چرا اذان صبح در فرودگاه شیراز پخش نمی‌شود؟
کد خبر: 1436210
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
ایکنا بررسی می‌کند؛

چرا اذان صبح در فرودگاه شیراز پخش نمی‌شود؟

گروه اجتماعی: طی چند روز اخیر، اخبار و گزارش‌های متنوعی به دلیل پخش نشدن اذان صبح در فرودگاه شیراز در رسانه‌های استان فارس پخش شد که در این گزارش به سراغ برخی مسئولان امر رفته و از زبان آنان پاسخ این مسئله را می‌خوانیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، اسلام کامل‌ترین دین آسمانی مانند هر آئین و مذهبی دارای شعائر و ملزوماتی است که تکریم و اجرای آنان شرط اصلی مسلمان بودن است.
در میان این شعائر، پخش اذان در اماکن عمومی یکی از نمادهای اصلی هر جامعه اسلامی است و این مسئله‌ای است که در نظام اسلامی باید تمام نهادها، ادارات و سازمان‌های مختلف بدان توجه ویژه داشته باشند.
طی چند روز اخیر، اخبار و گزارش‌های متنوعی به دلیل پخش نشدن اذان صبح در فرودگاه شیراز در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های استان فارس پخش شد.
سردار غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده سپاه فجر فارس به همراه هیئت همراه و جمعی از اصحاب رسانه فارس صبح روز یکشنبه، 12 مرداد در فرودگاه شیراز حضور داشتند که مشاهده کردند نماز صبح در این فرودگاه پخش نشده و حتی درب مسجد محوطه بیرون فرودگاه نیز بسته است.

پخش اذان در اماکن عمومی ضروری است

غیب‌پرور در این رابطه بر لزوم پخش اذان در اماکن عمومی به ویژه فرودگاه تأکید کرد و گفت:  برای این مشکل از چندین نفر سئوال گرفته شد اما مشخص شد که اکنون یک ماه است که اذان به دلایل مختلف پخش نمی‌شود که این بازه را نمی‌توان با دلایل مختلف مثل نقص فنی و فراموشی همگن دانست.
بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام علی سقاچی، قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: ستاد اقامه نماز، معاونتی تحت عنوان معاونت نظارت و پیگیری برنامه‌های نماز در ادارات دارد که طبق بخشنامه در سال باید دو بار کل ادارات را بازرسی کنند و در آن بازرسی رابط نماز اداره و مدیر آن اداره باید حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: این معاونت کلیه مشکلاتی که در راستای نماز است را بررسی کرده و چنانچه مشکلی باشد مانند سیستم صوتی، فرش نمازخانه و غیره طی نامه‌ای به مدیر آن اداره گزارش می‌دهند و مدیر موظف است که طی یک ماه آن مشکلات را برطرف کند و چنانچه برطرف نکند، ستاد اقامه نماز این مسئله را به استانداری منعکس خواهد کرد.
حجت‌الاسلام سقاچی ابراز کرد: در شهر شیراز و استان فارس تاکنون مشاهده نشده است که اذان ظهر در ادارات پخش نشود و اگر پخش نشود ما نیز برخورد خواهیم کرد.
قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس اظهار کرد: من خود به شخصه در فرودگاه شیراز شاهد پخش اذان ظهر و مغرب بوده‌ام و برای اذان صبح تاکنون حضور نداشته‌ام اما اگر یک روز اذان پخش نشده است ممکن است که سیستم صوتی یا مشکل فنی داشته‌اند.

نمازخانه‌های فرودگاه در شأن سومین حرم اهل بیت(ع) نیست

وی ابراز کرد: ولی نسبت به نمازخانه‌هایی که در فرودگاه شیراز ایجاد شده است خوشحال نیستیم زیرا سالن تمیز و مرتب فرودگاه شیراز، دارای یک نمازخانه کوچک است و این مسئله در شأن سومین حرم اهل بیت(ع) نیست لذا بحث ما در نمازخانه است و باید فضای خوب و مناسبی برای این امر اختصاص یابد.

به گزارش ایکنا، احسان استوار، مدیر روابط عمومی اداره‌کل فرودگاه‌های استان فارس نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: اذان در سه وعده صبح، ظهر و مغرب در فرودگاه شیراز همیشه پخش می‌شود اما متأسفانه در روز 12 خرداد به دلیل مشکل صوتی این مسئله محقق نشده است.

فرودگاه شیراز، تنها فرودگاهی است که دو امام جماعت دارد

وی اظهار کرد: نوای ملکوتی اذان در ساختمان اداری اداره‌کل فرودگاه، مسجد و نمازخانه آن پخش می‌شود و حتی فرودگاه شیراز، تنها فرودگاهی در کشور است که دارای دو امام جماعت است یکی حجت‌الاسلام قاسم‌زاده، امام جماعت نمازخانه اداره‌کل فرودگاه‌های استان فارس و دیگری حجت‌الاسلام بحرینی، امام جماعت مسجد فرودگاه است.
استوار ادامه داد: در مسجد فرودگاه شیراز نماز ظهر، عصر، مغرب و عشا به جماعت برگزار می‌شود ضمن اینکه حتی مراسم‌هایی چون مراسم‌های معنوی شبهای قدر و نماز عید فطر با شکوه خاصی در این مسجد برگزار می‌شود و در سال جاری نیز در ایام رمضان و در شبهای قدر ما هر شب سحری در این مسجد میان مسافران و زائران توزیع کردیم.
مدیر روابط عمومی اداره‌کل فرودگاه‌های استان فارس همچنین درباره بسته بودن درب مسجد فرودگاه در هنگام اذان صبح عنوان کرد: به دلیل اینکه صبح‌ها تعداد پروازها در فرودگاه شیراز به تعداد کم صورت می‌گیرد،‌ درب مسجد محوطه بیرونی فرودگاه شیراز بسته است اما درب نمازخانه داخل سالن فرودگاه همیشه باز است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اداره‌کل فرودگاه‌های استان فارس در این رابطه جوابیه‌ای را آماده و برای رسانه‌های مختلف استان فارس توزیع خواهد کرد که متعاقباً ارسال می‌شود.

captcha