اصلاح فرهنگ؛ پیش‌نیاز تحقق سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 1350758
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲

اصلاح فرهنگ؛ پیش‌نیاز تحقق سبک زندگی اسلامی

گروه اجتماعی: سبک زندگی یکی از دغدغه‌های اجتماعی موجود در جوامع اسلامی است که نیاز است پس از بررسی و بحث عمیق حول این موضوع، به‌منظور برداشتن گامی عملیاتی، به عرضه محصولات فرهنگی و حتی مصرفی منطبق با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی پرداخته شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، سبک زندگی امروزی‌ ما با گذشته تفاوت بسیار کرده و آسایش و آرامش و نیاز مبتنی بر این نوع سبک زندگی ما بیشتر غربی و برگرفته از فرهنگ غربی است که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، سبک زندگی غربی، زاویه نگاه ما را به زندگی و عناصر فرهنگی به‌تدریج تغییر داده است.



به‌عنوان مثال کاری که رضاخان نتوانست با چماق و تفنگ انجام دهد با استفاده از تغییر تدریجی سبک زندگی در حال به‌وقوع پیوستن است. بدتر اینکه اگر در آن زمان برخی از ترس و با دلخوری حجاب از سر برداشتند و از این کار ناراضی بودند امروز با رضایت و اعتقاد به این موضوع و با پشت پا زدن به برخی ارزش‌ها این کار را می‌کنند.



با این سبک زندگی تغییر یافته، نیازهای ما به ولع تبدیل شده است. در این سبک، نیاز به خوردن و آشامیدن هست، منتهی غذاها زود پخته می‌شود، زود خورده می‌شوند و پشت میز و فرمان اتومبیل مصرف می‌شود و نهایت اینکه، چاق می‌شویم. همچون یک فرد منفعل، تماشاگر فیلم‌های تلویزیونی هستیم که انواع مانکن‌ها را در قالب هنرپیشه نشانمان می‌دهند و دستور می‌دهند که لاغر شویم و بازهم خرج کنیم تا چربی‌های انباشته را با آن همه هزینه که پرداخته‌ایم، آب کنیم.



مشکل  تحقق سبک زندگی اسلامی در عصر حاضر چیست؟



آیا مشکل مدرنیته است؟ آیا ما نتوانسته­‌ایم مدرنیته را متناسب با سبک زندگی خودمان تعریف کنیم؟ آیا اسلام به‌عنوان منبعی گرانبها و غنی این قابلیت را ندارد که جلوی این هجمه‌ها را بگیرد؟ آیا وقت آن نرسیده که برنامه‌ای عملیاتی برای مقابله با این تغییرات داشته باشیم؟



امروزه مقوله سبک زندگی یکی از دغدغه‌های اجتماعی موجود در جوامع اسلامی می‌باشد، از طرفی با توجه به وارداتی بودن این کلمه از سوی غرب و تداوم آن در جامعه به‌وسیله ابزار و وسایل منتج شده از همان فرهنگ و گفتمان غربی، نیاز است که پس از بررسی و بحث عمیق حول این موضوع، به‌منظور برداشتن گامی عملیاتی، به عرضه محصولات فرهنگی و حتی مصرفی منطبق با سبک زندگی ایرانی - اسلامی پرداخته شود.



در همین راستا با توجه به انقلاب‌های منطقه و دوره زمانی حساس بیداری اسلامی باید فرصت را برای هدایت و اصلاح فرهنگ و سبک زندگی نسل‌های بعد این انقلاب‌ها غنیمت دانست.



طبیعی است که در سال‌های اولیه پس از انتخابات و هنگامی‌که هنوز شور انقلاب در افراد وجود دارد تمایل و عزم استفاده از محصولات سخت و نرم متناسب با اعتقادات و اهداف و آرمان‌های انقلاب بیشتر است، در این شرایط توسعه سبک زندگی اسلامی و طراحی و ارائه محصولات مبتنی بر تفکرات و فرهنگ اسلامی بسیار سهل‌تر از شرایط عادی و روزمره زندگی است.



