خطوط قرمز هستیم و رسانه‌های ما باید در این مسئله کمک کنند تا این مشکل حل شود.

برگزاری کنگره جریانات تکفیری با حضور علمای 82 کشور در قم
وی در ادامه از برگزاری کنگره جریانات تکفیری در قم خبر داد و گفت: این کنگره ماه آینده در حوزه علمیه قم برگزار می‌شود و علمای اهل سنت و شیعه 82 کشور به این کنگره دعوت شده‌اند و در حدود 700 نفر از داخل و خارج از کشور در آن شرکت می‌کنند تا بگویند این تکفیری‌ها از اسلام بیگانه‌اند.
این مرجع عالیقدر ادامه داد: اجماع علما در این کنگره این است که گروه‌های تکفیری و جنایتکار ربطی به اسلام ندارند تا دو هدف تأمین شود؛ هدف اول این است که بیگانگان نگویند داعش، دولت اسلامی بلکه بدان‌ها دولت تروریستها گویند که می‌خواهند اسلام را بدنام کنند  و دوم اینکه برخی جوانان ساده لوح ممکن است جذب اینها شوند و زمانی که مشاهده کنند علمای اسلام بر علیه آنان اجماع کرده‌اند متوجه خواهند شد که این گروه‌ها با اسلام بیگانه‌اند لذا دیگر فریب آنها را نمی‌خورند. 

captcha