کنگره گردشگری سلامت در مشهد آغاز به کار کرد
کد خبر: 1324228
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۴
با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی؛

کنگره گردشگری سلامت در مشهد آغاز به کار کرد

گروه اجتماعی: کنگره گردشگری سلامت با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی، روز گذشته، 5 آذرماه در بیمارستان رضوی مشهد آغاز به کار کرد.

 به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کنگره گردشگری سلامت با حضور محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدحسین فروزان‌مهر، استاندار خراسان رضوی، محمدرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، محمد نیکنام، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگان کشورهای اسلامی، روز گذشته، 5 آذرماه در بیمارستان رضوی مشهد آغاز به کار کرد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و پس از آن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در سالن طنین افکن شد.

در ادامه محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تلاش کشورهای اسلامی برای تأمین سلامت مردم، اظهار کرد: تأمین بهداشت و سلامت شهروندان وظیفه دولت است و کشورهای اسلامی باید این سلامتی را در اختیار مردم خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه باید تلاش جمعی صورت گیرد تا موضوع سلامت که نیاز مردم است با برنامه‌ریزی و مشارکت بهبود یابد، تصریح کرد: زمان آن رسیده تا این کنفرانس‌ها تبدیل به وظیفه و عملکرد دستگاه‌های مختلف شود.

نجفی با اشاره به این مطلب که گردشگری سلامت باید در کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد، گفت: ارقام مختلفی در خصوص توریسم سلامت مطرح شده که در سال‌های گذشته رشد آن بیش از رشد اقتصاد جهان بوده است.

همچنین محمدرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه گردشگری سلامت تنها از بعد اقتصادی مورد توجه نبوده است، تصریح کرد: به دلیل نگاه اسلام به کرامت انسانی باید این مسئله در بعد انسانی هم مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی فرصت مغتنمی برای به اشتراک گذاری سلایق فرهنگی ملل اسلامی بوده که باید از این سرمایه‌های عظیم به نحو احسن در مسیر الگوسازی زندگی جهان اسلام بهره گرفت.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به برگزاری چهارمین دوره این کنفرانس گفت: بعد از گذشته 3 دوره از برگزاری این کنفرانس نیازمند مفاهیم عملیاتی هستیم و این یعنی باید دستاوردهای دوره گذشته در قالب عمل و برنامه‌های راهبردی و عملیاتی به منصه ظهور رسد.

محمد نیکنام، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این کنگره بین‌المللی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهایی بوده که در حوزه گردشگری سلامت شرایط مطلوبی دارد و از موقعیت ممتازی نیز برخوردار است.

وی، برگزاری کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی را گامی مهم و اثربخش در مسیر ارائه خدمات پزشکی و درمانی به گردشگران دانست و تصریح کرد: امیدوارم در این کنفرانس تبادل اطلاعات خوبی میان ملل اسلامی صورت گیرد و با توجه به اهمیت این موضوع مسائلی نظیر بیمه و ایجاد سیستم اطلاعاتی برای اطلاعات پزشکی مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

همچنین محمدرضا کرباسی، دبیر کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز در این مراسم گفت: گردشگری به عنوان یک صنعت رو به رشد مورد توجه کشورهای جهان است به گونه‌ای که درآمدهای حاصل از گردشگری تقریبا 7 درصد از کل حجم تجارت جهانی را شامل می‌شود.

دبیر چهارمین کنفرانس گردشگری سلامت ادامه داد: سهم اقتصادهای در حال توسعه از ورودی‌های گردشگران خارجی از 31 درصد در سال 1990 به 47 درصد در سال 2011 رسیده است.

گری‌ویس، نماینده سازمان ملل در ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به ظرفیت امروز، گردشگری سلامت مسئله مهمی بوده و باید به آن به طور ریشه‌ای پرداخت تا بتوانیم در این مسیر حرکتی سریع و رو به رشدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نخستین گام برای ارتقای گردشگری سلامت در کشورها اولویت‌سازی است، ابرازکرد: باید بر مبنای اولویت‌سازی به شناختن و تقویت زیرساخت‌ها بپردازیم و برای استانداردسازی تجهیزات پزشکی گام موثر برداریم.

یادآور می‌شود، این کنفرانس به مدت دو روز در مشهد برگزار می شود.

captcha