پیامبر(ص)، پیامبر خداست نه پیامبر اسلام/ لزوم تدوین دایرةالمعارف سیره نبوی در طب
کد خبر: 1362372
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۹
آیت‌اللهی:

پیامبر(ص)، پیامبر خداست نه پیامبر اسلام/ لزوم تدوین دایرةالمعارف سیره نبوی در طب

گروه اندیشه: باید دایرةالمعارف سیره نبوی در طب تدوین شود و باید بدانیم که پیامبر(ص)، پیامبر خداست نه پیامبر اسلام؛ واژه پیامبر اسلام واژه‌ای است که غربی‌ها به ما القا کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، سیدمحمد تقی آیت‌اللهی، مدیر گروه محیط زیستی دانشگاه علوم پزشکی شیراز عصر چهارشنبه، 2 بهمن‌ماه در نخستین کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب که در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال برگزاری است، گفت: به صورت کلی موضوع بهداشت یا سلامت در سیره نبوی به شکلی جامع و ژرفا و در عین حال درک‌پذیر و کاربردی بیان شده است.



وی با تصریح اینکه 4 واژه در سیره نبوی وجود دارد که به نوعی مفهوم سلامت را بیان می‌کند، افزود: عافیت، سلامت، صحت و امنیت 4 واژه‌‌ای است که در سیره نبوی مفهوم سلامت را بیان می‌کند.



آیت‌اللهی عنوان کرد: هر کدام از این 4 واژه بار معنی عمیقی دارند اما پیوند ناگسستنی بین آن‌ها برقرار است و ضمن اینکه پیوند آن‌ها با خداوند پیوندی ناگسستی است.



مدیر گروه محیط زیستی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه عنوان کرد: نکته‌ای که از آموزه‌های نبوی می‌توان استخراج کرد اعتدال در این دستورات است و در این دستورات همه کارها به صورت متقابل است.



وی گفت: دستورات نبوی، دستوراتی است که با فطرت انسانی هماهنگ است و این مجموعه ما را بر آن می‌دارد که به بازشناسی پیامبر خدا در امور بهداشتی همت گماریم؛ گرچه کتاب‌های بسیار خوبی از زمان گذشته تا به حال نوشته شده است اما این‌ها برای شناخت سیره نبوی کافی نیست و راهکار آن، این است که سیره نبوی  به میان اجتماع برده شود.



آیت‌اللهی ابراز کرد: رسالت ما به عنوان جمعیت مسلمان ایجاب می‌کند این رسالت را به انجام برسانیم و دایرةالمعارف سیره نبوی در طب و بهداشت تدوین کنیم و برای اینکار به هیئت‌های علمی زیادی نیاز داریم که خوشبختانه در کشور موجود است و نیاز به یک مدیریت قوی دارد.



این استاد دانشگاه عنوان کرد: این دایرةالمعارف نه تنها مورد نیاز مسلمانان است بلکه غیرمسلمانان نیز بدان نیاز دارند و باید بدانیم که پیامبر(ص)، پیامبر خداست نه پیامبر اسلام؛ واژه پیامبر اسلام واژه‌ای است که غربی‌ها به ما القا کرده‌اند و امیدواریم با عمومی‌سازی سیره نبوی در بهداشت و با تدوین این دایرةالمعارف بتوانیم حداقل دین خود را به این شخص اول عالم برای همیشه نشان دهیم.



 



 



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: از دیدگاه سیره نبوی سلامت یک بعدی نیست؛ چنانچه سازمان بهداشت جهانی آن را یک بعدی فرض کرد و بعد از 3 دهه این یک بعدی بودن با چالش مواجه شد.



وی ابراز کرد: سازمان بهداشت جهانی در حدود 6 دهه پیش یک تعریف 20 کلمه‌ای از سلامت را ارائه کرد و این سازمان به عنوان اینکه یک سازمان رسمی است و می‌خواهد مفاد بهداشتی را به جامعه بشری دیکته کند و آن‌ها را با یک برنامه پیش ببرد به زعم خود، این تعریف را ارائه کرد و به موجب این تعریف سلامت تنها نبود بیماری نیست بلکه آسایش و آرامش در بعد اجتماعی، روانی و عافیت است و سازمان بهداشت جهانی بر روی این سه بعد تأکید دارد.



آیت‌اللهی ادامه داد: این سه بعد بر روی یکدیگر تأثیر متقابل دارند و فصل مشترکی نسبت به هم خواهند داشت و تأثیرات متقابل این‌ها در مطالعات مختلف مورد بحث قرار گرفت اما بعد از 3 دهه که این تعریف بدون چالش پیش می‌رفت با یک چالش جدی روبه‌رو شد و مشاهده شد کسانی هستند که هم از سلامت جسمانی، اجتماعی و روانی برخوردار هستند اما از چیزهای دیگری که قابل رؤیت نیست رنج می‌برند.



این استاد دانشگاه عنوان کرد: ناهنجاری های بسیاری که در اجتماعات غربی به وجود آمد آنان را بر آن داشت که تا ببینند نقص این تعریف در کجاست بنابراین دقیقاً از 30 سال پیش یک بعد دیگر را وارد کتاب‌های درسی خود کردند و اسم این بعد را گذاشتند روحانیت یا معنویت.



وی با بیان اینکه این بعد اثرات تعیین کننده بر سه بعد قبلی دارد، گفت: میزان این معنویت به باورداشت‌های افراد بستگی دارد اما معنویتی که آنان از نام برده‌اند با معنویت سیره نبوی متفاوت است؛ در معنویت آن‌ها خدا حضور ندارد اما در معنویت سیره نبوی سرمنشأ همه چیز خداوند است و معنویت برهمه ابعاد حاکمیت پیدا می‌کند.



آیت‌اللهی، وجود مقدس پیامبر(ص) را الگوی تمام عیار سلامت معنوی دانست و افزود: به همین جهت است که واژه‌های دیگری در این مورد به کار گرفته می‌شود که سلامت دینی هم در واژه‌های دینی ما کاملاً مشهود استو



وی ادامه داد: سلامت دینی یک سلامت فراگیر می‌شود چون دین به عنوان الگوی تمام عیار بهزیستی مطرح است به همین دلیل اثر ژرفای این معنویت که در سیره نبوی است در عین حالی که بر همه ابعاد حاکم است، آن‌ها را به پیش حرکت می‌دهد.



مدیرگروه محیط زیستی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه بیان کرد: سیره نبوی یک روش روشن و حیات‌بخشی را معرفی می‌کند و در روش‌های دیگر ما باید به عنوان یک روش دفعی با کار مواجه می‌شویم.



وی اضافه کرد: شیوه نبوی یک شیوه رفعی و کنشی را معرفی می‌کند و انسان منتظر این نمی‌ماند تا اتفاقی بیفتد بلکه قبل از آن اتفاق، اتفاقی را دفع می‌کند و این شیوه پیشگیری را بر درمان مقدم می‌داند.



آیت‌اللهی با تأکید بر اینکه سلامت در سیره نبوی یک سلامت هدفدار است، گفت: انسان سالم باید این سلامت را خرج خدمت به افراد کند و به همین دلیل سعی می‌کند انسان مولد و با نشاط به وجود آورد و این انسان می‌تواند روابط 4 گانه خود را با افراد، طبیعت، خود و بالاتر از همه خدا برقرار کند.  

captcha