تعزیه‌خوانی، هنری مقدس در محرم
کد خبر: 1315223
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۸

تعزیه‌خوانی، هنری مقدس در محرم

گروه هنر: کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر تعزیه‌خوانی را هنری مقدس در محرم دانست و گفت: برخی هنرها در این نمایش مذهبی اندوه و افسوس خود را در رثای سالار شهیدان و کربلا به شیوه‌ای مختلف به نمایش و اجرا می‌گذارند.

محمد ناصری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، نمایندگی کاشمر، با بیان اینکه در ماه محرم، هنرها به اوج می‌رسد و اندیشه‌های هنرمندان با هاله‌ای از غم، آثاری محزون را رقم می‌زنند، گفت: گذشت زمان و تعمق در آن آثار، بیانگر عمق غم حماسه عاشورا است، ضمن اینکه مصیبت‌ها را یادآوری می‌کند.
کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر تعزیه‌خوانی را هنر مقدسی دانست و اظهار کرد: برخی هنرها در این نمایش مذهبی اندوه و افسوس خود را در رثای سالار شهیدان و کربلا به شیوه‌ای مختلف به نمایش و اجرا می‌گذارند به طوری که شعر، نمایش، موسیقی، خوشنویسی، نقاشی و همه هنرها در اندوه حادثه، غبار حزن و ماتم می‌گیرند.
وی غفلت از تعزیه‌خوانان پیشکسوت و این هنر والا را غفلت از سرمایه‌های ملی، فرهنگی، دینی و میراث کهن اسلامی عنوان کرد و گفت: هر چند باید آسیب‌های وارده به تعزیه در این سال‌ها، مورد کنکاش و تحلیل قرار گیرد اما نباید هنر مقدس تعزیه‌خوانی فراموش شود.
وی با بیان اینکه تعزیه(شبیه‌خوانی) نمایشی آیینی، روایی، منظوم و موسیقایی است که از دل عزاداری‌های شیعیان ایرانی پدید آمده و حول محور واقعه عاشورا شکل گرفته است، بیان کرد: محور اصلی این نمایش، شهادت امام حسین(ع) و یارانش در واقعه کربلاست، اما بهره‌های فراوانی از فرهنگ، ادبیات کهن و اساطیر ایرانی برده است و ارتباط عمیقی با عواملی از جمله مذهب، اسطوره، داستان‌های عامیانه و فرهنگ سنتی جامعه دارد. 
ناصری اظهار کرد: متون تصویری تعزیه که در پرده‌های تعزیه، شبیه‌خوانی‌ها، سقاخانه‌ها، سقانفارها و قهوه‌خانه‌ها نقش بسته‌اند، بیانگر این ارتباط عمیق با هویت دینی، ملی و فرهنگی بوده است.
وی گفت: نقاشی‌های مذهبی مجموعه‌ای از صحنه‌های جنگ‌ها و نبردهای معروف پیامبر اسلام، حضرت علی(ع) و وقایع کربلا را دربر می‌گیرد. در کنار این نقوش، باورهای دینی نیز نقش زیادی در پر کردن فضای تصویری سقانفارها دارند.
کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمرافزود: این باورها مربوط به اعتقادات مذهبی مردم درباره معاد، بهشت و دوزخ، جهان آخرت، رستاخیز، پاداش و جزا است که ارتباط مستقیم با نقوش مذهبی مربوط به واقعه کربلا دارند و به صورتی مقایسه‌ای سرنوشت پاکان و درستکاران یا به عبارتی اولیا و اشقیا را به تصویر می‌کشند.
ناصری تصریح کرد: بر این اساس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر با همکاری تعزیه‌خوانان شهرستان، محرم امسال در اغلب روستاها و بخش‌های کاشمراین آیین و مراسم مذهبی نمایشی را اجرایی می‌کند.

 

captcha