نشست کارگروه مشورتی ـ فرهنگی ستاد اقامه نماز فارس برگزار شد
کد خبر: 1443020
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰

نشست کارگروه مشورتی ـ فرهنگی ستاد اقامه نماز فارس برگزار شد

گروه اجتماعی: نشست کارگروه مشورتی ـ فرهنگی ستاد اقامه نماز فارس با حضور دبیران اقامه نماز دستگاه‌های فرهنگی این استان در بوستان خانواده شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، نشست کارگروه مشورتی فرهنگی ستاد اقامه نماز فارس امروز، سوم شهریور با حضور معاون نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور و دبیران اقامه نماز دستگاه‌های فرهنگی استان فارس در بوستان خانواده شیراز برگزار شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط یکی از دبیران اقامه نماز آغاز شد و در ادامه پاک‌فطرت، کارشناس ستاد اقامه نماز فارس به بیان نکاتی درباره لزوم توجه به نمازخانه‌های بین‌راهی پرداخت.
وی خواستار توجه دولت‌ها در رسیدگی به مسائل و مشکلات مساجد و نمازخانه‌ها به‌ویژه مساجد و نمازخانه‌های بین شهری شد و گفت:‌ وضعیت نابسامان نمازخانه‌های رستوران‌های بین شهری مناسب نظام اسلامی نیست و دولت باید تلاش کند تا هر 60 الی 70 کیلومتری در میان محورهای مواصلاتی نمازخانه‌ها و مساجد بین شهری احداث کند.

تخصیص یک میلیارد و 500 تومان جهت تعمیر مساجد شیراز
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام علی سقاچی، قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس از تخصیص یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای تعمیر مساجد شیراز خبر داد و گفت: مساجدی که می‌خواهند درب‌های ورودی خود را به خیابان باز کنند، تمام هزینه‌های آنان را شهرداری متقبل می‌شود.
وی به مسائل و مشکلات نمازخانه‌های مهمانسراها و رستوران‌های بین راهی اشاره کرد و افزود: ستاد اقامه نماز فارس نمازخانه‌های مختلفی در محورهای مواصلاتی این استان احداث کرده است که فاصله آنها با یکدیگر کمتر از 50 کیلومتر است.
حجت‌الاسلام سقاچی گفت: در استان فارس وضعیت نمازخانه‌های بین راهی که عموم مردم بتوانند استفاده کنند، خوب است اما مشکل در نمازخانه‌های رستوران‌های بین راهی است که باید استانداری و فرمانداری‌ها هم برای رفع این مشکل وارد صحنه شوند.

در چهار سال گذشته هیچ اعتباری به نمازخانه‌های مدارس فارس داده نشده است
بنا بر این گزارش، حسینعلی معزی، رئیس اداره قرآن،‌ عترت و نماز آموزش و پرورش فارس نیز سخنران دیگر این مراسم بود که بر لزوم توجه به نمازخانه‌های مدارس فارس تأکید کرد و گفت: متأسفانه اکنون چهار سال است که هیچ‌گونه اعتباری برای تجهیز نمازخانه‌های مدارس فارس اختصاص نمی‌یابد.
وی افزود: در گذشته 2 الی 3 میلیارد تومان برای فرش نمازخانه‌های مدارس فارس اختصاص یافته شد اما از زمانی که تجهیز نمازخانه‌ها به عهده سازمان نوسازی مدارس واگذار شده است، هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است و اگر باز هم این مسئله به عهده آموزش و پرورش قرار گیرد، مسلماً این کار قوی‌تر انجام خواهد گرفت.
معزی با بیان اینکه متأسفانه 30 درصد مدارس فارس فاقد نمازخانه هستند، گفت: در شیراز حجم نمازخانه‌ها متناسب با تعداد دانش‌آموزان مدارس نیست که در این زمینه اداره نوسازی مدارس برای خود تیپ نقشه جداگانه‌ای دارد و در احداث نمازخانه در مدارس هر جا که اعتبارات کم باشد، این کمبود را برای نمازخانه‌ها می‌نویسند در صورتی که کمبود اعتبار باید در تمام بخش‌ها خود را نشان دهد.
این گزارش می‌افزاید، حجت‌الاسلام سیدمیثم حسینی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس نیز در این نشست به بحث مساجد بین راهی اشاره کرد و گفت: در بحث مساجد بین راهی، مسئولیت حفاظت از آن یا به عهده مغازه‌دارهای اطراف آن مساجد و یا اینکه خانه‌هایی در اطراف آنها ساخته شده و خادمی برای آنها گمارده شده است.
وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه در رسیدگی به امور مساجد بین راهی واسطه است و اگر استانداری اعتبارات لازم را به اوقاف تخصیص دهد می‌تواند اقدامات مفیدی را در جهت رسیدگی به این مساجد انجام دهد.
به گزارش ایکنا، تاجداران، دبیر اقامه نماز اداره‌کل نوسازی مدارس فارس در این نشست با بیان اینکه تجهیزات نمازخانه‌های مدارس فارس عمدتاً انجام شده است، گفت: بالغ بر 28 هزار متر مربع فرش سجاده‌ای برای نمازخانه‌های مدارس این استان فراهم شد.
وی افزود: هر کدام از مدارسی که نمازخانه در آن احداث می‌شود، تجهیزات آن به جز مهر، سجاده، جالباسی و غیره، اصل آن فرش سجاده‌ای است که اداره نوسازی مدارس این کار را انجام می‌دهد.
دبیر اقامه نماز اداره‌کل نوسازی مدارس فارس اظهار کرد: به جز مدارس خیرساز که زمین آنها را خیران اهدا می‌کنند، عمدتاً زمین‌هایی که برای احداث نمازخانه تحویل سازمان نوسازی مدارس می‌شود، از سوی آموزش و پرورش اختصاص داده می‌شود که این مسئله نیز استانداردهای خاص خود را دارد.

