لزوم ارائه قرائتی واحد از مسائل فقهی در موسیقی
کد خبر: 1399583
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
امام جمعه خوسف تأکید کرد:

لزوم ارائه قرائتی واحد از مسائل فقهی در موسیقی

گروه اجتماعی: ارائه قرائتی واحد از مسائل فقهی در موسیقی ضرورت دارد، در مسائل فقهی و اجتماعی مانند موسیقی که درباره آن اختلاف است، باید بر نظر رهبر معظم انقلاب تکیه شود.


حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه خوسف در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: در مسائل فقهی و اجتماعی مانند موسیقی که درباره آن اختلاف است، باید بر نظر رهبر معظم انقلاب تکیه شود.



وی اظهار کرد: با همه احترامی که برای مراجع قائل هستیم اگر در این قبیل مسائل اختلاقی یک قرائت در جامعه وجود داشته باشد و آن نظر ولی فقیه باشد برای جامعه بهتر خواهد بود.



امام جمعه خوسف بیان کرد: بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب موسیقی حرام نیست و آنچه مورد اشکال است غناست که به بریدن از خدا و حقیقت گفته می‌شود، چون در هنگام شادی مفرط احساس بی‌نیازی از معبود می‌کنیم، به چنین آهنگ‌هایی غنا (بی‌نیازی) گفته می‌شود.



حسینی افزود: تشخیص غنا با خودِ مکلف است و در موارد شبهه موضوعیه (اینکه مصداق مدنظر موضوع حرام هست یا خیر) مجتهد اظهارنظر نمی‌کند، به‌عنوان مثال مرجع حکم به حرام بودن شراب می‌دهد ولی به این سؤال که مایع مدنظر شراب است یا خیر خود مکلف باید تشخیص دهد.



تشخیص غنا با مکلف است



وی عنوان کرد: در خصوص موسیقی نیز همین‌گونه است و مجتهد فقط حکم به حلال یا حرام بودن موسیقی یا برخی از انواع آن می‌دهد و تشخیص اینکه یک آهنگ مشخص مصداق غنا هست یا خیر با خود مکلف است.



امام جمعه خوسف گفت: هرچند بر اساس فتوای رهبر انقلاب موسیقی حرام نیست، اما بنا بر نظر ایشان تعلیم موسیقی در محیط‌های علمی و دانشگاه‌ها که محل آموزش است و با بودجه بیت‌المال اداره می‌شود شایسته نیست.



حسینی یادآور شد: موسیقی واقعی در دل طبیعت وجود دارد و در دنیای امروز به دلایل عدیده‌گریزی از موسیقی نیست و آهنگ‌های مناسبی نیز در زمینه‌های مختلف حتی ترویج اخلاق ساخته شده است.

captcha