جهاد فرهنگی رسالت اولیه جهاد دانشگاهی است/ ایکنا؛ رسانه‌ای اثرگذار در توسعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 1435250
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
آیت‌الله ایمانی:

جهاد فرهنگی رسالت اولیه جهاد دانشگاهی است/ ایکنا؛ رسانه‌ای اثرگذار در توسعه فرهنگ قرآنی

گروه اجتماعی:‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه جهاد فرهنگی یکی از رسالت‌های جهاد دانشگاهی است، گفت: توسعه فرهنگی، قرآنی، علمی و پژوهشی رسالت‌ اولیه جهاد دانشگاهی است که نباید از آن‌ها فاصله بگیرد.

آیت‌الله اسدالله ایمانی،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به سبقه تشکیل جهاد دانشگاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جهاد دانشگاهی که در سال 59 به فرمان امام راحل شکل گرفت، عملاً مجموعه‌ای از حرکت جهاد علمی شامل جهاد پژوهشی، علمی،‌ تحقیقاتی، فنی در عرصه علم و نوآوری بود.
وی افزود: این نهاد انقلابی، مشابه و معادل جهاد سازندگی بود که در عرصه عمران و سایر مسائل مرتبط با انقلاب و مردم، امام راحل آن را تأسیس و دستور به راه‌اندازی آن دادند، بنابراین تشکیلاتی است معادل جهاد سازندگی اما در حوزه دانشگاه یعنی در حوزه دانشگاه فعالیت می‌کند.

فضاهای فکری پژوهشی و نوآوری در جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده است
آیت‌الله ایمانی با یادآوری اینکه قلمرو دانشگاه، تحقیق، پژوهش، علم، فناوری و نوآوری است،‌ عنوان کرد: این مجموعه زمانی که راه افتاد، حرکت‌هایی شکل داد و آغاز و دنبال کرد که امروز ما شاهد به بار نشستن بخش عمده‌ای از آنها هستیم؛ مؤسسات پژوهشی از آغاز در جهاد دانشگاهی شکل گرفت و شرکت‌های دانش بنیان و تقریباً فضای فکری راه‌اندازی آنها به وجود آمد و سایر مسائل مختلفی که ما اکنون شاهد آن هستیم.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی حرکت‌های بلند و ارزشمندی شکل گرفته و انجام شده است، گفت:‌ یکی از مسائلی که در قلمرو جهاد دانشگاهی بوده، فرهنگ در حوزه دانشگاه و جهاد فرهنگی بوده است و به همین دلیل در شیراز نیز ساختمانی که مدت‌ها در اختیار جهاد دانشگاهی بود، به عنوان مجموعه فرهنگی جهاد دانشگاهی تلقی شده و کارهای فرهنگی تا سالیان سال در آن پیگیری و دنبال شده و می‌شود.
وی ابراز کرد: ‌یکی از کارهای فرهنگی که این مجموعه عهده دارد حرکت در عرصه قرآن است که باید این حرکت را دنبال کند و طبیعی است همه مجموعه‌های فرهنگی ما قرآن سرلوحه کارشان است و نمی‌توانند از آن فاصله بگیرند و جهاد دانشگاهی نیز در این رابطه گام برداشته و قدم‌های خیری در این راه تاکنون برداشته است.
آیت‌الله ایمانی به فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا اشاره کرد و گفت: ایکنا، خبرگزاری است که با زبان‌های زنده دنیا اخبار خود را مخابره می‌کند و تنها خبرگزاری قرآنی است که به چند زبان زنده دنیا مسلط است و آنچه شنیده می‌شود تنها خبرگزاری است که مقام معظم رهبری، عضویت آن را نیز پذیرفته‌اند؛ لذا مجموعه‌ای قدر و اثرگذار در زمینه توسعه فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی در جامعه است و امیدواریم که در حوزه کارهای قرآنی نیز گام‌های مؤثری بردارند.
امام جمعه شیراز با اشاره به دغدغه‌های خبرگزاری ایکنا و سوژه‌های مطرح شده از سوی آن گفت:  طبیعی است بخشی از اینها می‌تواند مشکلات فعالیت‌های قرآنی جامعه را رفع کند اما در واقع مسئله این است که قرآن دریایی بی‌پایان‌ و اقیانوسی بیکران است که کسی با این حرکت‌ها نمی‌تواند مدعی شود بخش عمده‌ای از مسائل آن را حل و فصل کرده است اما به طور کلی باید هر کسی هرچه می‌تواند در این زمینه گام بردارد؛ لذا کارهایی که از سوی این خبرگزاری انجام گرفته، خوب است اما به هیچ‌وجه پایان کار نیست و آغازی برای راه طولانی است.

جهاد دانشگاهی از رسالت اولیه خود دور نشود
وی در ادامه به رسالت جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی باید آنچه رسالت اولیه اوست را به‌عنوان هدف اولیه تعقیب و دنبال کند یعنی نباید اجازه دهد که گذشت زمان هدف و رسالت اول آن را به‌دست فراموشی بسپارد و باید هم در عرصه دانشگاه و هم در عرصه قرآن، فرهنگ،‌ علم،‌ تحقیقات و پژوهش نقش‌آفرینی کند.
آیت‌الله ایمانی ادامه داد:‌ این مسائل نیز باید جهادگونه اثرگذار باشد که تلاش زیادی لازم دارد و باید با یک همت بلند راهی را پیمود و دنبال کرد و همواره مراقب بود که از هدف اصلی فاصله نگرفت و طبیعی است که اگر انسان مراقب هدف اولیه خود باشد و تلاشش هر روز مضاعف باشد، خداوند نیز به او یاری می‌دهد تا بتواند به اهداف خود برسد.

captcha