بوشهر در عزای عالم آل محمد (ص) گریست
کد خبر: 1349904
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۵۶

بوشهر در عزای عالم آل محمد (ص) گریست

گروه اجتماعی: استان بوشهر در سالروز شهادت هشتمین امام شیعیان، عالم آل محمد (ص) ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در عزا و ماتم گریست.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، آئین‌های عزاداری سنتی در سالروز سوگ و شهادت خورشید هشتم امام رضا(ع) در مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهرهای مختلف بوشهر برگزار شد.



در سالروز شهادت در نقاط مختلف شهر بوشهر عزاداران با حضور در مساجد به سینه‌زنی سنتی بوشهری  پرداختند و پس از سینه‌زنی هم آئین دمام‌زنی، حرکت دستجات زنجیرزنی هیئت‌های مذهبی از میدان امام خمینی (ره) تا حسینیه عاشقان ثارالله این شهر در عزای امام رضا(ع) برگزار شد.





همچنین در شهرهای مختلف استان بوشهر نیز مردم مؤمن و ولایتمدار با حضور در حسینیه‌ها و مساجد  به عزاداری پرداختند.





کارگاه ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل (ع) در بوشهر نیز همچون دیگر آئین‌های عزاداری مملو از عزادارانی بود که در این مکان مقدس در عزای امام رضا(ع) به عزاداری پرداختند  و مراسم عزاداری شب گذشته در کارگاه ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل (ع) مملو از جمعیت بود و مردم ولایتمدار بوشهر استقبال کم نظیری از این آئین عزاداری داشتند.





بر اساس این گزارش قریب به 5 هزار نفر از مردم ولایتمدار شهر چغادکی که در اربعین امسال زائران کربلا حسینی بودند، که در سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در قالب کاروان پیاده‌روی عاشورائیان فاصله 30 کیلومتری از یادمان شهدای این شهر را تا ضریح خیمه گاه حضرت ابوالفضل العباس قمر بنی هاشم باب الحوائج (ع) در شهر بوشهر را پیاده پیمودند.





همچنین در سالروز شهادت هشتمین پیشوای شیعیان حضرت امام رضا(ع) پرچم متبرک حرم رضوی در ضریح خیمه‌گاه ابوالفضل (ع) بوشهر برافراشته شد، که هجوم دلدادگان امامت و ولایت برای ادای احترام به امام رضا (ع) به سوی پرچم به اهتزاز درآمده درمراسم از جلوه‌های عشق به ولایت بود.





حضور پرشور بانوان و جوانان در آئین‌های عزاداری نشان از عشق و ارادت نسل جوان به ائمه اطهار(ع) است که با این حضور نشان دادند همچنان به ارزش‌های دینی پایبندند.





همچنین نخستین نشست عاشورایی حوزه هنری استان مراسم سنتی پامنبری بوشهر با حضور عزاداران برگزار شد که در ابتدا فرید میرشکار، معاون فرهنگی، هنری حوزه هنری بوشهر، گزارشی از فعالیت حوزه هنری استان در برنامه‌های عاشورایی را ارائه کرد و در ادامه مداحان اهل بیت حبیب چاه‌شوری و مصطفی ساعدی به اجرای مصیبت‌خوانی پرداختند و سپس دو گروه جوانان و عزاداران شهرستان دشتی به اجرای مراسم سنتی پا منبری قدیمی عاشورایی را در وصف امام هشتم شیعیان ذاکری کردند و مراسم سنتی سنج و دمام توسط گروه جوانان اجرا شد.





یادآور می شود، همزمان با شهادت امام رضا(ع) 30هزار نفر از مردم دشتستان و مشتاقان اهل بیت(ع) با پای پیاده و در قالب کاروان‌هایی از برازجان به سمت امامزاده ابراهیم (پسرامام موسی کاظم ) حرکت کردند و عشق، محبت و ولایتمداری خود را به امام رضا (ع) و اهل بیت در این مسیر 10 کیلومتری به نمایش گذاشتند.





«پاتیل مرادی» سنت پخت غذای نذری برای اهل بیت(ع) در روستای خیرآباد دشتستان استان بوشهر یک سنت با 300 سال قدمت است که به باور تبدیل شده و همچنان پابرجاست و آئین نذری دادن به عزاداران امام حسین(ع) سنتی دیرینه و پسندیده میان اکثر مسلمانان و بخصوص شیعیان دنیاست که در کشورمان رواج بیشتری دارد و در ایام تاسوعا و عاشورا و مناسبت های دهه پایانی ماه صفر به اوج خود می‌رسد.





مردم ایران هر ساله با برپا کردن هیئت‌ها و تکیه‌ها، در عزاداری و سوگواری‌های خود آئین‌های زیادی دارند و هر کسی به نحوی عشق و دلدادگی خود به امام حسین(ع) را به نمایش می‌گذارد. پخت غذای نذری در این روستا به 300 سال پیش برمی‌گردد و مردم منطقه اعتقاد زیادی به شفابخشی و حاجت روایی غذایی که دراین روستا پخت می‌شود دارند و به نحوی که به پاتیل مرادی که همان دیگی که در آن غذای نذری برای عزاداران اهل بیت(ع) پخته شده معروف شده است.





همچنین بر اساس این گزارش شعبه سازمان مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه‌ها به شماره ثبت 2310 و شماره پروانه ملی 156887/83/8/1 در سالروز امام هشتم شیعیان با حضور دو نفر از خادمین حرم رضوی، امام جمعه و فرماندار در شهرستان دشتستان در راستای اعتلای سیره عملی امیرمؤمنان حضرت علی(ع) و با توجهات خاصه حضرت ولی عصر(عج) و با عنایت حضرت حق به پشتوانه ولی نعمتان جضرت ثامن‌الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) به همت نیکوکاران برازجانی افتتاح شد.



captcha