صحت قرائت برای ارزیابی سواد قرآنی جامعه کافی نیست
کد خبر: 1455626
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰

صحت قرائت برای ارزیابی سواد قرآنی جامعه کافی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ اهل سنت قرآن کریم با بیان اینکه صحت قرائت برای ارزیابی سواد قرآنی جامعه کافی نیست، گفت: ضرورت دارد ملاک‌های دیگری نیز در این زمینه مدنظر قرار گیرد.


یوسف سالاری، حافظ اهل سنت قرآن کریم و معلم نمونه کشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: ممکن است در میان عوام مردم کسی که بتواند درست قرآن را تلاوت کند را دارای سواد قرآنی بدانند اما در میان خواص شرایط به‌گونه دیگری است و افرادی هستند که به صورت تخصصی در زمینه علوم قرآنی(مانند حفظ موضوعی، تفسیر، مفاهیم و ...) فعالیت می‌کنند.



این حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: قرآن دریای عظیمی است که قادر به درک انتهای آن نیستیم و به همین جهت نمی‌توان دقیق از میزان سواد قرآنی سخن گفت اما اگر کسی بتواند قرآن را به صورت صحیح همراه با رعایت علم تجوید قرائت کند و معنای تحت الفظی آیات را هم بداند از حدأقل سواد قرآنی برخوردار است.



سالاری ادامه داد: اکثریت مردم جامعه ما به دنبال مسائلی می‌روند که برآیند عینی آن را مشاهده کنند و از این رو متأسفانه قرآن در حاشیه قرار می‌گیرد و بعد از اینکه والدین آموزش‌های دیگری را به فرزند خود دادند به سراغ قرآن‌آموزی فرزند می‌روند.



وی عنوان کرد: این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که به عنوان مثال فرد می‌داند بعد از یادگیری زبان انگلیسی در فرایند تحصیلی او چه تأثیری دارد در حالیکه ساعت درسی قرآن ممکن است به راحتی حذف شود.



این حافظ کل قرآن کریم گفت: از این جهت برای افزایش سواد قرآنی جامعه شایسته است میزان سواد قرآنی در مدارک تحصیلی لحاظ شود که اقداماتی چون تحصیل رایگان حافظان قرآن در برخی دانشگاه‌ها، موافقت با انتقالی کسانی که در حفظ قرآن موفق بوده‌اند و یا برخی دیگر از امتیازات برای حافظان قرآن در این راستا است.



اجرای طرح قرآنی نور با مشکلاتی مواجه شده است



سالاری بیان کرد: ما حدود 10 سال پیش در زمینه حفظ قرآن مشکل داشتیم اما بعد از تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و اجرای طرح نور در آموزش و پرورش به موفقیت‌هایی رسیدیم اما متأسفانه یکی دو سالی است که اجرای طرح نور با مشکلاتی مواجه شده است.



وی یادآور شد: البته حفظ به تنهایی مشکلی را درمان نخواهد کرد و از این جهت سیستم‌های آموزشی تلاش کرده‌اند در زمینه مفاهیم قرآن نیز تلاش‌هایی صورت گیرد.

captcha