وابسته نبودن به دیگران، وظیفه انسان‌های خداباور است
کد خبر: 1371956
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۴
امام جمعه زنجان:

وابسته نبودن به دیگران، وظیفه انسان‌های خداباور است

گروه اندیشه: وظیفه انسان خداباور، آزاد‌اندیشی و عدم وابستگی به دیگران است؛ با تسلط حکومت قاجار و خاندان پهلوی حکومت کشور وابسته به مسکتبران شده بود که به برکت اندیشه‌های والای امام خمینی(ره)، جامعه‌ای مستقل و آزاد شدیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام والمسلیمن علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان زنجان روز گذشته، 18 بهمن در مراسم تجلیل از مدال‌آوران چهاردهمین المپیاد ملی مهارت استان زنجان، گفت: خداوند متعال، انسان را آزاد خلق کرده و تنها موجود مختار جهان، انسان است که اختیار اعمال و رفتار خود را دارد و باید برای همه آن‌ها در پیشگاه الهی پاسخ‌گو باشد.

وی افزود: انسان در خلقت خود نقشی نداشته است اما در برابر رفتار و اعمال خود مسئول است و در همین راستا در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است که انسان آفریده آزاد خدای متعال است و هر فردی باید برای صلاح خود تصمیم بگیرد، عمل کند و برده دیگری نباشد.

امام جمعه زنجان تصریح کرد: در بخشی از آیه 141 سوره نساء آمده است: «وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا؛ و خداوند هرگز بر [زیان] مؤمنان براى کافران راه [تسلطى] قرار نداده است» که این به معنای نفی همیشگی تسلط کفار بر مسلمانان است و ضروری است تا مسلمانان با تجهیز خود به دانش و اطلاعات در همه حوزه‌ها این سفارش الهی را اجرایی کنند.

حجت‌الاسلام خاتمی خاطرنشان کرد: وظیفه انسان خداباور، آزاد‌اندیشی و عدم وابستگی به دیگران است و نباید اجازه دهد که دیگران برای او تعیین تکلیف کنند؛ در تاریخ نیز مشاهده کرده‌ایم که با وجود پیشینه 8 هزار ساله تشکیل حکومت در ایران که نشان‌دهنده مترقی بودن جامعه انسانی است، با تسلط حکومت قاجار و خاندان پهلوی حکومت کشور وابسته به مسکتبران شده بود.

توانایی ملت، اساس جامعه مستقل امروز ما است

وی افزود: به برکت اندیشه‌های والای امام خمینی(ره) و خون پاک شهیدان، جامعه امروز مستقل و آزاد از هر حکومت بیگانه بوده و بر اساس توانایی ملت خود توانسته است جایگاه خوبی در جهان و در عرصه‌های مختلف کسب کند.

حجت‌الاسلام خاتمی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی و توجه به آموزش در حوزه‌های فنی و کاربردی می‌توان صنعت و تکنولوژی کشور را بیش از پیش گسترش داد.

در ادامه این مراسم، جمشید انصاری، استاندار زنجان گفت: باید فرهنگ عمومی جامعه نسبت به دارا بودن مشاغل دولتی و پشت‌میزی عوض شود زیرا با توجه به تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، این امکان برای همه وجود ندارد، در حالی که با آموزش مشاغل فنی و کاربردی می‌توان بسیاری از نیازهای کشور را برطرف کرد.

وی افزود: یکی از دلایل تمایل افراد به شغل‌های دولتی، اطمینان و پایداری شغل و دریافت حقوق به موقع است که در نهایت از طریق فروش نفت حاصل می‌شود ولی با کاربردی کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌توان فرصت شغل‌های پایدار در حوزه‌های مختلف مورد نیاز جامعه را فراهم کرد.

استاندار زنجان تصریح کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید برای توسعه همه جامعه و در سطح کلان باشد تا کارآموزان این حوزه از سوی همه صنایع با استقبال جذب شوند.

لزوم مهارت‌آموزی

قاسم صیادی، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان نیز در ادامه گفت: امروز توجه ویژه‌ای به تلفیق آموزش‌های نظری و عملی شده است زیرا در حال حاضر در حدود 70 درصد آموزش‌های دانش‌آموزان به‌صورت نظری است و در سند چشم‌انداز در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تأکید ویژه‌ای بر مهارت‌آموزی حداقل یک رشته فنی شده است.

وی افزود: در حال حاضر به ازای هر کارشناس، یک کاردان در کشور فعالیت دارد و این در حالی است که این نسبت در کشورهای توسعه‌یافته 3 کاردان به یک کارشناس است.

صیادی تصریح کرد: با وارد کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به مراکز ویژه از جمله زندان‌ها و مراکز بازپروری می‌توان تبعات منفی آسیب‌های اجتماعی را به حداقل رساند.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: با پرهیز از موازی‌کاری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌توان از ظرفیت ویژه این حوزه در راستای توسعه کشور در بخش‌های مختلف به بهترین نحو بهره‌برداری کرد.

captcha