تاریخ شفاهی از راه‌های ثبت و ضبط وقایع دفاع مقدس است
کد خبر: 1420169
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
عقیلی:

تاریخ شفاهی از راه‌های ثبت و ضبط وقایع دفاع مقدس است

گروه اجتماعی: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: برای حفظ تاریخ هشت سال دفاع مقدس به عنوان برهه تاریخی پایدار باید آن را در منابع دست اول حفظ کنیم و از راه‌های ثبت این تاریخ، نقل شفاهی یا ثبت تاریخ شفاهی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مراسم رونمایی از تازه‌های نشر دفاع مقدس امروز چهارشنبه 28 خرداد در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان برگزار شد.

عبدالمجید عقیلی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در این مراسم با بیان اینکه اهمیت تاریخ برای همگان مبرهن است، بر حفظ حوادث و وقایع از تحریف و فراموشی تأکید کرد و گفت: حفظ تاریخ مخصوصاً وقایع و حوادث امری است که ارزش آن کمتر از خود حوادث نیست. از مهم‌ترین مشکلاتی که در زمینه تاریخ ایران اسلامی وجود دارد این است که بسیاری از وقایع در منابع دست اول یا اصلی با مشکل تحریف یا فراموشی مواجه شده است.

وی اظهار کرد: هشت سال دفاع مقدس با آن ابعاد متنوع و گسترده جای تأسف دارد که با حالت روایی ساده بیان شود و اتصال مجموعه نسلی که حماسه‌ساز بود با نسل بعد انقطاع پیدا کند.

عقیلی افزود: تنها راهی که می‌توان هشت سال دفاع مقدس را به عنوان برهه تاریخی پایدار برای عصور آینده حفظ کرد این است که آن را در منابع دست اول حفظ کنیم. از راه‌های ثبت این تاریخ، نقل شفاهی یا ثبت تاریخ شفاهی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان عنوان کرد: سه کتابی که امروز رونمایی می‌شوند به صورت خاطره‌گویی، تدوین شده و کار علمی روی آن‌ها صورت گرفته است. در زمینه تاریخ شفاهی، بنیاد حفظ آثار در استان با علوم عقلی و منطقی به موضوع جنگ توجه شده و همه رخدادها به شکل کاملاً علمی و تحقیقی مورد توجه قرار گرفته‌اند تا تحریفی در وقایع دفاع مقدس صورت نگیرد.

وی با تأکید بر ضرورت نگاه تحقیقی به آثار دفاع مقدس عنوان کرد: این آثار در آینده مورد تحقیق و تحلیل آیندگان قرار می‌گیرد تا حقانیت و رویکرد و ابعاد تاریخ دفاع مقدس را بررسی کنند. امروز الحمدالله شاهدانی از این وقایع حضور دارند که صادقانه و به درستی انتقال مفاهیم ارزشمند دوره دفاع مقدس را انجام می‌دهند.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: در دو و نیم سال اخیر با تشریک مساعی محققان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان توانستیم نوزده کتاب را منتشر و عرضه کنیم و بیش از 8 کتاب دیگر در دستور کار قرار دارد.

در ادامه این مراسم از سه کتاب «خاکریز پنهان» مجموعه خاطرات دکتر محمد حاجی‌خلف با مصاحه سید محسن موسوی طیب، «پشت دروازه شهر» خاطرات علیرضا معینیان با مصاحبه غلامرضا جهانی مقدم و «این‌جا صدایی نیست» ناگفته‌های رضا پورعطا از عملیات والفجر مقدماتی به نویسندگی فرامرز گرجیان
با حضور آیت‌الله سید علی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری رونمایی و از نویسندگان این آثار تجلیل شد.

همچنین در این مراسم هریک از نویسندگان درباره آثار خود مطالبی بیان کردند.

captcha