فارس در تبلیغ نماز، برتر است
بنا بر این گزارش، داورپناه،‌ مدیر روابط عمومی مرکز صدا و سیمای فارس نیز در این نشست با بیان اینکه در بحث تبلیغ نماز، استان فارس میان مراکز صدا و سیماهای استان‌ها در کشور رتبه برتر را دارد، گفت: نمازهای جماعت شیراز هر روز از شبکه‌های سراسری پخش می‌شود که بخش عمده‌ای از آن مربوط به نماز حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) است.
در ادامه، غلامحسین‌زاده، دبیر اقامه نماز دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: در سال گذشته 800 میلیون تومان جهت تجهیز مساجد و نمازخانه‌های بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی فارس هزینه شده است.
وی با بیان اینکه این هزینه در سال جاری 30 درصد اضافه شده است، افزود: چهار مسجد در سطح بیمارستان‌های استان فارس تا آخر سال جاری احداث می‌شود.
غلامحسین‌زاده گفت: همچنین به‌منظور رفع مشکلات نمازخانه‌ها و مساجد بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی فارس و سایر مراکز تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز بازدیدی سه روزه به‌مناسبت روز جهانی مسجد صورت گرفت که در آن کمبودها و مشکلات هر کدام بررسی شد تا اقدامات لازم جهت رفع آنها صورت گیرد.
به گزارش ایکنا، آخرین سخنران این نشست، ابراهیم آقابابایی، معاون ارزیابی و نظارت ستاد اقامه نماز کشور بود که بیان نکات متنوعی درباره اقدامات ستاد اقامه نماز پرداخت و گفت: حق مسجد در نظام جمهوری اسلامی ایران هنوز ادا نشده است.
وی افزود: این در حالی است که مسجد حق خود را نسبت به انقلاب ادا کرد و مساجد پایگاه‌های اصلی انقلاب بودند؛ لذا ما هرچه داریم از مساجد است و اساس و کار دینی نیز باید در مساجد صورت گیرد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: با وجود اینکه کارهای زیادی در نظام جمهوری اسلامی ایران برای اقامه نماز انجام شده است اما هنوز تا رسیدن به حفظ جایگاه مسجد فاصله داریم.
آقابابایی با یادآوری اینکه دو بخشنامه مهم در وزارت راه‌ و شهرسازی درباره مساجد بین‌راهی وجود دارد، گفت: اکنون سیاست کلی دولت‌ها، اعطای مجوز به مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی است که در آن رستوران، نمازخانه و پمپ بنزین تعبیه شده است پس چنین اقداماتی صورت گرفته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و اینکه حق مسجد بین راهی که خود یک نیاز معنوی است را ادا کرده باشیم، هنوز فاصله داریم.
معاون برنامه‌ریزی ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: این موضوع همچنان در دستور کار دولت است و در کمیسیون اجتماعی دولت نیز اگر دوباره فعال شود، متولیان مساجد بین راهی مشخص می‌شوند حتی در این زمینه پیشنهاد شده است که سازمان و یا مجموعه‌ای با همکاری بخش خصوصی ایجاد شود و این مطلب در آن تحقق یابد.

لزوم زمینه‌سازی دولت در احداث مساجد
وی با تأکید بر اینکه برای اقامه نماز و احداث مسجد و نمازخانه‌، دولت باید زمینه‌سازی لازم را انجام داده و مردم نیز به کمک آیند،‌ گفت: این واقعیت است که بهترین مساجدی که اکنون میراث فرهنگی ما بر محور آنان قرار دارد، به‌همت دولت‌ها ساخته شده‌اند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای اینکه حق مسجد ادا شود، نگاه مدیریتی برای آن لازم است، گفت: در اجرای پروژه‌های عمرانی باید ابتدا مسجد بنا شود زیرا مردم در چنین مکانی آرامش پیدا می‌کنند.
آقابابایی در ادامه به مسئله مساجد محله اشاره کرد و با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود که بحث مسجد محله که دارای تعریف خاصی است و از مساجد جامع جداست، در استان فارس نیز دنبال شود، گفت: حکومت، مسئولان و خیران باید زمینه این مسئله را فراهم کنند و در هر محله‌ای مسجد ایجاد شود.
وی با اشاره به بحث نظارت و ارزیابی مساجد بین راهی ابراز کرد: مساجد بین‌راهی باید تنها در اوقات نماز باز باشند البته این مسئله رسیدگی می‌خواهد و عمده مساجد بین راهی که با مشکل مواجه می‌شوند به دلیل نبود متولی مشخص برای آنهاست که در این رابطه، ستاد اقامه نماز دستورالعمل 17 ماده‌ای وزارت کشور که این مسئله را بسیار شفاف بیان کرده است، مدنظر قرار می‌‌دهد.
معاون برنامه‌ریزی ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: پیشنهاد ستاد اقامه نماز در این رابطه این است که کارگروه نظارت و ارزیابی از نمازخانه‌های بین‌راهی با مسئولیت معاون برنامه‌ریزی، توسعه ومدیریت و با همکاری ستاد اقامه نماز و چند دستگاه در استانداری استان‌ها راه‌اندازی شود تا به این مسئله رسیدگی کنند.

captcha