بیانات امام حسین(ع)، بهترین منبع شناخت ارکان مکتب عاشوراست
کد خبر: 1324484
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
امام جمعه موقت شیراز:

بیانات امام حسین(ع)، بهترین منبع شناخت ارکان مکتب عاشوراست

گروه اجتماعی: برای بررسی دقیق ارکان مکتب عاشورا می‌توان به کلمات امام حسین(ع) مراجعه کرد که ایشان در وصیت‌نامه مکتوبش، فلسفه قیام خود را برای اصلاح امت جدش پیامبر(ص)، احیای سیره ایشان و امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوفاضل رضوی‌اردکانی، امام‌ جمعه موقت شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به مکتب عاشورا و ارکان آن، گفت: برای بررسی دقیق ارکان مکتب عاشورا می‌توان به کلمات امام حسین(ع) مراجعه کرد که ایشان در وصیت‌نامه مکتوبش قیام و خروج خود را برای جاه‌طلبی، ریاست، فتنه و آشوب نمی‌داند؛ بلکه فلسفه قیام خود را برای اصلاح امت جدش پیامبر(ص)، احیای سیره ایشان و امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرده است.



امام حسین(ع) مظهر وحدت مسلمانان است



حجت‌الاسلام رضوی‌اردکانی با بیان اینکه امام حسین(ع) مظهر آزادی‌خواهی ‌بین شیعه و سنی است، اظهار کرد: وجود امام حسین(ع) در دین می‌تواند باعث وحدت باشد؛ چراکه اهداف قیام امام حسین(ع) مسائلی بود که خاص شیعیان نبود و زمانی‌که مردم را به مبارزه علیه حکومت فاسد بنی‌امیه فراخواند فقط از شیعیان دعوت نکرد و پیغام خود را به اهل تسنن نیز رساند و به‌عنوان مثال زهیربن قیس که یکی از سنی‌های متعصب و از بزرگان طایفه خود و از طرفداران سرسخت عثمان بود، پیام امام را دریافت کرد و در جوار ایشان تا آخرین قطره خون خود جنگید و شهید شد.



امام‌ جمعه موقت شیراز با اشاره به تأثیراتی که قیام امام حسین(ع) بین شیعیان و اهل تسنن گذاشته است، عنوان کرد: تمامی قیام‌هایی که در دنیای اسلام از آن زمان تاکنون اتفاق افتاده است به‌نام امام حسین(ع) بوده و حتی در دنیای خارج از اسلام نیز پیام آزادی‌خواهی ایشان به جهانیان رسیده است.



وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: دستگاه اموی در آن روزگار به‌شدت سنت پیامبر(ص) را لگدمال می‌کرد و با وارونه جلوه دادن حقایق اسلام افراد کثیف را به‌عنوان اصحاب پیامبر(ص) به دستگاه حکومت وارد می‌کرد؛ زیرا کمر به نابودی دین بسته بودند که امام حسین(ع) با قیام خود و فدا کردن خاندانش در این راه از این خیانت جلوگیری کرد.



حجت‌الاسلام رضوی‌اردکانی ابراز کرد: نبی‌ مکرم اسلام(ص) کتاب و عترت خود را به‌عنوان آینه دین و یادگار خود معرفی کرده و فرموده است که برای یافتن اسلام ناب به اهل بیت رجوع شود و امویان خبیث با طرد کردن اهل بیت پیغمبر(ص) می‌خواستند دین نابود شود که در این زمان امام حسین(ع) به این نتیجه رسید که جز با یک قیام خونین نمی‌شود دین را از وجود چنین افرادی پاک کرد.



عاشورا، جبهه حق و باطل را نمایان کرد



امام جمعه موقت شیراز تصریح کرد: نهضت عاشورا جبهه حق و باطل را نمایان کرد و این قیام و قیام‌هایی که پس از آن اتفاق افتاد باعث نابودی بنی‌‌امیه و ریشه‌کن شدن این حکومت غیردینی غیر‌اخلاقی شد.



وی خاطرنشان کرد: آن‌ها که در مودت اهل بیت(ع) هستند از برکت آن‌ها فضائل بسیاری برده‌اند و حتی عالمان سنی نیز از عظمت امام حسین(ع) در کتب خود بسیار یاد کرده‌اند؛ چنان‌که فخر‌رازی هر جا سخن از فرزندان پیامبر(ص) می‌شود با احترام از آن‌ها یاد کرده و در تمامی کتب تاریخی معتبر سنی مثل تاریخ طبری و مسعودی وقتی درباره واقعه عاشورا صحبت می‌شود امام حسین(ع) در جبهه حق و یزید در جبهه باطل قرار می‌گیرد و بیان شده است که این فرصت به حسین‌بن علی(ع) نرسید که حکومت تشکیل دهد و اگر چنین اتفاقی می‌افتاد مانند پدرش عدل و داد را گسترش می‌داد.



حجت‌الاسلام رضوی‌اردکانی گفت: ابوسفیان 20 سال با پیامبر(ص) مبارزه کرد و زمانی‌که دیگر توانایی مبارزه نداشت اسلام آورد و در دین رخنه کرد و بعد از او فرزندانش راه او را ادامه داده و در زمان یزید این عداوت و کینه به اوج خود رسید که به خود اجازه داد چنین خیانتی به اسلام کند و فرزند رسول خدا را آن‌گونه شهید و خاندانش را آواره سازد.



سلفی‌گری در هیچ جای اسلام قابل قبول نیست



این روحانی برجسته ابراز کرد: در زمان کنونی نیز سلفی‌ها و تکفیری‌ها نیز با کنار زدن علمای آگاه جنایت‌های فراوانی در حق مسلمانان روا می‌دارند و با کشتن مسلمانان به اسم اسلام خیانت‌های زیادی به دین می‌کنند که اگر دین را برسی کنیم متوجه می‌شویم هیچ‌ کجا پیامبر(ص) با این وحشی‌گری‌ها موافق نبوده است.



وی خاطرنشان کرد: سلفی‌ها و تکفیری‌ها در بین شیعیان و اهل تسنن به هیچ‌ وجه مسلمان شناخته نمی‌شوند و این افراد به عشق قدرت و پولی که ازذدولت عربستان می‌گیرند در‌صدد ایجاد اختلاف ‌بین مسلمانان و نابودی دین و بد جلوه دادن آن هستند که با هوشیاری و اتکا به مشترکاتی که داریم باید از آن جلوگیری کنیم.

captcha