امام‌شناسی، مهم‌ترین شاخصه الگوی رفتاری امام هادی(ع) است
کد خبر: 1402229
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
جوان‌ترین امام جمعه کشور:

امام‌شناسی، مهم‌ترین شاخصه الگوی رفتاری امام هادی(ع) است

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام امجدی‌زاده مهم‌ترین شاخصه الگوی رفتاری که می‌توان از امام هادی(ع) درک کرد را بحث امام‌شناسی و معرفی امام زمان خود عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امجدی‌زاده، جوان‌ترین امام جمعه کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به ویژگی‌های زندگی اهل بیت(ع) گفت: زندگی اهل بیت(ع) همگی یکی است و تفاوتی ندارد؛ اما نمود، بروز و ظهور ویژگی‌های آن‌ها در مقاطع مختلف نسبت به آنان متفاوت است و ‌فراتر از این‌ها الگوبرداری در جنبه‌های مختلف از زندگی آنان است.

وی به ویژگی‌های زندگی امام هادی(ع) اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین شاخصه الگوی رفتاری که می‌توان از امام هادی(ع) درک کرد بحث امام‌شناسی و معرفی امام زمان خود است.

زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) دانشگاه امام‌شناسی است

حجت‌الاسلام امجدی‌زاده اضافه کرد: دعای زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) دانشگاه امام‌شناسی است که تک تک جملات این دعا از زبان امام هادی(ع) نقل شده است و در این زیارت که به‌عنوان میراث ماندگار و گرانبهایی از امام هادی(ع) امروز به دست ما رسیده، جریان امامت معرفی می‌شود.

امام جمعه کلات با یادآوری اینکه در زیارت جامعه کبیره رابطه انسان با خلیفةالله مشخص می‌شود، گفت: در برخی از جملات این دعا مانند «من اتکم نجی ومن لم یاتکم هلک» مشخص است که این جمله نسبت به جامعه انسانی است نه جامعه اسلامی و تمام انسان‌ها اگر در مقابل اهل بیت(ع) سر تعظیم فرود آورند و گرایش قلبی و عملی پیدا کنند، نجات پیدا خواهند کرد.

وی اظهار کرد: امام هادی(ع) فرمود که « ومن لم یاتکم هلک؛ اگر از امامت برگشتند، هلاک می‌شوند» که این هلاکت،‌ هلاکت عادی نیست یعنی اگر کسی از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) فاصله گیرد، در پایین‌ترین درجات جهنم قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام امجدی‌زاده با بیان اینکه این امر خود اسوه‌ای است که ما می‌توانیم از برکت بیانات امام هادی(ع) استفاده کنیم، گفت: باید اعتقاد خود را نسبت به جریان امام‌شناسی تقویت کنیم.

جوانان نسبت به اهل بیت(ع) معرفت پیدا کنند

جوان‌ترین امام جمعه کشور با اشاره به نقش جوانان در این برهه از زمان در مقابل اهل بیت(ع) گفت: اگر نسل جوان نسبت به اهل بیت(ع) معرفت پیدا کنند، قطعاً عاشق آنان خواهد شد و دیگر امکان ندارد نسبت به اهل بیت(ع) بی‌تفاوت باشند و کسی که عاشق اهل بیت(ع) شد، دیگر نمی‌تواند معصیت کند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمود: هر گناهی از شیعیان به منزله خنجری به قلب اهل بیت(ع) است، افزود: کسی که عشق به اهل بیت(ع) پیدا کند به قلب آنان خنجر نمی‌زند و این عشق با مقدمه‌ای به دست می آید و آن معرفت و امام‌شناسی است.

حجت‌الاسلام امجدی‌زاده ابراز کرد:‌ متأسفانه اوضاع و گرفتاری‌های دنیای امروز مانع از این شده که امام‌شناسی به‌صورت کامل و دقیق صورت گیرد اما می‌توان از فضای معنوی ایامی مانند ماه رجب که بهار عبادت و خودشناسی است به‌‌ویژه اینکه ایام اعتکاف جهت تهذیب نفوس در آن قرار دارد، نهایت استفاده را کرد.

تبیین زندگی‌نامه امام هادی(ع)

امام جمعه کلات در بخش دیگری از سخنان خود به زندگی امام هادی(ع) اشاره کرد و گفت: امام ابوالحسن علی‌النقی هادی(ع) ملقب به امام هادی، دهمین پیشوای شیعیان در نیمه ذیحجه سال 212 هجری در اطراف مدینه در محلی به نام  صریا متولد شد.

وی ادامه داد: آن حضرت و فرزند گرامی ایشان امام حسن(ع) به عسکریین شهرت یافتند، زیرا خلفای بنی عباس آن‌ها را از سال 233 به سامرا (عسکر) برده و تا آخر عمر پر برکتشان در آنجا، آن‌ها را تحت نظر قرار دادند.

حجت‌الاسلام امجدی‌زاده اظهار کرد: پدر بزرگوارش امام جواد(ع) و مادرش بانوی گرامی سمانه است که بانویی با فضیلت و با تقوا بود. امام هادی (ع) در سن 6 یا 8 سالگی یعنی در سال 220 هجری، پس از شهادت امام جواد(ع) به امامت رسید و مدت 33 ساله امامت امام هادی(ع) با خلفای معتصم، واثق، توکل، منتصر، مستعن و معتز معاصر بود.

امام جمعه کلات‌ در پایان گفت: امام هادى(ع) به قولى در بیست و پنجم جمادى‌الاخره و به قول دیگر، در سوم رجب و به دیگر قول در روز دوشنبه بیست و هفتم جمادى ‌الاخره در نیمه روز و در سال 254 هجرى، در شهر سامرا و در پایان حکومت معتمد، به شهادت رسید.

captcha