دحو‌الارض؛ نماد مهرورزی و رحمت خداوند به بندگان
کد خبر: 1451886
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰

دحو‌الارض؛ نماد مهرورزی و رحمت خداوند به بندگان

گروه اجتماعی: بی‌گمان دحوالارض، نماد مهرورزی و رحمت پروردگار به بندگان خویش و سرآغاز آمادگی و فروتنی کره زمین برای زندگی و سکونت آدمیان بر روی آن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در تقویم اسلامی بیست‌وپنجم ذی‌القعده را روز «دحوالارض» نامیده‌‌اند، «دحو» به معنای گسترش است و «دحوالارض» نیز، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید و بخش‌هایی از کره زمین که سراسر آب بود شروع به خشک شدن کرد تا کم کم به شکل یک چهارم خشکی‌های امروزی درآمد.
طبق مشیت الهی در این روز فرخنده، نخستین جایی که از زیر آب بیرون می‌آید، همین مکانی است که اکنون در آن کعبه بنا شده است؛ لذا از این روز به‌عنوان یک روز مقدس یاد می‌کنند زیرا زمین از زیر کعبه گسترانیده شده است.
بی ‌گمان دحوالارض، نماد مهرورزی و رحمت پروردگار به بندگان خویش و سرآغاز آمادگی و فروتنی کره زمین برای زندگی و سکونت آدمیان بر روی آن است.

اشاره به دحوالارض در آیه 30 سوره نازعات
در اهمیت و بزرگداشت همین بس که خداوند در قرآن کریم نیز به آن اشاره‌ای فرموده است و در آیه 30 سوره نازعات می‌خوانیم «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا؛ و پس از آن زمین را با غلتانیدن گسترد» صبق نشر اکثر مفسران منظور از «دَحَاهَا» همان «دحوالارض» است.
پاسداشت دحوالارض، پاسداشت انبوهی از نعمت‌های بی ‌پایان خداست که به تدریج بر چهره زمین ساخته و پرداخته شده است تا انسان‌ها با آرامش بر روی این کره خاکی زندگی کنند.

فرصت‌های معنوی زندگی، نسیم‌های الهی هستند
از سوی دیگر نباید فراموش کرد که فرصت‌های معنوی زندگی، نسیم‌های الهی هستند که دل و جان افرادی که خود را در معرض آن قرار داده‌اند می‌نوازند و به آنها شادمانی و آرامشی ژرف می‌بخشند و «دحوالارض» نیز از آن‌گونه نسیم‌هاست که تنها سالی یک ‌بار می‌وزد و تکرار دوباره این نسیم روح‌بخش برای آنان‌ که جان خویش را از عطر آن آکنده نساختند، نامعلوم است.
حجت‌الاسلام محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: مشیت الهی ایجاب کرده بود که تمام زمین زیر آب فرو رود و اولین جایی که از زیر آب بیرون می‌آید همین مکانی است که اکنون بر روی آن کعبه بنا نهاده شده است؛ لذا از این جهت «دحوالارض» به‌عنوان یک روز مقدس و بزرگ یاد می‌شود، چون زمین از زیر کعبه گسترانیده می‌شود یعنی اول محل بنای کعبه خشک می‌شود و بعد به‌واسطه کعبه که مقدس‌ترین بنای روی زمین است، آب سرزمین‌های دیگر هم خشک شده و برای زندگی بشر فضای آن فراهم می‌شود.

اشاره به اتفاقات رخداده در «دحوالارض»
وی اظهار کرد: البته اتفاقات دیگری هم در این روز افتاده به‌ویژه اینکه حجةالوداع پیامبر(ص) نیز در همین ایام بوده است که پیامبر(ص) همراه با اهل بیت خویش به این حج عزیمت می‌کنند که این مسئله به خودی خود ارزش و اهمیتی به این روز می‌بخشد.
حجت‌الاسلام رضایی افزود: در منابع روایی نیز آمده است که در این روز، حضرت مسیح(ع) متولد شده است و ولادت حضرت ابراهیم(ع) که بنای کعبه را می‌گذارد، نیز در این روز است و این‌ها همه دست به دست هم می‌دهد که این روز، روز معنوی و ارزشمندی شود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس «دحوالارض» را فرصتی برای مسلمانان و شیعیان جهت استفاده از برکات آن دانست و گفت: در روایات داریم که اگر کسی این روز را، روزه بگیرد به اندازه هفتاد سال ثواب روزه‌داری را برده است.

نگاهی به  اعمال این روز
وی اضافه کرد:‌ همچنین در این روز، استغفار بسیار سفارش شده است و فراوان تأکید شده که گناهان هفتاد ساله را خداوند به برکت این روز و استغفار خالصانه بندگانش می‌بخشد.
حجت‌الاسلام رضایی با یادآوری اینکه اعمال این روز در کتاب‌های ادعیه و مفاتیح‌الجنان موجود است، گفت: این روز دارای یک نماز دو رکعتی است که در هر رکعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره «الشمس» خوانده می‌شود که خود دارای اهمیت فراوانی است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس اظهار کرد:‌ این روز، یکی از روزهایی است که خداوند تحول عظیمی را برای بشریت رقم زده است و امیدواریم به برکت این روز ما نیز بهره‌برداری‌های لازم را داشته باشیم.

captcha