کشور با بی‌سوادی قرآنی مواجه است
کد خبر: 1444235
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی:

کشور با بی‌سوادی قرآنی مواجه است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ما در سطح کشور با یک بی‌سوادی قرآنی روبرو هستیم و حتی در بخش ارائه مفاهیم قرآنی نیز موفق نبوده‌ایم به گونه‌ای که بخش زیادی از جامعه ما با آن آشنا نیستند.

حجت‌الاسلام سید محمود مرویان‌حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بودجه قانونی کشور بستگی به عزم مدیران دارد، گفت: در حال حاضر تصور می‌شود که قرآن کتابی برای خواندن و یک عبادت شخصی است و اختصاص به افرادی دارد که می‌خواهند رابطه خود را با خدا حفظ کنند در حالی که قرآن برای نظام سازی ما نازل شده است.

مرویان‌حسینی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر از سرمایه خود در عرصه قرآنی دور افتاده‌ایم، ابراز کرد: در حال حاضر ما سرمایه‌های خود را به خوبی نشناخته‌ایم و به همین دلیل با مشکلاتی بسیاری مواجه می‌شویم زیرا انس کافی با قرآن در جامعه وجود ندارد.

وی با اشاره به بودجه نیم درصدی  قرآن گفت: در سال 91 مجلس تصویب کرد نیم درصد بودجه کشور برای مباحث قرآنی اختصاص داده شود، که در توزیع این نیم درصد نیز بین مجموعه‌های قرآنی بر اساس ظرفیت آنان اقداماتی انجام نشده است.

مشکل اشتغال کشور در سایه قرآن حل می‌شود
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه می‌توان مشکلات کشور را حتی در حوزه  اشتغال بر اساس قرآن حل کرد، اظهار کرد: در حال حاضر این باور صورت نگرفته است که می‌توان از قرآن بهره‌های مختلفی گرفت لذا این نگاه باید در جامعه تغییر کند.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه نانو تکنولوژی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری کرد و بر این اساس جزو هشت کشور برتر در حوزه فناوری نانو قرار گرفت، گفت: متأسفانه این نگاه در حوزه قرآن وجود ندارد و حتی در حوزه نظام دانشگاهی از قرآن به عنوان کتابی که شفا و رحمت در آن است، یاد نمی‌شود.

جوانان به آموزش ظاهری الفاظ قرآن بسنده می‌کنند
مرویان‌حسینی با اشاره به اینکه ما سالی یک بار فقط در شب قدر قرآن را بر سر می‌گذاریم و در نهایت با احترام تا سال آینده کلام وحی را به گوشه‌ای خواهیم گذاشت، بیان کرد: مسئولان و به تبع جوانان به آموزش ظاهری الفاظ قرآن بسنده می‌کنند، در صورتی که قرآن حقیقت سیال و اثرگذار بر جان و تن انسان‌ها است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید در نهادهای تصمیم‌ساز، مناسبات بالادستی کشور و سطح کف جامعه این تفکر که قرآن شفا است، نهادینه شود، گفت: در حال حاضر ما در سطح کشور با یک بی‌سوادی قرآنی روبرو هستیم و حتی در بخش ارائه مفاهیم قرآنی نیز موفق نبوده‌ایم به گونه‌ای که بخش زیادی از جامعه ما با آن آشنا نیستند که در این زمینه نیازمند بررسی جدی هستیم.

وی ادامه داد: دانش آموزان تا زمانی که مدرک دیپلم را کسب کنند، 1240 ساعت کلاس قرآنی را می‌گذارنند که برای این کار سخت‌افزارهای مختلفی را تهیه می‌کنیم اما خروجی سیستم آموزشی ما قرآن را نمی‌شناسد و در واقع آهنگ و زیباخوانی قرآن بخشی از دغدغه او نیست لذا مفاهیم قرآن نیز در جامعه جلوه پیدا نمی‌کند.

مرویان‌حسینی با بیان اینکه سید حسن نصرالله، بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی کشور را ساخت فیلم یوسف پیامبر دانسته است، اظهار کرد: این فیلم از تأثیرگذاری بالایی برخوردار بود، بنابراین ما در سایه ساخت این‌گونه فیلم‌ها می‌توانیم به اثرگذاری فیلم‌سازی قرآنی بر آحاد جامعه پی ببریم.

captcha