استفاده از این فرصت به‌ویژه برای ارائه محصولات و ابزارهایی است که بر کودکان و نوجوانان این کشورها تمرکز دارند و می‌توانند به‌تدریج ذهن آنها را تغییر داده سبک زندگی اسلامی را به شیوه مطلوب زندگی نسل‌های آینده این کشورها تبدیل کند.



این مورد موضوعی است که در انقلاب ما کمتر مورد توجه قرار گرفت و نسل‌های سوم و چهارم کمتر از نسل‌های اول و دوم آشنایی با سبک زندگی اسلامی دارند و از آن استفاده می‌کنند.



سبک زندگی اسلامی؛ یگانه سبک زندگی برای داشتن حیاتی معقول



در این میان، ما شیعیان به‌عنوان کسانی‌که پیرو آخرین دین الهی و تابعین ولایت امیرمؤمنان(ع) هستیم، معتقدیم که راه ما و سبکی را که اسلام ناب به ما آموخته است بهترین و یگانه سبک زندگی برای حیات معقول و طیبه و رسیدن به مقام قرب الهی است.



سبکی از زندگی که البته امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی آن را حیاتی نوین بخشید و نه تنها در ایران بلکه در جهان آن را تسری داد.



تاریخ نیز البته گذشت و کشورهای مستکبر پس از مشاهده قدرت عظیم اقناع‌کننده و سعادت‌بخش این سبک از زندگی که می‌توان آن را «سبک زندگی انقلاب اسلامی» نامید؛ به مواجهه با آن و مقاومت در مقابلش پرداختند.



مقاومتی که یک بار به‌صورت جنگ سخت علیه ما جلوه‌گر شد، امروزه با نفوذ در باورهای مردم نمایان شده است. صورت کلی این هجمه‌ها همان تعبیری است که مقام معظم رهبری آن را با شبیخون فرهنگی و مهمتر از آن با تعبیری به نام «جنگ نرم» بارها بیان فرموده‌اند. 



جنگی خطرناک که هیچ اندازه‌ای از تغافل در آن معنایی ندارد و هر اهمالی با شکست‌های بزرگ مواجه می‌شود. سبک زندگی ما هم‌اکنون آماج حملات نرم دشمنان قرار گرفته است. چالش اصلی امروز دنیا، مقاومتی است که سبک زندگی آمریکایی یا به سخن دیگر، سبک زندگی غربی در مقابل روش زندگی انقلاب اسلامی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد متوقف شدن در سطح گفتمان‌های شکل گرفته نیاز جامعه ایران و جامعه جهانی را برطرف نمی‌کند و نمی‌تواند تنها عامل مقابله با انواع هجمه‌های کنونی باشد.



وقت آن رسیده است که تولیدات علمی و نظریات اسلامی خود را به عمل تبدیل کنیم و با حوزه‌های متنوعی که در سبک زندگی وجود دارد پا به عرصه جهانی گذاریم.



تحقق سبک زندگی اسلامی؛ نیازمند همتی بلند برای طی کردن فاصله علم تا عمل ‌



با توجه به تأکید مقام معظم رهبری به موضوع تدوین سبک زندگی اسلامی - ایرانی به‌منظور مقابله با تهاجم گسترده دشمن و تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع مختلف از جمله ایران که خود نیرو محرکه‌ای برای آغازی محکم و پرانرژی می‌باشد، می‌توان این برداشت را داشت که این حرکت نباید در همین سطح باقی بماند و نیازمند همتی بلند برای طی کردن فاصله علم تا عمل است.



برداشت‌های گوناگون و دغدغه‌های متفاوتی در این حوزه وجود دارد اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، حرکتی جدی در زمینه طراحی، ایجاد و ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی در حوزه‌های مختلف زندگی مردم است.

captcha