جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران، سند جامعی جهت قطب قرآنی‌شدن فارس است
کد خبر: 1423630
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
همتی:

جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران، سند جامعی جهت قطب قرآنی‌شدن فارس است

گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) ایران در این استان آن را سند جامعی جهت تحقق قطب قرآنی‌شدن فارس دانست.

احمد همتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سفر سال 1387 به استان فارس این استان را سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران نامیدند، افزود: این جایگاه سند افتخار و جامعی برای استان فارس است که بتواند در زمینه‌های دیگری نظیر تحقق قطب قرآنی در کشور بدرخشد که باید در ابتدای امر زیرساخت‌های آن مهیا شود.
همتی با بیان اینکه سومین حرم اهل بیت(ع) بودن دارای ملزوماتی است که باید در ابتدای آن این الزامات به کار گرفته شوند، گفت: زمانی که گفته می‌شود مکانی حرم اهل بیت(ع) است یعنی در واقع باید پناهگاه، مأمن و مکان آرامشی برای زائران باشد؛ لذا به نظر می‌رسد در گام نخست باید حرم‌های مطهر این استان ثقل تمام فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره قرار گیرد.
مدیرکل ارشاد فارس به وجود قریب یک هزار و 400 امامزاده در استان فارس اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا زیرساخت‌های توجه به تمام حرم‌های مطهر در استان فارس فراهم شود و در این راستا نیاز به همکاری و مشارکت تمام مردم و مسئولان در کنار یکدیگر داریم.
وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به اینکه مؤلفه‌های قطب قرآنی شدن فارس چیست؟ گفت: قرآن، نور مبین، حبل متین و راهنمای انسان‌ها به صراط حق و سوق‌ دهنده بشر به راه و رسم انسانیت است و لازم است در تمام مراحل زندگی در پناه قرآن، مصون و محفوظ بمانیم و در قیامت از شفاعت آن بهره‌مند شویم.

بیشترین مؤسسات قرآنی در استان فارس وجود دارد
همتی اظهار کرد: فارس با داشتن سابقه‌ای درخشان در زمینه فعالیت‌های قرآنی و همچنین داشتن بیشترین تعداد مؤسسات قرآنی در کشور زمینه قطب قرآنی شدن کشور را داراست چنانچه اکنون در زمینه تربیت حافظان قرآن به برکت وجود مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن تا حدی توانسته‌ایم به این مهم دست یابیم.
مدیرکل ارشاد فارس با تأکید بر اینکه تنها داشتن مؤسسات قرآنی زیاد و قوی کافی نیست، گفت: تحقق قطب قرآنی شدن باید خاستگاه و مطالبه عموم مردم فارس شود و در این راستا نیز مردم در کنار مسئولان حضور یابند و با تمام توان در جهت تحقق زیرساخت‌های آن تلاش کنند.

برپایی جلسات متعدد تفسیر و تدبر در قرآن؛ لازمه قطب قرآنی شدن
وی، توجه بیش از پیش به اجرای فعالیت‌های قرآنی، برپایی جلسات متعدد تفسیر و تدبر در قرآن، توجه به حرم‌های مطهر اهل بیت(ع) را از جمله مؤلفه‌های قطب قرآنی شدن استان فارس دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا فضای قرآنی در استان فارس حاکم شود به‌گونه‌ای که هر مسافری که وارد این استان شود، بتواند عطر دل‌انگیز قرآن را از هوای این استان استشمام کند.
همتی همچنین به وجود روستای قرآن‌آباد ایران اشاره کرد و گفت: روستایی که دارای حداقل 40 حافظ کل قرآن است توانسته است این نام را به خود بگیرد لذا استان فارس نیز می‌تواند با تربیت حافظان و قاریان فراوان عنوان قطب قرآنی کشور را کسب کند.

متولیان فرهنگی، فعالیت‌های خود را با رویکرد قرآنی اجرا کنند
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس تأکید کرد: متولیان فرهنگی استان فارس نیز باید تلاش کنند تا فعالیت‌های خود را با رویکرد قرآنی اجرا کنند چنانچه که ما چنین چیزی را در برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در سال گذشته در شیراز مشاهده کردیم و تمام مسئولان و دستگاه‌های اجرایی جهت برپایی با شکوه این مسابقات وارد عرصه شدند و حماسه‌ای به یادماندنی در زمینه قرآن خلق شد.
وی ادامه داد: زمانی که استان فارس توانست با چنان یکدلی و همکاری مسابقات به این بزرگی را به بهترین شکل ممکن اجرا کند که در کشور ماندگار شود، پس قطعاً می‌تواند در زمینه قطب قرآنی شدن فارس نیز تبدیل به الگویی مانا برای تمام استان‌های کشور شود.
همتی عنوان کرد: این جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران و علاقه و ارادت مردم این استان نسبت به ساحت قرآن کریم بهترین عامل جهت تحقق زیرساخت‌های قطب قرآنی شدن استان فارس است.

captcha