بی‌عدالتی در تخصیص بودجه فعالیت‌های قرآنی مشهود است/ سهم کم‌رنگ مؤسسات در این امر
کد خبر: 1465155
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸
حجت‌الاسلام شاهسونی:

بی‌عدالتی در تخصیص بودجه فعالیت‌های قرآنی مشهود است/ سهم کم‌رنگ مؤسسات در این امر

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با بیان اینکه بی‌عدالتی در تخصیص بودجه فعالیت‌های قرآنی مشهود است، از سهم کم‌رنگ مؤسسات و تشکل‌های مردمی در این امر انتقاد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا شاهسونی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در گفت‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به تقسیم‌بندی بودجه‌های قرآنی گفت: متأسفانه بودجه‌های قرآنی سال‌های گذشته پراکنده بود یعنی به این شکل بود که هر اداره و نهادی مبلغی بودجه در کارهای فرهنگی و دینی برای قرآن لحاظ می‌کرد.

وی با بیان اینکه در دو سه سال اخیر بودجه‌های قرآنی مقداری سروسامان گرفته است، افزود: این مفهوم بدان معناست که بودجه مختصری برای فعالیت‌های قرآنی در قالب شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار می‌دهند اما باز هم مشکل، تقسیم بودجه است.

اکثر اشخاص تصمیم‌گیرنده تقسیم بودجه افراد دولتی هستند
حجت‌الاسلام شاهسونی ادامه داد: اکثر کسانی‌که برای تقسیم‌بندی بودجه فعالیت‌های قرآنی تصمیم می‌گیرند، افراد دولتی و مسئولانی مانند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش و تعداد محدودی از مؤسسات و تشکل‌های مردمی هستند؛ لذا قاعدتاً وقتی می‌خواهند این بودجه را تقسیم کنند دوباره این بودجه را به جیب دولت بازمی‌گردانند.

عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن اظهار کرد: تصور ما از شورای توسعه فرهنگ قرآنی این بود که بودجه‌هایی که به شورای توسعه داده می‌شود به نحو صحیح به‌ویژه میان تشکل‌های مردمی تقسیم شود زیرا ادارات و نهادها بودجه‌ها و وظایف فرهنگی و قرآنی دارند که بعضاً برای برخی این بودجه‌های تخصیص یافته عددی نیست اما متأسفانه باز این بودجه تقسیم می‌شود و اکثریت به وزارتخانه و به جیب دولت بازمی‌گردد و از یک جیب دولت به جیب دیگر آن می‌رود.

تشکل‌های مردمی در تقسیم بودجه بی‌نصیب می‌مانند
وی اضافه کرد: در این میان، آن کسی که تقریباً بی‌نصیب می‌ماند باز هم مؤسسات و تشکل‌های مردمی هستند که قرار بود بودجه‌ای به آن‌ها برسد اما به دلیل اینکه مدافع جدی ندارند کمک چندانی هم دریافت نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام شاهسونی ابراز کرد: به‌عنوان مثال امسال به دو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی قریب سه میلیارد تومان اختصاص یافته است که این مقدار باید میان تمام مؤسسات کشور تقسیم شود اما مشاهده می‌کنیم در یکی از شهرستان‌های کوچک برای تکمیل یک ساختمان دانشگاه علوم قرآنی همین مقدار بودجه اختصاص داده می‌شود زیرا یک کار دولتی است اما برای کل فعالیت‌های مؤسسات مردمی کشور این مقدار بودجه را اختصاص می‌دهند.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان گفت: سؤالی که در این میان مطرح می‌شود این است که مؤسسات مردمی با این مقدار بودجه چه کاری می‌توانند انجام دهند آن هم با این حجم عظیم مؤسسات قرآنی که در کشور وجود دارد، قاعدتاً این بودجه به هیچ چیزی نمی‌رسد و متأسفانه باز هم بی‌عدالتی در بحث تخصیص بودجه کاملاً مشهود است.

captcha