کلمه «ثارالله» در زیارت عاشورا بیانگر احیای نام خدا در روی زمین است
کد خبر: 1345329
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
حجت‌الاسلام نادعلی:

کلمه «ثارالله» در زیارت عاشورا بیانگر احیای نام خدا در روی زمین است

گروه اجتماعی: رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد محلات گفت: در زیارت عاشورا خداوند می‌فرماید: ثارالله، بدین معنا که خون آن حضرت، خونی است که سبب شد تا نام خداوند متعال و اسلام زنده و احیا شود.


حجت‌الاسلام نادعلی، رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی محلات در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: زیارت عاشورا نماد اصلی بحث تولی و تبری به‌عنوان یکی از فروعات دین اسلام است.



وی با بیان اینکه در این زیارت سلام‌هایی که به اهل بیت(ع) فرستاده می‌شود و ابراز ارادتی که نسبت به این بزرگواران وجود دارد نشانگر تولی است، اظهار کرد: از سوی دیگر در این زیارت لعن و نفرین‌ها نسبت به معاویه، یزید و بنی‌امیه و همه کسانی که در جنایت حادثه عاشورا دخیل بودند، بیانگر تبری از دشمنان خداست.



زیارت عاشورا، دلیلی برای اختلاف بین مذاهب اسلامی نیست



حجت‌الاسلام نادعلی با اشاره به اینکه قرائت زیارت عاشورا هرگز دلیلی برای ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی نیست، ادامه داد: در این زیارت افرادی مورد لعن و نفرین قرار می‌گیرند که هم شیعه و هم اهل سنت به جنایتکاری و گناهکاری آن‌ها اعتقاد دارند؛ بنابراین به‌طور قطع این زیارت مایه تفرقه‌افکنی بین جامعه مسلمانان نیست.



وی با بیان اینکه آنچه که از ارکان دین اسلام به‌شمار می‌آید این است که این دین همواره و به هر قیمتی به‌دنبال ایجاد وحدت بین مسلمانان نیست، تصریح کرد: این موضوع در زیارت عاشورا نیز به‌خوبی جلوه‌گر است و بر اساس این زیارت هر کسی که بخواهد نسبت به کسانی که فاجعه کربلا را رقم زدند و عامل شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایشان شدند ابراز علاقه و محبت داشته باشد؛ قطعاً سلم و دوستی و همراهی با آن‌ها مردود است و شیعیان با آن‌ها دشمنی کرده و از آن‌ها برائت می‌جویند و کسانی که دوستدار پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) بوده هرچند شیعه نباشند از دوستان شیعیان محسوب می‌شوند.



حجت‌الاسلام نادعلی با تأکید بر اینکه خدواند متعال وقتی بخواهد ارزش و شرافت هر موضوع مهمی را بیان فرماید، آن امر را به خود منتسب می‌فرماید، افزود: به‌عنوان نمونه کلمه بیت‌الله‌الحرام را بیان می‌فرماید و این به معنای خانه خداوند نیست؛ بلکه تأکیدی بر ارزش و جایگاه رفیع خانه کعبه است و در خصوص روح انسان در سوره مبارکه حجر آیه 29 می‌فرماید: «فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِینَ؛ پس وقتى آن را درست کردم و از روح خود در آن دمیدم پیش او به سجده درافتید»، این آیه نیز به ارزشمندی و کرامت روح انسان اشاره دارد.



وی تصریح کرد: در زیارت عاشورا نیز خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: ثارالله، بدین معنا که خون آن حضرت، خونی است که سبب شد تا نام خداوند متعال و اسلام زنده و احیا شود؛ لیکن این خون تا بدانجا ارزش می‌یابد که منتسب به خدا می‌شود.



خداوند منتقم خون امام حسین(ع) در روی زمین است



حجت‌الاسلام نادعلی ابراز کرد: به تعبیر دیگر انتساب کلمه ثار به الله این است که خداوند منتقم خون امام حسین(ع) در روی زمین است؛ لذا جمله ثارالله نشان‌دهنده جایگاه رفیع و ارزش والای اباعبدالله‌الحسین(ع) است.



این مقام مسئول در پایان برائت‌ جستن از دشمن و ابراز محبت و دوستی با اهل بیت(ع) و نزدیکی هرچه بیشتر انسان به امام حسین(ع) و اهداف متعالی ایشان را از فواید مداومت بر قرائت زیارت عاشورا دانست و خاطرنشان کرد: مسلمانی که هر روز زیارت عاشورا را قرائت می‌کند به‌طور قطع نمی‌تواند در مسیر دشمنان سید و سالار شهیدان قرار گیرد؛ لیکن با قرار گرفتن در مسیر آن حضرت نه ظلم می‌کند و نه مورد ظلم واقع می‌شود.

captcha