بیش از دو هزار سند مالکیت برای موقوفات فارس صادر می‌شود
کد خبر: 1455792
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم:

بیش از دو هزار سند مالکیت برای موقوفات فارس صادر می‌شود

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف فارس با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵۰۰ جلد سند مالکیت وقفی صادر شده است، گفت: بیش از دو هزار سند مالکیت برای موقوفات این استان تا پایان سال صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی‌مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، هشتم مهر در نشست مشترک اداره‌کل اوقاف و دستگاه قضایی استان گفت: در سال گذشته استان فارس رتبه اول صدور سند مالکیت موقوفات در کشور را داشته است.
وی افزود: با همکاری اداره‌کل ثبت اسناد بیش از 1500 جلد سند مالکیت در بیش از 40 هزار متر اراضی وقفی صادر شده که قابل توجه است، همچنین در سال جاری، تاکنون تعداد اسناد مالکیت اخذ شده بیش از دو برابر سال گذشته است و به یاری خدا تا پایان سال جاری نیز، بیش از دو هزار جلد سند مالکیت برای موقوفات صادر می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینی‌‌مقدم موقوفات را سرمایه‌های گرانبهای مکتب اسلام دانست و گفت: استان فارس از نظر تعداد موقوفات رتبه دوم را در کشور دارد، اما متأسفانه موقوفات گسترده فارس، همواره مورد دستبرد و سوءاستفاده زمین‌خواران و وقف‌خواران قرار داشته‌اند و گاهی از اختلاف اوقاف و منابع طبیعی سوء استفاده شده و اراضی تصرف می‌شدند و گاهی با جعل و سندسازی اقدام به تصرف اراضی وقفی می‌کردند.
مدیر‌کل اوقاف فارس با تأکید بر اینکه باید به مسائل حقوقی موقوفات توجه شود و این مسئله دغدغه همه مردم باشد، گفت: این موقوفات سرمایه‌هایی گرانبها برای استان محسوب می‌شوند و حامیان ارزنده برای ترویج اسلام به‌ویژه مکتب سرخ سید الشهدا(ع) هستند.
وی افزود: زمین‌خواران به بهانه‌های مختلف و حیله‌های گوناگون متوسل می‌شوند و اوقاف باید به‌عنوان متولی موقوفات، زمینه‌های لازم را برای مقابله با آن‌ها به‌منظور احیا و حفظ موقوفات فراهم کند.
حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم عنوان کرد: متأسفانه مواردی نیز وجود دارد که حقوق موقوفه تضییع شده است و یا برخی پیمانکاران با وجود قرارداد، به تعهدات و وظایف خود در برابر موقوفات عمل نکرده‌اند، البته این مشکلات با همکاری خوب مجموعه قضایی استان و حضور کارشناسان رسمی دادگستری رسیدگی می‌شود.
وی بیان کرد: در دستگاه قضایی استان شعب گسترده برای رسیدگی به پرونده‌های وقفی وجود دارد؛ لازم است این شعب تقویت شده و از قضات مجرب و دارای تخصص لازم در حوزه موقوفات، برای این پرونده‌ها استفاده شود، همچنین تشکیل شورای حل اختلاف و ارجاع پرونده‌های وقفی به شعب حل اختلاف نیز می‌تواند گام دیگری برای رفع مشکلات حقوقی پرونده‌های وقفی باشد.

captcha