همایش یاوران وقف در کاشمر برگزار شد
کد خبر: 1350451
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰

همایش یاوران وقف در کاشمر برگزار شد

گروه اجتماعی: همایش یاوران وقف با حضور جمعی از خیران و واقفان امروز، 14 دی‌ماه در کاشمر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، همایش یاوران وقف با حضور جمعی از خیران، واقفان و مسئولان شهرستان امروز، 14 د‌ی‌ماه در محل بقعه متبرکه سید حمزه(ع) کاشمر برگزار شد.

حجت الاسلام اسماعیل تدینی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در این مراسم تقدیر از کسانی که در ایجاد وقف، توسعه موقوفات، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و شکوفایی موقوفات سطح شهرستان سهم بسزا و فعالیت‌های خوبی داشته‌اند را از جمله اهداف این همایش دانست.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با بیان اینکه کسانی که آگاهانه در این مسیر در جهت عمران و آبادانی بقاع متبرکه گام نهاده‌اند، به خوبی اهمیت وقف را درک کرده‌اند، گفت: اهمیت وقف و خدمت به بقاع صراحت آیه قرآن است.

وی با بیان اینکه خدمت به بقاع متبرکه خدمت به اهل بیت(ع) و خانه آنها است، بیان کرد: بستگان پیامبر اسلام تنها حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا و حسنین(ع) نیستند بلکه  سادات هم از اهل بیت پیامبر اسلام(ع) به شمار می‌روند لذا کمک در عمران و آبادانی بقاع متبرکه نمایت ولایت و عشق به اهل بیت(ع) است

تدینی بقاع متبرکه را خانه امامزادگان و موقوفات را سرمایه اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: بر اساس سخن رهبر معظم انقلاب، فرهنگ و تاریخ ما وام‌دار خیراندیشی واقفانی است که جهان را به دور از فقر، جهل و محرومیت می‌خواستند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه همه ما موظف به حفظ و حراست از سرمایه‌هایی که نیاکان به یادگار گذاشته‌اند، هستیم؛ ادامه داد: امروز وقف همانند امر قضا از حساسیت خاصی برخوردار است.

تدینی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف طی چند سال گذشته به سازمانی به روز و مجهز تبدیل شده است، گفت: تمام پرونده‌ها و اوراق این اداره اسکن و ثبت سامانه جامع اطلاعات شده اند.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی این سامانه انجام طرح‌های دلخواه دیگر هیچ جایگاهی ندارد، افزود: هدف ما رسیدن به سند چشم انداز است.

وی وجود 12 وقف جدید از ابتدای امسال در کاشمر را نشان دهنده زنده بودن این فریضه مهم در این شهر دانست و اظهار کرد: وقف دو واحد ساختمانی با 8 باب مغازه جهت برگزاری سوگواری امام حسین(ع) از جمله بزرگ‌ترین وقفیات این شهر در سال جاری است.

وی با بیان این که حفظ و حراست از موقوفات کار گسترده و سختی است، بیان کرد: همه تلاش مجموعه اوقاف کاشمر در حفظ و حراست از موقوفات است اما عده ای تلاش می‌کنند به املاک وقفی دست‌درازی کنند لذا دستگاه‌های قضایی، اطلاعاتی و ثبتی در راستای حفظ املاک وقفی برای نسل‌های آینده باید به صورت جدی‌تر وارد شوند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با بیان این که سالیانه 4 هزار اجاره خط به روز می‌شود، از مستاجران خواست نسبت به پرداخت به موقع اجاره‌های خود به این اداره حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی با اعلام این که تصرف اراضی وقفی بدون اجازه از اداره اوقاف و امور خیریه تصرفی حرام است، گفت: انجام تمامی کارهای شرعی در این اماکن باطل است.

وی با بیان این که تا پایان امسال تمامی اجاره خط ها به روز خواهد شد، افزود: اگرچه وصول عواید نسبت به قبل بهتر شده اما هنوز هم با مشکلاتی روبرو هستیم.

تدینی با اشاره به اینکه درآمدهای بقاع متبرکه در سه بخش مدیریتی، عمرانی و فرهنگی هزینه می‌شود، بیان کرد: فعالیت تنها مرکز تخصصی قرآنی با 3 هزار قرآن‌آموز در رشته حفظ از جمله مکان‌هایی است که از محل عواید موقوفات ساخته شده است.

captcha