استناد فراوان به قرآن علت ماندگاری شعر حافظ است
کد خبر: 1460580
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا:

استناد فراوان به قرآن علت ماندگاری شعر حافظ است

گروه اجتماعی: از علل ماندگاری شعر حافظ استناد فراوان به قرآن است، حافظ با اسلام بزرگ شده و می‌داند که در اسلام «انسان» عزیزترین موجود است، کل هستی برای انسان و خود انسان برای خدا خلق شده؛ بنابراین در شعر حافظ انسان جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، مهدی شریفیان، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا سه‌شنبه، 21 مهر در جمع دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی همدان اظهار کرد: ما شاعران دیگری هم داشتیم که غزل‌های زیبایی سرودند، مانند سعدی و مولوی اما فقط به دیوان حافظ تفأل می‌زنیم، به این علت که اشعار حافظ دارای ابهام تا بی‌نهایت است.

وی تأکید کرد: زمانیکه حوزه احتمالات در شعری افزایش یابد تا بی‌نهایت قابل تعبیر و تفهیم است و هر کس می‌تواند تفسیر و تبیین‌های خود را به کار ببرد، به طوریکه در شعر حافظ هر کسی خود را می‌بیند و حس می‌کند.

شریفیان در ادامه به علت ماندگاری اشعار حافظ اشاره کرد و گفت: علت ماندگاری شعر حافظ پس از مرگش قدرت او در استفاده از کلمات مناسب و مهندسی آنها بوده به طوریکه حافظ چندین و چند بار شعرهایش را تصحیح و تکمیل کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا بیان کرد: غزل حافظ آینه‌ای است که به دست مخاطب داده شده و به او اجازه می‌دهد خواسته خود و حتی خود را در غزل ببیند، حافظ به آفرینش انسان اشارات زیادی دارد و معتقد است بار امانتی که به دوش وی گذاشته شده، عشق و محبت و دلدادگی انسان است.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: از خصوصیات دیگر حافظ این است که در شعرهایش بر دغدغه‌های انسان دست می‌گذارد، دغدغه‌هایی که مختص همه انسان‌ها در همه دوران‌ها و با همه فرهنگ‌هاست، به‌عنوان مثال مسئله عشق که همه انسان‌ها درگیرش می‌شوند و مختص عده‌ای خاص یا دوره‌ای خاص نیست.

وی تأکید کرد: حافظ در کنار تمامی موارد بیان شده، طناز زبردستی نیز بوده به طوریکه طنزهای موجود در شعر حافظ بسیار زیرکانه و رندانه است، حافظ شاعر سیاسی هم بوده است، در حوزه شعر کلاسیک سه شاعر سیاسی بیشتر نداریم که فردوسی، ناصرخسرو و حافظ هستند.

شریفیان گفت: حافظ بسیار زیرکانه اقشاری را مورد انتقاد قرار می‌دهد و نظر و اعتقاد خود را بیان می‌کند آن هم به شیوه‌ای که برایش مشکلی پیش نیاید، او آرمان و استراتژی سیاسی خود را دنبال می‌کند و مخالفان و جاهلان را نیز هوشیارانه و رندانه مورد نقد قرار می‌دهد.

captcha