تعزیه‌خوانی جایگاه ویژه‌ای در زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا دارد
کد خبر: 1347228
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲

تعزیه‌خوانی جایگاه ویژه‌ای در زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا دارد

گروه اجتماعی: رئیس اداره ارشاد کاشمر با اشاره به اهمیت برپایی مراسم تعزیه‌خوانی گفت: تعزیه‌خوانی جایگاه ویژه‌ای در زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا دارد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جواد روشندل، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کاشمر شب گذشته، 5 دی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین سوگواره تعزیه که در محل مجتمع سرو برگزار شد، با بیان این که تعزیه خوانی جایگاه مهم و تاثیر گذاری در حفظ و انتقال قیام عاشورا دارد چون پیام ها و آرمان هایی که در قالب نمایش می گنجند، ماندگارتر می شوند، تصریح کرد: متاسفانه در طول تاریخ اشعار و مضامینی به تعزیه وارد شده و باعث ایجاد تحریف هایی در این هنر مذهبی شده است.



وی در ادامه با بیان این که پانزدهمین سوگواره تعزیه با حضور 5 گروه منتخب از شهرستان‌های استان خراسان رضوی به مناسبت دهه آخر صفر در این شهرستان برگزار می شود، بیان کرد: در آیین سوگواره امسال که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی و کانون بسیج هنرمندان با مشارکت ادارات و خیران شهرستان برگزار می‌شود؛ هر شب از حضور یک قاری، سخنران، شاعر و مرثیه‌خوان برجسته این شهرستان قبل از اجرای تعزیه استفاده می‌گردد.



وی با بیان اینکه در مدت پنج شب اجرای این سوگواره پنج گروه منتخب نمایش‌های آئینی مذهبی از شهرستان‌های کاشمر، مشهد، سبزوار، بردسکن و بخش کوهسرخ کاشمر به اجرای تعزیه می‌پردازند، یادآور شد: مجالس حضرت رقیه(س) توسط تعزیه‌خوانان بردسکنی و حضرت حمزه(ع) توسط تعزیه‌خوانان کوهسرخی در شب اول و دوم و مجلس تعزیه عباس هندو توسط هنرمندان سبزواری در سومین شب اجرا می‌شود و تعزیه‌خوانان مشهدی نیز مجلس تعزیه حضرت علی اکبر(ع) را روایت می‌کنند؛ در شب آخر نیز تعزیه‌خوانان کاشمری مجلس تعزیه هابیل و قابیل را برپا می‌کنند.



رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه پانزدهمین سوگواره تعزیه کاشمر از 5دی‌ماه در محل مجتمع فرهنگی هنری سرو این شهرستان آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: در حاشیه برپایی این سوگواره نیز نمایشگاه عکس عاشورایی از هنرمند عکاس کاشمری محسن شامکانی پذیرای شرکت‌کنندگان در سوگواره خواهد بود.



روشندل با تأکید بر اینکه استقبال اقشار مختلف مردم از این رویداد فرهنگی هنری در سطح شهرستان بی‌نظیر است، تصریح کرد: در آخرین شب اجرا از پیشکسوتان نمایش‌های آئینی مذهبی شهرستان تجلیل خواهد شد.



وی در پایان با اشاره به اهمیت برپایی مراسمات تعزیه خوانی گفت: تعزیه خوانی جایگاه ویژه ای در زنده نگه داشتن قیام عاشورا دارد.

captcha