دانشکده علوم قرآنی هرمزگان؛ زمینه‌ساز توسعه فرهنگ قرآن و حدیث
کد خبر: 1346347
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳

دانشکده علوم قرآنی هرمزگان؛ زمینه‌ساز توسعه فرهنگ قرآن و حدیث

گروه اندیشه: مدرس دانشکده علوم قرآنی هرمزگان گفت: دانشکده علوم قرآنی این استان، این زمینه را فراهم کرده است تا فرهنگ صحیح قرآن و حدیث که دو اصل اساسی جامعه اسلامی است گسترش یابد.


مسعود جعفری، مدرس دانشکده علوم قرآنی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از هرمزگان، گفت: برای تدبر در قرآن باید با مفردات قرآن، ادبیات عرب، علم حدیث، تفاسیر و شیوه‌های تفسیری آشنا باشیم که دانشکده‌های علوم قرآنی، این زمینه را فراهم کرده است.



وی با اشاره به آیه 82 سوره نساء «أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا کَثِیرًا؛ آیادرباره قرآن نمی‌‏اندیشند که اگر از ناحیه غیر خدا بود اختلافات فراوانی در آن می‏‌یافتند»، بیان کرد: صرف خواندن قرآن راهگشای بشر نیست؛ لذا قرآن و روایات به تدبر و درک عمیق آیات الهی سفارش می‌کنند. در واقع تدبر در قرآن انس و الفت بیشتری بین انسان و قرآن و آفریدگار هستی برقرار می‌کند.



هزینه برای گسترش رشته‌های علوم قرآنی باقیات صالحات است



مدرس دانشکده علوم قرآنی هرمزگان ادامه داد: وجود رشته‌های علوم قرآنی به‌واسطه موضوع، ارزش و اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ بنابراین هزینه برای گسترش این رشته مهم و پایه نمونه‌ای از باقیات صالحات است که مسئولان نیز برآن واقف هستند.



وی در این رابطه به اشاره به آیه 76 سوره مریم «وَیَزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ مَّرَدًّا؛ اما کسانی که در راه هدایت گام نهادند خداوند بر هدایتشان می‌افزاید، آثار و اعمال صالحی که (از انسان) باقی می‌ماند در پیشگاه پروردگار تو ثوابش بیشتر و عاقبتش ارزشمندتر است»، گفت: به‌طور قطع جامعه ما که یک جامعه اسلامی است به این رشته دانشگاهی نیازمند است تا دانشجویان علاقه‌مند به فراگیری علوم قرآن، با گذراندن دروس مختلف بینش عمیق‌تری به قرآن و مباحث مربوط به آن پیدا کنند.



به گفته جعفری، دانش‌آموختگان این دانشکده در سراسر کشور می‌توانند از تخصص خود استفاده کنند و در مراکز علمی و فرهنگی به نحو شایسته‌ای ایفای نقش کنند و اگر دانشجویی در خانواده خود مباحث آموخته شده را به زبان ساده بیان کند، قطعاً گام مثبتی در ترویج معارف الهی برداشته است.



این مدرس علوم قرآنی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: همانطور که جامعه به پزشک متعهد، مهندس شیمی، برق، مخابرات، کامپیوتر، شیلات و آبخیزداری نیاز دارد به افرادی که در زمینه قرآن و حدیث علم آموخته باشند هم نیازمند است که این اهمیت بیشتری دارد، زیرا به دین مردم مریوط می‌شود.



وی اضافه کرد: برخلاف تصور بعضی از خانواده‌ها که فکر می‌کنند دانشجویان این رشته فقط روخوانی، روان‌خوانی و تجوید قرآن را می‌آموزند، این رشته تحصیلی گستردگی و ضمناً سختی‌های شیرین مختص خودش را دارد که تحصیل آن به وقت و هزینه‌ای که صرف می‌شود، می‌ارزد.



این مدرس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: همانطور که هر کاری به علاقه نیاز دارد تا پیشرفت در آن حاصل شود، درس و مطالعه همین گونه است اگر مکانیک به کارش علاقه نداشته باشد یا متصدی امور بانکی از ناچاری به این کار بپردازد مطمئناً پیشرفتی نصیبش نمی‌شود.



جعفری با بیان این‌که تحصیل در رشته علوم قرآنی اگر با سهل‌انگاری و صرف گرفتن مدرک دانشگاهی انتخاب شود، نتیجه‌ای معکوس می‌دهد چون هدف مقدس است، گفت: هدف فراگیری علوم قرآنی در حد توان و پشتکارمان است تا بتوانیم معارف الهی را به دیگران منتقل کنیم.



دانشجویان اهل تحقیق باشند



وی افزود: اگر به این توانایی نرسیم هم خود ضرر کرده‌ایم که عمرمان و هزینه بیت‌المال را هدر داده‌ایم و هم با اطلاعات ناقص، دیگران را به اشتباه می‌اندازیم و این بسیار ناپسند است؛ بنابراین دانشجویان در هر مقطعی از تحصیل یا جایی که پاسخ سؤالی را ندانستند، در مورد آن، تحقیق کنند.



مدرس دانشکده علوم قرآنی هرمزگان در این رابطه به آیه 143 سوره انعام «نَبِّؤُونِی بِعِلْمٍ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ؛ اگر راست می‏گوئید (و بر تحریم آنها دلیلی دارید) به من خبر دهید» اشاره و بیان کرد: دانشجوی علوم قرآنی از ابتدای تحصیل در دانشکده علوم قرآنی باید با آینده‌نگری خود را برای تدریس و تحقیق آماده کند و خود را در جایگاه مبلغ معارف اسلامی و دینی ببیند.

captcha