مذاکرات ژنو جایگاه ایران را در حوزه دیپلماسی عمومی ارتقا داد
کد خبر: 1329643
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۹

مذاکرات ژنو جایگاه ایران را در حوزه دیپلماسی عمومی ارتقا داد

گروه سیاسی: مدرس دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران با اشاره به نکات مثبت مذاکرات ژنو، گفت: یکی از نکات مثبت مذاکرات و توافق‌نامه ژنو این است که جایگاه ایران در حوزه دیپلماسی عمومی بالا رفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، فؤاد ایزدی، مدرس دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران روز گذشته، 11 آذرماه در جمع دانشجویان دانشگاه پیام‌نور مشهد با اشاره به مذاکرات اخیر ژنو، اظهار کرد: در بحث ژنو نباید نگاه سیاه و سفید داشته باشیم، به این معنی که نباید تمام مذاکرات و توافق‌نامه را خوب و عالی و همچنین نباید آن را خیلی بد برداشت کنیم.

وی با بیان اینکه مذاکرات ژنو نکات مثبت و منفی در پی داشته است، به نکات مثبت این مذاکرات اشاره و ابراز کرد: یکی از نکات مثبت مذاکرات و توافق‌نامه ژنو این است که جایگاه ایران در حوزه دیپلماسی عمومی بالا رفت.

این پژوهشگر تصریح کرد: طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته در اروپا بیش از 87 درصد مردم این قاره نسبت به ایران نگاه منفی دارند که این توافق‌نامه به مردم دنیا نشان داد، ایران کشور یاغی نبوده و می‌توان با این کشور معامله کرد و به توافق رسید.

وی افزود: یکی دیگر از نکات مثبت مذاکرات ژنو این است که تحریم‌های هسته‌ای در 6 ماه آینده متوقف شده و هیچ‌گونه تحریمی علیه ایران صادر نخواهد شد.

ایزدی گفت: در اصل این توافقنامه به برداشتن تحریم‌های بانکی و نفتی ایران اشاره‌ای نشده و تحریم‌های هسته‌ای قبلی هم به قوت خود باقی است، اما ایران در تحریم جدیدی از لحاظ هسته‌ای قرار نمی‌گیرد.

استاد دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران اظهار کرد: گام نهایی ما این است که تحریم‌های ملی برداشته شود چون امضای این توافق‌نامه، به معنای برداشتن تحریم‌های بانکی و نفتی نیست.

ایزدی با اشاره به مخالفت نتانیاهو با این مذاکرات، عنوان کرد: نتانیاهو به دو دلیل با این توافق‌نامه مخالف کرد، اولین دلیل آن است که می‌خواهد با این روش القا کند توافق‌نامه به نفع ایران است، زیرا اگر این کار را انجام بدهد مردم ایران خواهند گفت حال که نتانیاهو با این توافق‌نامه مخالف است پس توافق‌نامه خوبی به‌شمار می‌رود.

این پژوهشگر ادامه داد: دلیل دیگر آن است که نتانیاهو و رژیم اشغالگر اسرائیل، با اوباما بر سر دو موضوع اختلاف دارند، اوباما معتقد است ایران نباید بمب هسته‌ای داشته باشد اما نتانیاهو معتقد است که ایران نباید از توانایی ساخت بمب هسته ای برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه در توافق‌نامه ژنو، مشروط بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیان شده است، گفت: تحریم‌های نفتی و بانکی ایران در کنگره آمریکا به تصویب رسیده، یعنی اگر اوباما هم بخواهد نمی‌تواند به تنهایی دستور برداشتن تحریم‌ها را صادر کند.

ایزدی تصریح کرد: زمانی که می‌خواستند تحریم‌هایی را علیه ایران صادر کنند در مجلس سنای آمریکا که تحت نفوذ اسرائیل است رای‌گیری کردند، در این مجلس از 100 نفر اعضای آن، 100 نفرشان موافق تصویب تحریم علیه ایران بودند.

این پژوهشگر ادامه داد: اگر بخواهند تحریم‌ها علیه ایران را بردارند باید مجلس سنای آمریکا دوباره رای‌گیری کند و از 100 نفر، باید 51 نفر موافق برداشتن تحریم‌ها علیه ایران باشند.

وی تصریح کرد: این کار سختی است و به دست آوردن رای موافق 51 نفری که موافق تحریم‌های علیه ایران باشند، نیازمند زمان زیادی است.

captcha