سیدرسول حسینی، معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در رابطه با وضعیت قرآن در مراکز آموزش عالی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: متأسفانه امروز فرهنگ بهرهمندی از آموزههای ناب اسلامی و قرآنی در فرایند تعلیم و تربیت بسیار کمرنگ شده و در سطح نهادهای دانشگاهی کمتر به این مهم پرداخته و توجه میشود.
وی بر لزوم ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان آموزههای ناب اسلامی و قرآنی با تعلیم و تربیت تأکید کرد و افزود: دانشگاهیان سهم قابل توجهی در راستای ایجاد و تقویت این پیوند برعهده دارند؛ لیکن باید محیط را غنی و فرصتهای لازم را ایجاد کرد تا روحیه مشارکتپذیری دانشجویان نیز تقویت شود.
عدم توجه به ظاهر آموزههای قرآنی
حسینی بیان کرد: متاًسفانه امروز در سطح جامعه به ویژه نهادهای دانشگاهی ظاهر معارف و آموزههای قرآنی بیشتر از سیرت آن مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا در جوامع اسلامی باید تدابیری اندیشید تا به جای پرداختن بهصورت معارف و آموزههای دینی و قرآنی، سیرت و مفاهیم مورد توجه قرار گیرد و لازمه این مهم ورود هوشمندانه و با جدیت مسئولان، اساتید و مدیران نهادهای دانشگاهی است.
معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: در سیستم آموزش عالی داشتن نگاه صرف علمی جوابگوی چالشهای موجود نخواهد بود و داشتن این نگاه باعث میشود تا دانشجویان ما مخزن التئوری رشد کرده و در مواقع لزوم در ارائه راهکار عاجز بمانند.
ضرورت توجه به بُعد تربیتی و دینی دانشجویان
حسینی، توجه به بعد تربیتی و دینی دانشجویان در سیستم آموزش عالی را امری ضروری دانست و اظهار کرد: برترین مسئله حایز اهمیت این است که ما بتوانیم با بهرهگیری از اساتید متخصص و بهصورت کارشناسی شده آموزههای دینی اسلام را از بطن سیره ائمه معصوم(ع) و متون و گنجینههای غنی موجود استخراج کرده و در فرایند آموزش به نسلهای بعدی انتقال و آنها را در نگرش نسل جدید تقویت کنیم.
تربیت انسانهای دینی؛ برترین رسالت دانشگاه فرهنگیان
وی خودسازی را مقدمه خداشناسی و زمینه دستیابی به پیشرفت عنوان کرد و افزود: شخصیتسازی و تربیت انسانهای دینی برترین رسالت دانشگاه فرهنگیان و وجه تمایز آن با دیگر دانشگاههاست.
معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور اضافه کرد: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان در طول فعالیت خود گامهای ارزندهای در راستای ایجاد پیوند میان آموزههای ناب دینی با تعلیم و تربیت برداشته و نگاه دینی و قرآنی را با نگاه علمی درآمیخته و جدای از داشتن یک نگاه کلیشهای درصدد تقویت و عجین کردن فرهنگ آموزههای دینی با تعلیم و تربیت است.
حسینی مطرح کرد: تحقق این امر نیازمند بهرهگیری از اساتید و نخبگانی است که توانایی درک، استخراج و انتقال این مفاهیم را داشته باشند.
وی با تأکید بر لزوم ایجاد تحول بنیادین نسبت به روشهای آموزشی آموزههای قرآنی در دانشگاهها، بیان کرد: آموزهها و اصول، تغییرناپذیر و ثابت هستند و این روشهای آموزشی است که باید تغییر کند و آموزههای قرآنی و دینی در قالب یک برنامهریزی دقیق و کارشناسی شده با روشهای نوین به دانشجویان منتقل شود.
نقش فرهنگیان در راستای تربیت و بهسازی دانشجویان
حسینی، نقش دانشگاه فرهنگیان را در راستای تربیت و بهسازی دانشجویان و معلمان کلیدی خواند و گفت: دانشگاه فرهنگیان با گنجاندن دروس معارف و دینی در راستای ایفای نقش تربیتی خوب وارد عرصه شده و خوشبختانه زیرساختهای اولیه نیز شکل گرفته، لیکن تا رسیدن به نقطه مطلوب جای کار زیاد است.
معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در پایان افزود: در حال حاضر در سطح کشور 64 پردیس و 34 مرکز آموزش عالی با قریب به 63 هزار دانشجو در 16 رشته تحصیلی مشغول به فعالیت هستند.