نشست سیاستگذاری کلان گردشگری در برنامه ششم توسعه برگزار شد
کد خبر: 1461504
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
در حاشیه همایش بین‌المللی توسعه گردشگری؛

نشست سیاستگذاری کلان گردشگری در برنامه ششم توسعه برگزار شد

گروه اجتماعی: نشست سیاستگذاری کلان گردشگری با ملاحظات مربوط به آن در برنامه ششم توسعه کشور در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی علمی ـ کاربردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران با حضور اساتید دانشگاه در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست سیاستگذاری کلان گردشگری(ملاحظات مربوط به برنامه ششم)، از برنامه‌های نخستین همایش بین‌المللی علمی ـ کاربردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران با حضورعلی رحیم‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر میزگرد، رضا جمشیدی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه اشتغال استانداری خراسان رضوی، حمید ضرغام‌بروجنی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، غلام‌حیدر ابراهیم‌بای‌سلامی، مدیرعامل انجمن علمی گردشگری ایران و علی اصغرشالبافیان، عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان، شامگاه شنبه، 26 مهرماه در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این میزگرد علی رحیم‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه بررسی استراتژی‌های توسعه گردشگری در ایران و جایگاه آن در تدوین برنامه ششم توسعه از جمله اهداف این میزگرد است، اظهار کرد: در حوزه صنعت گردشگری برنامه مصوب و مدونی وجود ندارد.

وی توجه به دغدغه‌های بخش غیردولتی در برنامه ششم توسعه، رعایت ملاحظات بخش گردشگری توسط نهادها، تسهیل ورود و خروج و صدور روادید برای گردشگران خارجی و برقراری امنیت در حوزه وزارت کشور توسط نیروی انتظامی در بخش پاسگاه‌های مرزی و محیط‌های گردشگری را از جمله اقدامات مورد نیاز برای حرکت در مسیر شناساندن ایران در حوزه گردشگری به جهانیان دانست.

سپس رضا جمشیدی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه اشتغال استانداری خراسان رضوی با ارائه آماری از وضعیت گردشگری استان عنوان کرد: استان خراسان رضوی با حدود هشت درصد از جمعیت و مساحت کشور، پتانسیل‌های منحصر به فردی در حوزه گردشگری به جهت وجود بارگاه امام رضا(ع) دارد.

وی ادامه داد: مشهد مقدس در سال، میزبان حدود 25 میلیون زائر داخلی و یک و نیم میلیون زائر خارجی است که مقایسه آمار شش‌ماه سال جاری با میزان مشابه آن در سال گذشته نشان از افزایش 27 درصدی تعداد زائران خارجی به استان خراسان رضوی دارد.

جمشیدی گفت: علت افزایش حضور این تعداد زائر علاوه بر اقدامات صورت گرفته در سطح استان خراسان و کشور، تحولات کشورهای سوریه، عراق و دیگر کشورهای منطقه بوده است که در نهایت زائران این کشورها، شهر مشهد و ایران را مقصد سفرهای خود انتخاب کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حدود دو هزار و 500 جاذبه گردشگری در استان خراسان رضوی وجود دارد، افزود: بهره‌مندی از بیش از 10 درصد موزه‌های کشور، 33 منطقه نمونه گردشگری، سه هزار ابنیه تاریخی، 256 اماکن متبرکه و زیارتی، شش هزار مسجد و هزار و 300 تکیه و حسینیه، پتانسیل‌های خاصی را برای اقامت گردشگران ایجاد کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه اشتغال استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از 50 درصد ظرفیت اقامتگاه‌های کشور در مشهد قرار دارد و حدود یک میلیون متر مربع واحدهای اقامتی در استان در حال احداث است، ابراز کرد: عدم حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، تعدد سازمان‌ها و تصمیم گیران مرتبط با بخش گردشگری، کمبود نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر و دیر بازده‌بودن سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش گردشگری از جمله مشکلات پیش‌روی استان و کشور در این حوزه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه برای خروج از این وضعیت، اقدامات خاصی در سطح کشور و استان با همکاری دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و خصوصی در دست انجام است، اظهار کرد: باید برای بهره‌مندی از ظرفیت منحصر به فرد شهر مشهد و استان خراسان رضوی برنامه‌ریزی کنیم.

در ادامه حمید ضرغام‌بروجنی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه برای توفیق در سیاست‌گذاری برای توسعه گردشگری در ایران باید نگاهمان را در حوزه گردشگری اصلاح کنیم، ابراز کرد: گردشگری یک فعالیت فرهنگی منبعث از فطرت جستجوگر انسان است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت گردشگری با برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار گردشگری متفاوت است، ادامه داد: گردشگری لطیف‌ترین ابزار پاسخگویی به بسیاری از نیازهای بشر امروز محسوب می‌شود.

سپس غلام‌حیدر ابراهیم‌بای‌سلامی، مدیرعامل انجمن علمی گردشگری ایران با بیان اینکه ما در زمینه برنامه‌ریزی‌های کلان دچار فقر نظری و علمی هستیم، عنوان کرد: محورهای برنامه پنجم توسعه در بخش گردشگری آن قدر مبهم هستند که قابلیت عملی‌شدن ندارند.

وی گفت: تاکنون در بحث سیاستگذاری کلان، گردشگری در دستور کار دولت‌های ما قرار نداشته است که امیدواریم در برنامه ششم توسعه، توجه جدی به این امر صورت گرفته و در اولویت دستور کار دولت و حاکمیت قرار گیرد.

مدیرعامل انجمن علمی گردشگری ایران ادامه داد: صنعت گردشگری با مؤلفه‌های ششگانه خودش نه تنها مغایرتی با الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت ندارد بلکه موجب تحقق بسیاری از اصول آن نیز خواهد شد.

علی‌اصغر شالبافیان، عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان نیز توجه به واقع‌بینی در تدوین برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری، داشتن تصویر واضح از واقعیت گردشگری کشور، استفاده از ابزارهای مناسب برای گنجاندن توسعه گردشگری در برنامه ششم توسعه را مهم دانست و ابراز کرد: همچنین در نظر گرفتن ملاحظات لازم در حوزه گردشگری در برنامه ششم توسعه از دیگر مباحث مهم و قابل پیگیری در این حوزه محسوب می‌شود. 

captcha