نشست خبری مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج دانشجویی در مشهد برگزار شد
کد خبر: 1369671
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲

نشست خبری مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج دانشجویی در مشهد برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: نشست خبری یازدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج دانشجویی سراسر کشور، صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست خبری یازدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج دانشجویی سراسر کشور، امروز یکشنبه، 13 بهمن‌ماه با حضور اصحاب رسانه در سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

در این جلسه رحیم قربانی، رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه این مسابقات از دوشنبه، 14 بهمن‌ماه ساعت 8:30 صبح با برگزاری مراسم افتتاحیه و سخنرانی آیت‌الله سید احمدعلم‌الهدی، امام جمعه مشهد و محمد ودود‌حیدری، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور در دانشگاه علوم اسلامی رضوی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج دانشجویان کشور دغدغه حضور فعال و جدی در تمام زمینه‌های علمی، فرهنگی و سیاسی را دارد، ابراز کرد: این سازمان به دنبال ارتقاء سطح معنوی، اخلاقی و دینی دانشجویان مقاطع آموزش عالی است.

قربانی حضور دانشجویان در جشنواره قرآن و عترت بسیجی دانشجویی سراسر کشور را جزء مهم‌ترین عرصه‌های حضور این قشر دانست و ادامه داد: هدف از برگزاری این مسابقات، شناسایی دانشجویان نخبه در عرصه‌های حفظ، قرائت و دیگر زمینه‌های فرهنگی و دینی است.

رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور ابراز کرد: مرحله مقدماتی یازدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان بسیج سراسر کشور آبان‌ماه سال جاری در دانشگاه‌های مختلف سطح کشور برگزار شده است که در این مرحله 40 هزار نفر به رقابت پرداختند.

وی اضافه کرد: از میان این 40‌ هزار شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی، تعداد 330 نفر به عنوان نفرات برگزیدگان رشته‌های مختلف از استان‌های کشور به مرحله نهایی راه یافته‌اند که از استان خراسان رضوی حدود 30 نفر حضور دارند.

قربانی تصریح کرد: این مسابقات در رشته‌های قرائت، تواشیح،‌ دعا‌خوانی، مداحی، سخنوری، دکلمه‌خوانی و مقاله‌نویسی برگزار می‌شود که از میان این رشته‌ها، رشته تواشیح، مداحی و دعاخوانی ویژه آقایان و سخنوری و دکلمه ویژه بانوان است.

رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور اضافه کرد: این مسابقات هر ساله با محوریت زندگی یک از ائمه(ع) برگزار می‌شود و امسال نیز که یازدهمین دوره این جشنواره است، با محوریت زندگی و شخصیت امام حسن عسگری(ع) برگزار خواهد شد از همین رو منبع رشته مقاله‌نویسی از کتاب «حماسه در شرایط تحریم» است که به زندگی امام حسن عسگری(ع) می‌پردازد.

وی افزود: تعداد شش استان متقاضی میزبانی این مسابقات بودند که در نهایت با توجه به اینکه مشهد پایتخت معنوی کشور است و مراکز دینی و فرهنگی آن فعالیت و توسعه بسیار دارند، مشهد به عنوان میزبان این مسابقات برگزیده شد، البته سال‌های گذشته استان‌های مختلف دیگر از جمله استان یزد میزبان این مسابقات بوده‌اند.

قربانی با بیان اینکه مسابقات دکلمه، سخنوری، مداحی و دعاخوانی بعدازظهر 14 بهمن‌ماه برگزار می‌شود، تصریح کرد: همچنین متسابقان رشته حفظ بانوان و آقایان صبح سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که مسابقه رشته تواشیح و قرائت آقایان و بانوان سه‌شنبه بعدازظهر انجام می‌شود.

رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور ادامه داد: محل انجام مسابقات آقایان، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مسابقات بانوان زائرسرای محمدرسول‌الله(ص) واقع در خیابان نواب صفوی مشهد است.

وی با بیان اینکه همزمان با برگزاری این مسابقات دو محفل انس با قرآن در حرم مطهر رضوی برپا می‌شود، ابراز کرد: این محافل انس با قرآن 13 و 14 بهمن‎ماه بعد از نماز مغرب و عشا در دارالقران حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود که شرکت در این برنامه از جمله برنامه‎‌های جانبی متسابقان است.

رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه 20 داور ممتاز بین‌المللی و کشوری داوری این مسابقات را برعهده دارند، تصریح کرد: از داوران این دوره از مسابقات می‌توان به صابر خراسانی، محمد خوش‌چهره، حسن حکیم‌باشی، جواد پناهی، جواد عسگری، ناهید سلطانی، فهیمه‌السادات موسوی‌نیا، مریم خطیب، زهیدا رشیدی و ... اشاره کرد.

قربانی با بیان اینکه در حاشیه این مسابقات مرحله استانی کارگاه‌های مهدویت و سبک زندگی در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شده است، افزود: بر این اساس یازدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج دانشجویی سراسر کشور از 14 الی 16 بهمن‌ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج دانشجویی سراسر کشور نیز 16 بهمن‌ماه با معرفی نفرات برگزیده در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار خواهد شد.

captcha