خراسان جنوبی به‌خاطر کم‌توجهی‌ها توسعه‌نیافته باقی مانده است
کد خبر: 1443750
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷

خراسان جنوبی به‌خاطر کم‌توجهی‌ها توسعه‌نیافته باقی مانده است

گروه اجتماعی: منتخب مردم نهبندان در مجلس با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی محروم نیست بلکه به خاطر کم‌توجهی‌ها توسعه‌نیافته باقی مانده است، اظهار کرد: مشکلات بهداشتی در نهبندان و سربیشه بیشتر از سایر شهرستان‎های استان است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، مراد هاشم‌زهی، منتخب مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته، چهارم شهریور در شورای برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه 40 درصد معادن استان در شهرستان نهبندان قرار دارد، گفت: سرمایه‌گذاران رغبتی برای سرمایه‎گذاری در این منطقه ندارند.



وی با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی محروم نیست بلکه به خاطر کم‌توجهی‌ها توسعه نیافته باقی مانده است، اظهار کرد: مشکلات بهداشتی در نهبندان و سربیشه بیشتر از سایر شهرستان‎های استان است لذا با وجود اقداماتی که در این راستا انجام شده ولی باز مشکلات در این زمینه وجود دارد و خواستار رفع این مشکلات از سوی دولت هستیم.



منتخب مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال 78 سفری به خراسان جنوبی داشتند که مسئولان به مطالبات رهبری در آن سفر هنوز عمل نکردند، افزود: رهبری در آن سفر مصداق‌های محرومیت‌زدایی را بیان کردند که انتظار می‌رود به آن توجه شود.



خشک شدن قنات‌ها در نهبندان



هاشمزهی به خشک شدن قنات‌ها در نهبندان و مشکلات دامداران در این شهرستان اشاره و اظهار کرد: در بازارچه دوکوهانه نهبندان فعالیت‎های محدودی انجام می‎شود و می‎توان فعال‎تر شده و سبب رفع مشکلات کشور شود.



وی با بیان اینکه بازارچه‎های یزدان و ماهیرود یک فرصت برای استان محسوب می‎شود خواستار گازرسانی به این شهرستان شد.



تزریق اعتبارات خشکسالی برای انجام عملیات کشاورزی



هاشم ولی‌پور مطلق، رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی نیز در این شورا خواستار تزریق اعتبارات خشکسالی برای خرید دام مازاد، تأمین یارانه علوفه و اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی در استان شد.



وی با بیان اینکه بخش کشاورزی خراسان جنوبی 35 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: 89 هزار و 800 بهره‌بردار نزدیک به 27 درصد ارزش افزوده کل فعالیت‌های اقتصادی در این حوزه را به خود اختصاص داده است.



چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی خراسان جنوبی



رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی استان را خشکسالی، محدویت منابع آبی و خرده مالکی دانست و افزود: وضعیت خشکسالی به گونه ای است که حدود 3668/2 میلیارد ریال به منابع آبی در بخش کشاورزی و حدود 6199 میلیارد ریال به بخش زراعی باغی و دام و طیور استان خسارت وارده کرده است.پ



ولی‌پور مطلق بیان کرد: برای مقابله با خشکسالی زیر بخش‌های دام و زراعت و باغبانی نیازمند تزریق اعتبارات خشکسالی برای خرید دام مازاد، تأمین یارانه علوفه و اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی، کنترل آفات و بیمارهای مرتعی و آبرسانی به 2 هزار و 295 میلیون ریال اعتبار در طول سه سال متوالی هستیم.



وی با بیان اینکه سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی استان به بیش از 189 هزار هکتار می‌رسد که تولید آن 795 هزار تن است، عنوان کرد: خراسان جنوبی با توجه به وجود بیش از 32 درصد عرصه‌های بیابانی دومین استان بیابانی کشور به محسوب می‌شود.



رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جمعیت دام استان معادل 3 میلیون و 782 هزار و 397 واحد دامی است، گفت: عشایر حدود 13 درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند که عموماً در مناطق مرزی و در حاشیه بیابان ساکن هستند.



ولی‌پور مطلق با بیان اینکه تبعات خشکسالی تمام حوزه‌های زیر بخش جهاد کشاورزی اعم از منابع طبیعی و مراتع، زراعت، باغبانی دام و طیور و حتی افزایش بیماری‌های دام و طیور را تحت تأثیر قرار داده است، افزود: این در حالی است که وضعیت دامداران مرتعی اعم از عشایر و دامداران روستایی بسیار اسف بار و قابل تأمل است.



وی میزان خسارت خشکسالی استان را حدود یک هزار میلیارد تومان دانست و افزود: خراسان جنوبی با کاهش منابع آبی و افزایش شوری آب که تأثیر مستقیم بر تولیدات کشاورزی دارد روبه‌رو است و بیش از 600 قنات استان خشک شده و بیش از 1250 رشته قنات غیر قابل استحصال شدن آب است.



یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی خراسان جنوبی بحث خرده مالکی است



رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی خراسان جنوبی را بحث خرده مالکی ذکر کرد و یادآور شد: این امر توسعه کیفی و سیاست‌گذاری‌های لازم برای افزایش بهره‌وری در این بخش را دچار مشکل می‌کند چرا که پیاده سازی روش‌های نوین آبیاری، توسعه مکانیزاسیون و اجرای روش‌های تغییر الگوی کشت را دشوارکرده است.



ولی‌پور مطلق به ضرورت اجرای طرح‌های تجمیع یکپارچه سازی و نوسازی اراضی در منطقه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این طرح‌ها در قالب طرح‌های نظام‌های بهره‌برداری خرد دهقانی در حال مطالعه است.



وی ادامه داد: اگر اعتباری معادل 500 میلیارد تومان در یک برنامه چهار ساله در حوزه آب و خاک و کشاورزی به استان اختصاص یابد می‌توان مشکلات این بخش را حل کنیم.



رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برای افزایش بهره وری منابع آب در بخش کشاورزی باید به بهبود روش‌های آبیاری و استفاده از آبیاری‌های نوین به جای غرقابی و همچنین لوله گذاری و انتقال آب، تسطیح و نوسازی اراضی به عنوان یک راهکار کوتاه مدت توجه شود، بیان کرد: این امر می‌تواند مقدار قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی کند.



ولی‌پور مطلق با اشاره به اینکه با هزینه‌کرد حداکثر 2/5 میلیون ریال به ازای هر هکتار در استان حداقل 80 مترمکعب از نزولات جوی و روان آب و سیلاب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، افزود: تاکنون با هزینه‌کرد کمتر از 500 میلیارد ریال حدود 26/4 میلیون متر مکعب آب به‌طور سالانه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.



وی با بیان اینکه 24 نوع پروژه مختلف در این سازمان داریم، یادآور شد: برای این طرح‎ها 2 هزار و 295 میلیارد ریال اعتبار درخواست شده است.



رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی از لوله‌گذاری آب در یک‎هزار و 300 کیلومتر خبر داد و افزود:انجام فعالیت‌های آبخیزداری در بالادست قنوات و دشت‌ها و همچنین عملیات آبخوان‌داری در ابتدای دشت‌ها می‌تواند به عنوان یک راهکار میان‌مدت و بلندمدت در جهت بهبود کیفی و کمی منابع آبی استان مورد توجه قرار گیرد.

captcha