ششمین کنگره کشوری «شعر و قطعه ادبی عاشورایی» در قروه برگزار می‌شود
کد خبر: 1315055
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵

ششمین کنگره کشوری «شعر و قطعه ادبی عاشورایی» در قروه برگزار می‌شود

گروه هنر: سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از برگزاری ششمین کنگره کشوری «شعر و قطعه ادبی عاشورایی در شهرستان قروه خبر داد.


جلال قلعه شاخانی، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قروه و دبیرخانه دائمی سوگواره فرهنگی، هنری وادبی آئین‌های عاشورایی استان کردستان با حمایت معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل متبوع ششمین کنگره شعر و قطعه ادبی عاشورایی را در شهرستان قروه در سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی برگزار می‌کند.



وی با اشاره به اهداف برگزاری این کنگره سراسری، اعلام کرد: آشنایی شیفتگان فرهنگ متعالی عاشورا با صفات و فضائل حضرت امام حسین(ع) و یاران وفادارش، ترویج فرهنگ و ارزش‌های اصیل اسلامی، شناسایی و تجلیل از پدید‌آورندگان آثار فاخر فرهنگی ـ ادبی مرتبط با عاشورا، ارتقای سطح کیفی شعر و گسترش هرچه بیشتر آن، از جمله اهداف برگزاری ششمین کنگره شعر و قطعه ادبی عاشورایی شهرستان قروه است.



سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به بخش‌های این کنگره، عنوان کرد: ششمین کنگره شعرو قطعه ادبی عاشورایی در بخش‌های شعر عاشورایی، قطعه ادبی عاشورایی و بخش ویژه شهدای مظلوم کردستان برگزار می‌شود.



وی تصریح کرد: بخش اول شعرعاشورایی است که در این بخش شعرا می‌توانند سروده‌های عاشورایی خود را به زبان فارسی در دو رده سنی پایین 30 سال و بالای 30 سال به دبیرخانه کنگره ارسال کنند که در مجموع به برگزیدگان‌(جمعاً 6 نفر) لوح تقدیر وجوایز نفیسی اهدا می‌شود.



قلعه‌شاخانی در‌خصوص بخش قطعه ادبی عاشورایی، اعلام کرد: در این بخش با رأی هیئت داوران بدون لحاظ شرط سنی به 3 نفر که بهترین قطعه ادبی عاشورایی(حداکثر 200 کلمه) را به زبان فارسی ارسال کنند لوح تقدیر وجوایز نفیسی اهدا می‌شود.



وی افزود: در بخش ویژه شهدای مظلوم کردستان بدون لحاظ شرط سنی و با رأی هیئت داوران به آثار برگزیده‌(شعر یا قطعه ادبی) در وصف شهدای مظلوم کردستان به یکی از زبان‌های(فارسی، کردی، ترکی و عربی) لوح تقدیر و هدایای نفیسی اهدا می‌شود.



سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان مهلت ارسال آثار را 20 آذر اعلام کرد و افزود: شعرا در دو رده سنی پایین 30 سال و بالای 30 سال می‌توانند شرکت کنند و ارسال آثار در کلیه سبک‌ها و قالب‌های شعری بلامانع است.



وی با بیان اینکه این کنگره کشوری در آستانه اربعین حسینی(ع) برگزار می‌شود، گفت: آثار برگزیده با مضمون اشاعه وترویج فرهنگ عفاف و حجاب و شعار سال‌(حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی) به‌صورت ویژه تقدیر می‌شوند.



قلعه‌شاخانی با بیان اینکه آثار ارسالی نباید در جشنواره‌های دیگر شرکت و یا قبلاً چاپ شده باشد، بیان کرد: حداکثر 3 قطعه شعر از هر شرکت‌کننده پذیرفته می شود و لازم است آثار ارسالی با برنامه‌ Word تایپ شده و در قطع A4 باشد.



وی ارسال آثار به دبیرخانه به معنی قبول مقررات کنگره عنوان کرد و یادآور شد: شرکت در هر سه بخش برای کلیه شرکت‌کنندگان آزاد است و علاقه‌مندان می‌‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این کنگره واقع در شهرستان قروه، شهرک فرهنگیان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قروه ارسال یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 8725247420 0 تماس بگیرند.

captcha